Pandemi ile birlikte tüketici eğilimlerinde de büyük bir değişim yaşanıyor. Tüketici artık ‘daha hesaplı, daha dijital ve daha seçici’… Peki yeni dönemin tüketicisi sigorta sektöründen neler bekliyor?
SİBEL CİNGİ / SİGORTAMEDYA
Dünyayı büyük bir belirsizliğe ve mücadeleye sokan Covid-19 salgını ezberleri bozdu. Tüm düzen değişti. Sosyal hayattan, eğitime, iş dünyasından sağlığa her konuda kuralların yeniden yazıldığı bir süreçten geçiyoruz. Hayatımızın yeni kavramı ‘Yeni Normal’, ‘Yeni Gerçeklik’…
Yeni gerçeklik içinde en büyük değişim ise tüketici eğilimlerinde yaşanıyor. Pandemi sonrası yeni tüketici modeli: Daha hesaplı, daha dijital ve daha seçici…
Sektörlerde işte bu yeni tüketici modeline göre pozisyon almak için harekete geçti. Sigorta sektörü de bu sektörlerin başında geliyor. Peki yeni gerçekliğin tüketicisi sigorta sektöründen neler bekliyor?
Covid-19 salgınının değiştirdiği tüketici davranışlarını inceleyen KPMG’nin ‘Tüketici ve Yeni Gerçeklik Raporu’na göre yeni dönemde tasarruf eğilimi yükselen tüketicilerin sigorta şirketlerinden beklentileri ciddi anlamda arttı. Tüketici, sigorta şirketlerinden yeni dönemin ihtiyaçlarına göre geliştirilen yenilikçi ürünler, dijital çözümler, kişiye özel ürünler bekliyor.
Sigorta sektöründen işlevsel dijital platformlar isteniyor
KPMG’nin hazırladığı ‘Tüketici ve Yeni Gerçeklik’ raporu 12 ülkede 70 bin kişinin katılımı ile gerçekleştirildi. Pandeminin tüketim davranışlarını nasıl değiştirdiğini gösteren araştırmanın sonucuna göre dünyada artık yeni bir tüketici modeli var: Finansal kaynaklar açısından daha kısıtlı ve dikkatli, dijital teknoloji kullanımında daha cesur ve ilerici, karar verirken daha seçici…
Yeni dönemde tüketicilerin sigorta sektöründen beklentileri de arttı. Covid-19 sürecinde sigorta sektörünün verdiği destekleri yakından takip eden tüketiciler sigorta şirketlerinden artık daha fazlasını istiyor. Sigorta şirketlerine yönelik tüketici taleplerinin en başında ise daha işlevsel ve gelişmiş dijital platformlar yer alıyor.
Değişen ihtiyaçlara göre hizmetler de gelişmeli
Tüketicinin sektörden bir diğer önemli beklentisi de koronavirüsün etkilerinin devam ettiği bu dönemde değişen ihtiyaçlara yönelik ürün ve hizmetlerin geliştirilmesi yönünde. Beklentilerini ise özetle şöyle ifade ediyorlar: “Sigorta şirketleri yeni döneme uygun yenilikçi ürünler geliştirmeli ve mevcut ürünlerini yeni döneme göre uyarlamalı.” “Sizce sigorta şirketlerinin Covid-19 döneminde ne tür konulara odaklanması gerekir?” sorusuna gelen cevaplar ise şöyle: “Özel ihtiyaçlarına uygun ürünler, kilit noktadaki çalışanların önceliklendirilmesi, kişiselleştirilmiş ürünler, dijital iletişim kanallarının güçlendirilmesi ve yeni gerçekliğe cevap verecek yenilikçi ürünler…” Tüketiciler, sigortalanma işlemlerini de dijital olarak yapmak istiyor.
Tasarruf hiç bu kadar önemli olmadı
KPMG Türkiye Tüketici Ürünleri ve Perakende Sektör Lideri Gökhan Kaçmaz temmuz ayından bu yana tüketicilerin dış dünya ile etkileşimlerine olan güveni kaybettiğini vurguluyor.
“Tüketici artık evden dışarıya daha az çıkmaya eğilimli ve Covid-19’un bir yıldan uzun süre daha etkili olacağını düşünüyorlar” diyen Kaçmaz, bu dönemde tasarrufa önem veren, daha hesaplı harcayan, dijital kanal kullanımında gelişmiş, karar verirken daha seçici davranan bir tüketici modelinin ortaya çıktığını belirtti.
Gökhan Kaçmaz, Türkiye’de de tüketicilerin pandemi döneminde dijital kanallara yöneldiğini vurgulayarak, şöyle devam etti: “Tüketiciler ekonomik durumları ve ödedikleri paranın karşılığını alma konusunda çok dikkatli. Harcama yapmak yerine biriktirmeye ve harcamalarını minimuma indirmeye çalışıyorlar. İhtiyaçlarını temin ederken düşünerek karar veriyor, seçici davranıyorlar.
Araştırma kapsamında katılımcılara ekonomik durumunuz yeterli olsaydı, kısıtlamarın esnetildiği dönemde ne yapardınız diye sorulduğunda alınan ilk üç cevap sırayla şöyle; biriktirmek/tasarruf, dışarıda yemek yemek, evde tatil. Önceki araştırmada tatil ve dışarıda sosyalleşmek gibi seçeneklerin gerisinde kalan tasarruf bu ankette birinci sıraya yerleşti. Katılımcılar eskisi gibi sosyal aktivitelere para harcamak değil, bu dönemde mümkün olan en üst seviyede tasarruf etmek istiyor.”
İnternet siteleri revaçta
Araştırmaya göre pandemi döneminde sigorta şirketlerinin internet sitelerine ilgi de arttı. Sigorta şirketlerinin internet sitelerinin trafiği pandemi öncesine göre yüzde 3 ile 9 arasında artarken, dijital uygulamalara olan talep ise yüzde 2 ile 6 arasında artış gösterdi.
Otomobil sigortalarına talep arttı
Araştırmada Covid-19 nedeniyle araç sigortalarına ilginin arttığına dikkat çekiliyor. Tüketicilerin yeni dönemde toplu taşıma araçları yerine kendi araçları ile ulaşımı tercih etmesine bağlı olarak otomobil ve otomobil sigortalara olan talebin arttığı belirtildi.
Hayat sigortalarında rüzgâr tersine döndü
Araştırmada, her zaman tüketicinin satın alma konusunda isteksiz olduğu hayat sigortalarında rüzgârın tersine döndüğü vurgulanıyor ve şu not düşülüyor: “Şu anda finansman gücü olmayanlar bile hayat sigortalarını tercih etmeye başladı.”
Covid-19’dan kârlı çıkan sigorta branşları
Otomobil Sigortası
Hayat Sigortası
Ev Sigortası
Sağlık Sigortası
Kritik Hastalıklar Sigortası
Seyahat Sigortası
Pet Sigortası
Yıllık Gelir Sigortası
Çalışmanın, sosyalleşmenin ve eğlencenin yeni merkezi evler!
‘Tüketici ve Yeni Gerçeklik Araştırması’nın dikkat çeken bir diğer sonucu ise tüketiciler artık dışarı çıkmaya artık daha az eğilimliler. Her beş katılımcıdan biri evde oturmayı tercih ettiğini söylüyor. Bu sayı bir önceki araştırmanın üç katı. Araşırmada ‘evler artık çalışmanın, sosyalleşmenin ve eğlencenin yeni merkezi oldu’ vurgusu yapılıyor. 18-44 yaş aralığındaki kesim (yüzde 25), 45 yaş üstü tüketicilere (yüzde 18) göre evde kalmayı daha çok tercih ediyor.
Ek güvence isteyenler çoğaldı
Araştırmaya katılanların yüzde 43’ü ekonomik olarak zor bir dönemden geçtiğini söylüyor. Ek güvence isteyerek sigorta yaptıranların oranı yüzde 5 artışla yüzde 32’ye ulaştı. Ayrıca her altı katılımcıdan biri ekonomik olarak zorlandığı gerekçesiyle kredi ödemesini erteledi ya da ertelemek için başvurdu.