Yapay zeka pazarı büyüyor. 2024’te 305,9 milyar dolar değerine ulaşması tahmin edilen yapay zeka pazarının 2030’da 738,8 milyar dolara ulaşması bekleniyor. Yapay zekaya en çok yatırım yapan ülkeler listesinde ilk üç ABD, Çin ve Birleşik Krallık olurken, Türkiye ise bu listede 20’nci sırada yer alıyor.
Günümüzün en popüler konularından biri de “Yapay Zeka (AI)”. Giderek büyüyen bir hacme sahip olan yapay zeka pazarı çok dinamik ve sürekli değişiyor.
Araştırmalar, günümüzde hızla hem erişilebilir hem de işlevsel hale gelen yapay zekanın, dünyanın gelecekle ilgili algoritmalarını yeniden şekillendireceğini gösteriyor. Örneğin son dönemde Statista’nın yapay zeka pazarına yönelik yaptığı araştırma öne çıkıyor. Bu alandaki büyümeyi onaylayan rapora göre 2024’te 305,9 milyar dolar değerine ulaşması beklenen yapay zeka pazarının yıllık ortalama yüzde 15,8’lik bir ivmeyle yükselerek 2030’u 738,8 milyar dolara ulaşarak kapatması bekleniyor. PR servisi B2Press de yapay zekaya en çok yatırım yapan coğrafyaların ilk üçünde ABD, Çin ve Birleşik Krallık’ı gösterirken; onların Japonya, Almanya ve Fransa takip ediyor. Türkiye ise bu listede 20’nci sırada.
Yapay zekanın yükselişiyle daha fazla start-up pazara girmeye başladı
Statista raporuna göre yapay zekanın yükselişiyle birlikte, giderek daha fazla start-up pazara giriyor. Çoğu, makine öğrenimi uygulamaları alanında çalışan bu start-up’ları, doğal dil işleme üzerine çalışanlar takip ediyor. Rapora göre 2020’ye girerken 13 kategoride 2 bin 600’den fazla yapay zeka start-up’ı vardı ve yapay zeka şirketleri 2015-2022 yılları arasında kümülatif olarak yaklaşık 239,2 milyar ABD doları fon topladı. Yıllar geçtikçe yapay zeka satın almalarının sayısı istikrarlı bir şekilde artsa da COVID-19 salgınıyla alana destek 2020’de ilk kez düştü. Ancak satın almalar ivme kazandı ve 2021’de imzalanan yaklaşık 312 M&A anlaşmasının sayısı 2022’de bir önceki yıla göre azaldı ve yıl boyunca da yaklaşık 259 anlaşma kaydedildi.
Yeni gelişmelere herkesin hazır olması gerekiyor
B2Press analizine bakıldığında, kurum ve bireylerin kendilerini yapay zekaya bağlı gelişmelere hazırlaması gerektiği görülüyor. Şirketlere ve bireylere bu hususta bazı öneriler var. Şirketlerin üretken yapay zeka uygulamalarını işlerine entegre etmeleri, çalışan deneyimini iyileştirmeleri, yapay zekayı bir inovasyon aracı olarak kullanmaları öneriliyor. Bireylere ise yaşam boyu öğrenme metotlarını uygulayarak yeni beceriler edinmeleri, kendilerine uzmanlık alanları oluşturmaları, olası senaryolara her zaman açık olmak için de bilgi birikimlerini artırarak çevikleşmeleri tavsiye ediliyor.