“Insurance Europe” tarafından yayınlanan “AB’de Finansal Okuryazarlık ve Sigorta Okuryazarlığının Geliştirilmesi” başlıklı rapor, bireylerin riskleri yönetebilme, tasarruf yapma, geleceğe yönelik mali planlar oluşturma, bilinçli kararlar alabilme ve ani gelişen durumlarla başa çıkabilmek için finansal okuryazarlık ve sigortacılık okuryazarlığının hayati bir rol taşıdığını ortaya koydu.
Finansal okuryazarlık ve sigorta okuryazarlığı, bireylerin finansal refahının temelini oluşturuyor. “Insurance Europe” tarafından yayınlanan “AB’de Finansal Okuryazarlık ve Sigorta Okuryazarlığının Geliştirilmesi” başlıklı rapor, bireylerin riskleri yönetebilme, tasarruf yapma, gelecek için mali planlar oluşturma, bilinçli kararlar alabilme ve ani gelişen durumlarla başa çıkabilme becerileri açısından, finansal okuryazarlık ve sigortacılık okuryazarlığının hayati bir rol taşıdığını ortaya koydu.
Rapor, bireylerde bu becerilerin geliştirilmesinin sadece kişisel dirençliliği güçlendirdiğine dikkat çekiyor. Türkiye Sigorta Birliği’nin Türkçe çevirisini yayınladığı rapora göre sigorta okuryazarlığını finansal eğitimin temel bir bileşeni haline getirilmesi hayati bir önem taşıyor.
Insurance Europe, sigorta okuryazarlığının tüm finansal eğitim girişimlerine açık biçimde entegre edilmesi gerektiğinin altını çiziyor.
Nisan 2023 tarihli Eurobarometer anketine göre, AB vatandaşlarının yalnızca %18’i yüksek düzeyde finansal okuryazarlığa sahip. Sorunun kökenine inildiğinde gençlerin yalnızca %11’inin okulda bilinçli finansal ve sigorta kararları almak için yeterli eğitimi aldığını düşünüyor. Araştırmalara göre gençler finansal durumlarını güvenle yönetmek ve geleceklerini planlamak için gerekli bilgiden yoksun. Bu bilgi eksikliği; eksik sigortalanma, zayıf risk yönetimi ve uzun vadeli tasarruflara düşük katılım gibi sonuçlara yol açıyor.
Insurance Europe, bu yönde bir eğitimin okul müfredatlarının ayrılmaz bir parçası haline getirilmesi gerektiğine vurgu yapıyor.
Sigorta eğitimi, emeklilik planlaması gibi uzun vadeli risklerin nasıl yönetileceğini de kapsamalı
Rapora göre sigorta eğitimi; hastalık ya da kaza gibi günlük risklerin yanı sıra, emeklilik planlaması gibi uzun vadeli zorlukları ve bu risklerin nasıl yönetileceğini de kapsamalı. Raporda, “Odaklanılacak temel noktalar bireylerin riskleri anlamalarını ve yönetmelerini sağlamak, sorumlu finansal davranışları teşvik etmek, finansal dayanıklılığı artırmak ve bireylere kendi finansal geleceklerini güvenle yönetebilecekleri özgüveni kazandırmak olmalıdır” deniliyor.
Sigorta eğitimi, değişen ihtiyaçlar doğrultusunda süreklilik arz etmeli
Raporda, finansal eğitim ve sigorta eğitiminin tek seferlik bir uygulama değil; bireylerin değişen ihtiyaçları ve yaşam koşulları doğrultusunda sürekli gelişmesi gereken, yaşam boyu sürmesi gerektiğine vurgu yapılıyor. “İşe başlamak, evlenmek, ev satın almak, çocuk sahibi olmak, yurt dışına seyahat etmek veya emeklilik planı yapmak gibi hayatın belirli dönemlerinde ortaya çıkan “öğretici anlar”, bireylerin eğitime en açık oldukları zamanlarda, hedefe yönelik ve pratik bilgi sunmak için önemli fırsatlar sunar” denilen raporda kamuoyu bilgilendirme kampanyalarının, iş yerinde ve toplum içinde gerçekleştirilen girişimlerin, dijital araçlar ile sigorta şirketleri ve aracılardan sağlanan rehberlik hizmetlerin bireylere ihtiyaç duydukları anda bilgi sunmak için etkili araçlar olduğu belirtiliyor.
Eşitsizliklerin giderilmesi gerekiyor
Yaşlı bireyler, engelli kişiler, düşük gelirli haneler ve dijital becerileri sınırlı olanlar gibi bazı grupların finansal riskleri yönetme konusunda en az donanıma sahip olmalarına rağmen, aynı zamanda finansal şoklara en açık kesimler olduğuna dikkat çekilen raporda, “Bu eşitsizliklerin giderilmesi, hedefe yönelik finansal eğitim ve sigorta eğitimiyle mümkündür. Eğitim materyalleri; farklı ihtiyaçlara cevap verecek şekilde açık, erişilebilir ve çeviri, sesli anlatım ve video gibi çeşitli formatlarda sunulmalıdır. Böylece hedef gruplara en etkili şekilde ulaşılması sağlanabilir. Bu çabaların etkili olabilmesi için yerel yönetimler, eğitimciler ve sigorta sektörü temsilcileri dahil olmak üzere geniş bir paydaş kitlesiyle iş birliği içinde tasarlanması ve uygulanması gereklidir” deniliyor.


