19 Mart 2025, Çarşamba
spot_img

Trafik sigortasında primleri serbestçe belirlemek istiyoruz

Trafik sigortası uygulamalarında serbest tarife ve destekleyici çözümler konusuna dikkat çeken Maher Holding Sigorta Grubu Başkanı ve Türkiye Sigorta Birliği Başkan Yardımcısı Ahmet Yaşar, “Trafik sigortasında primleri serbestçe belirlemek istiyoruz. 1.2 milyon sürücünün yarattığı mağduriyet diğer 22 milyon sürücüye yüklenmemeli. Serbest tarifede sigorta şirketleri rekabete girip hasarsız portföyü elinde tutabilmek için daha uygun koşullarda prim sunacaktır” dedi. 

2025 yılı itibarıyla trafik sigortasında önemli değişiklikler söz konusu. Yeni teminat limitleri getirilen ve yapılan düzenlemelerin bir kısmı 1 Ocak 2025 tarihinde yürürlüğe girdi. Zorunlu trafik sigortasına dair bazı hükümler, kademeli olarak uygulanacak. Bu değişiklikler, sürücüler ve sigorta şirketleri için yenilikler getiriyor. Trafik sigortası uygulamalarında serbest tarife ve destekleyici çözümler konusuna dikkat çeken Maher Holding Sigorta Grubu Başkanı ve Türkiye Sigorta Birliği Başkan Yardımcısı Ahmet Yaşar, “Trafik sigortasında primleri serbestçe belirlemek istiyoruz. Bundaki amaç da 1 milyon 200 bin civarında sürücünün yarattığı mağduriyetin diğer 22 milyon sürücüye yüklenmemesi” dedi. Yaşar, serbest tarifede sigorta şirketlerinin rekabete girip hasarsız portföyü elinde tutabilmek için daha uygun koşullarda prim sunacağını vurguladı. 

Türkiye’de hasar frekansının yüzde 4 (ortalama 100 araç sahibinden dördünün kaza yaptığı bir oran) olduğuna dikkat çeken Yaşar şunu kaydetti: “Kaza yapmayan 96 araç sahibi, yapanların yarattığı masrafları da yükleniyor. Kaza sayısı artmıyor, tahkimdeki dosya sayısı artıyor. Dolayısıyla kusursuz sürücülerin daha düşük primlerle sigorta yaptırabilmesi için trafik sigortasında serbest tarifeye geçilmesi şart. Ancak serbest tarifenin trafik sigortasında fiyat artışı yaratacağına dair yanlış bir algı var. Serbest tarifeye geçerek iyi sürücü ile kötü sürücüyü ayırmak istiyoruz. Mevcutta trafik sigortasında primler sürücülerin hasar kademesine göre devlet tarafından belirleniyor. Serbest tarifede ise sigorta şirketleri iyi sürücü, kötü sürücü ayrımı yaparak primleri belirliyor.” 

“Vatandaşın zararı rayiç değer üzerinden tespit edilsin, bunun da bir formülü olsun”

Tahkim sistemine gelen sigortalı şikayetlerinin yüzde 90’ı trafik sigortasından, bunun da yüzde 77’si değer kaybı tazminatından kaynaklanıyor. 5 bin liralık değer kaybı için sigorta şirketleri başvuru ücreti, tebligat gideri, bilirkişi ücreti, tahkim vekalet ücreti, itiraz başvuru ücreti, icra dosya masrafı gibi masraflar nedeniyle 18 bin lira ödemek durumunda kalıyor. Bu tazminat da vatandaşın cebine gitmiyor, vatandaş yine 5 bin lira alıyor. Geçen sene 560 bin dosya tahkime gitmiş. Bunun yüzde 10’unu tek bir avukat, yüzde 25’ini ise 5 avukat yürütüyor. Sigorta şirketlerinin zorunlu sigortalarda tahkime üye olması zorunlu. Birileri dosyaları topluyor, tahkime getiriyor, sigorta şirketleri ise itiraz edemiyor, hiçbir şey yapamıyor. Biz diyoruz ki vatandaşın zararı rayiç değer üzerinden tespit edilsin, bunun da bir formülü olsun, sigorta da bu rakamı ödesin.”

“İyi sürücüye daha uygun, kötü sürücüye daha yüksek prim”

Asıl problemin değer kaybı tarafında olduğunu da vurgulayan Ahmet Yaşar detayları şöyle vurguladı: “Bugün değer kaybında 30 bin TL’lik bir dosyayı, arabuluculukla yönettiğimiz zaman 47 bin TL’ye, hakem heyetleriyle sonuçlandığında ise 96 bin TL’ye varan bir maliyetle karşılaşıyoruz. Üç katından daha fazla demek. Bu artan maliyet, dönüp dolaşıp sigortalıya yansıyor. Havuzdaki paradan ödeme yaparken, bu parayı toplam sigortalı sayısına bölüyorum. Halbuki serbest tarifede sigorta şirketleri rekabete girecek ve hasarsız portföyü elinde tutabilmek için onlara daha uygun koşullarda primler sunacak. Daha sade şekilde anlatırsam iyi sürücüye daha uygun prim, kötü sürücüye ise daha yüksek prim uygulayacak. Bana kalırsa bu kadar kötü sürücülerin, bir süre sonra sigorta vizesi alamayıp iyi sürüş eğitimleri almadan trafiğe çıkmalarını engelleyecek sistemlerin olması lazım.”

Hem sigortacıların hem de sigortalıların maliyetleri nasıl azaltabileceğinin peşinde olması gerektiğini vurgulayan Maher Holding Sigorta Grubu Başkanı ve Türkiye Sigorta Birliği Başkan Yardımcısı Ahmet Yaşar, basına da bir çağrıda bulundu: “Bu farkındalığı yaratmak için de basına kamuoyu oluşturmada çok önemli görev düşüyor. Bu dolaylı yoldan sürücülerin iyileşmesiyle birlikte can kayıplarının azalmasını da sağlayacak aslında.”

Yeni limitler ve yasal düzenlemeler

– 1 Ocak 2025 itibarıyla geçerli olmak üzere, zorunlu trafik sigortası teminat limitlerinde yüzde 50 oranında artış oldu. Bu düzenleme ile maddi zararlar için araç başına teminat tutarı 200 bin TL’den 300 bin TL’ye, kaza başına ise 400 bin TL’den 600 bin TL’ye yükseldi. 

– Ayrıca bedensel zararlar kapsamındaki sakatlanma ve ölüm durumları için kişi başına teminat tutarı 1 milyon 800 bin TL’den 2 milyon 700 bin TL’ye, kaza başına ise 9 milyon TL’den 13 milyon 500 bin TL’ye çıkarıldı.

– İlaveten yeni düzenlemeler kapsamında, sigorta primlerinde de artışlar oldu. Taksi, minibüs, otobüs, kamyon ve TIR gibi ticari araçlar için primlere yüzde 10 oranında zam geldi. Otomobil, motosiklet ve traktör gibi diğer araç gruplarında ise prim artış oranı yüzde 5 olarak belirlendi. Bu artışlar, sigorta şirketlerinin artan teminat limitleri ve maliyetlerini dengelemeyi amaçlıyor. 

– Yeni yönetmelikle birlikte, riskli sigortalılar havuzuna dair sigorta şirketleri arasında prim ve hasar paylaşımına ilişkin sistemde köklü düzenlemeler var. Bu düzenlemeler, sigorta sektöründe daha adil bir prim ve hasar dağılımı sağlamayı hedefliyor. Örneğin engelli bireyler için yeni avantajlar getirildi. Ulusal Engelli Veri Sistemi’ne kayıtlı olan engelli araç sahiplerine, zorunlu trafik sigortası primlerinde yüzde 20’ye kadar indirim uygulanacak. Bu indirim, engelli sürücülerin sigorta maliyetlerini hafifletmeyi amaçlıyor.

– Yeni düzenlemelerle birlikte, poliçe iptali ve yenileme süreçlerinde de değişiklikler söz konusu. Örneğin sigorta poliçesinin iptali durumunda, sigorta şirketine ödenecek prim tutarı asgari ücretin yüzde 2’sinden az olamayacak. Ayrıca sigorta kapsamına eklenen veya çıkarılan teminatlar konusunda da güncellemeler var. Araç sahiplerinin bu yenilikleri takip etmeleri ve poliçelerini buna göre düzenlemeleri öneriliyor.

2 YORUMLAR

  1. Siz ilk önce internet sigortacılığına çözüm bulun bütün hasarlı işler oradan yapılıyor Bankaların yaptığı internetten yapılan sigortaların yüzde 70 i hasarlı Onların hatalarını Yetkili acentelere yüklüyorsunuz

  2. Zaten şuanda serbest alt limit var ama üst limit yok piyasa serbest bıraktıkça bu halde trafik kesmeyen şirkete kaza branşı verilmemeli bu dusunceye kesinlikle katilmiyorum hiç bir şirket zaten serbestçe kesmiyor poliçeleri,

CEVAP VER

Lütfen yorumunuzu giriniz!
Lütfen isminizi buraya giriniz

SON EKLENEN HABERLER