Sigorta Bilgi ve Gözetim Merkezi’nin 2017 yılında başlattığı Ortak Veri Modeli Projesi gelişmeye devam ediyor. Sigorta verilerinin güvenle saklanmasını hedefleyen projeye son olarak kasko ürünü eklendi.
Sigorta Bilgi ve Gözetim Merkezi (SBM), 2017’nin son çeyreğinde çalışmalarına başladığı Ortak Veri Modeli (OVM) Projesi’nin kapsamını genişletiyor. Bu projeye kasko ürününün eklenmesi için yürütülen çalışmaları 19 Temmuz itibariyle tamamlayan SBM, 118 milyon adet poliçe / zeyil ve 23.3 milyon adet hasar dosyası ve 7.3 milyar adet kaydı OVM altyapısına aktardı. Sigorta Bilgi ve Gözetim Merkezi bünyesinde yürütülen OVM, sigorta verilerinin güvenle saklanmasını, bilgi güvenliği ve standartlarının tek modelde toplanmasını hedefliyor.
Sigorta Bilgi ve Gözetim Merkezi, sigortacılık sektörüne ait her alana dokunarak sektörün güvenli, hızlı ve erişilebilir olması adına yaptığı çalışmalarla dikkat çekiyor. Projeye eklenen yeni ürünleri ve hedeflerini Hayatımız Sigortalı Dergisi için Sigorta Bilgi ve Gözetim Merkezi Genel Müdürü Murat Hakseven ile konuştuk.
“Amacımız kurumumuzun sahip olduğu dijital yetkinlikleri teknolojinin tüm olanaklarını etkin ve verimli kullanarak sektörün faydasına sunmaktır” diyen Hakseven, OVM projesi ile uygulama geliştirme maliyetlerinin SBM ve sigorta şirketleri için azaltılmasını ve tüm sistemlerin sürekliliğinin sağlanmasını hedeflediklerini söyledi.
Geliştirilebilir bir yapı oluşturduk
Hakseven, “Ortak Veri Modeli projesinin altyapısını parametrik bir yapı ile kurguladık. Böylece sadece mevcut ürünler için değil, aynı zamanda gelecekteki ürünlerin de entegrasyon ihtiyacını karşılayacak şekilde tasarlayarak; sürdürülebilir, ihtiyaçlar çerçevesinde geliştirilebilir bir yapı oluşturduk. Ortak Veri Modeli ile merkezinde ‘Sigortalı’nın olduğu, her bir branşın sigortalının birer varlığı olduğu bir model tasarladık ve bu modelde her bir branşın parametrik olarak tanımlanarak sigorta bilgilerinin ortak veri tabanı, ortak web servis ve ortak veri ambarı ile konsolide edildiği bir yapı oluşturduk” diye konuştu.
Hakseven, bu projeyi hazırlama nedenlerini ise şöyle açıkladı: “Hazine ve Maliye Bakanlığı tarafından 2003 yılında Tramer adı ile Trafik Bilgi Merkezi olarak kurulduk. Ardından gelişen ihtiyaçlar neticesinde Kasko, Yangın, Sağlık, Ferdi Kaza gibi ürünlerin de Merkezimize aktarılmasıyla Sigorta Bilgi ve Gözetim Merkezi adını alarak kapsam alanımız genişletildi. Sigorta Bilgi ve Gözetim Merkezi’ne transfer edilen 19 ürün için 13 farklı sistem altyapısı bulunuyordu. Ortak Veri Modeli ile birlikte tüm branşlarda sigorta şirketlerinin üretim ve hasar verilerini Sigorta Bilgi ve Gözetim Merkezi’ne belirlenen ortak bir model çerçevesinde iletebileceği bir sistem oluşturduk. Tüm ürünleri kapsayacak şekilde tasarlanmış olan Ortak Veri Modeli web servisleri; Poliçe, Hasar ve Parametre servisleri olmak üzere üç ana başlık altında sadeleştirildi. Kurgulanan Ortak Veri Modeli altyapısında; “Poliçe transferi yapılması”, yani bir poliçe içinde verilen tüm teminatların aynı işlem seti içinde Sigorta Bilgi ve Gözetim Merkezi’ne transfer edilmesi sağlandı.”
Veriler merkezimize eksiksiz olarak aktarılabiliyor
Hakseven, Ortak Veri Modeli’nin en önemli kazanımlarından birinin ise tarih bazlı çalışabilen optimize iş kurallarının işletilebilmesine olanak tanıması olarak açıklarken, bu sayede yeni tanımlanan kuralların geçmiş gönderimleri etkilemeden işletilebildiğine dikkat çekti. Hakseven, “Ortak Veri Modeli ile tüm sigorta verilerinin merkezimize eksiksiz olarak aktarımını sağlayarak, mali tablolar ile tam uyumu hedefliyoruz” dedi.
Yazılım geliştirme maliyetleri azaldı
Hakseven’e göre projenin sektör adına sağlayacağı en ciddi fayda ise yazılım geliştirme maliyetlerinde sağlanacak kayda değer azalma. Hakseven, bunu şu şekilde açıklıyor: “Ortak Veri Modeli öncesinde bütünleşik yapıya sahip olmayan sistemlerin düzenlenmesi, geliştirilmesi, yenilenmesi veya entegrasyonları kaynak sıkıntısının yaşandığı noktalarda paydaşlarımız için büyük bir yük teşkil ediyordu. Ortak Veri Modeli sayesinde tek bir merkezde toplanan ve konsolide hale gelen bu yapı, eskiye kıyasla çok daha az zaman ve maliyet ile sistemlerin geliştirilmesine ve düzenlemesine olanak sağlıyor. Yeni sistemin verimli ve etkin yapısı sayesinde tüm verilerin analiz ve raporlanması alanında birçok yenilik ve geliştirme mümkün hale geliyor. Bu yapının, verinin daha verimli şekilde analiz edilebilmesi, yeni bir skorlama sisteminin geliştirilebilmesi gibi birçok çalışmanın da önünü açtığını ifade edebiliriz.”
OVM sürekli genişleyen ve yaşayan bir proje
Hakseven, Ortak Veri Modeli Projesi’nin başlayan ve biten bir proje olmadığını belirtirken, branş bazlı geçişlerle etki alanının daima genişleyeceğini ve yaşayan bir proje olduğunun altını çiziyor. Hakseven, “Eylül 2019 tarihinden itibaren Yangın, Özel Güvenlik ve Deniz araçları ürünleri, 31.12.2019 tarihinden itibaren Kefalet Sigortası, 19 Temmuz 2020 tarihinden itibaren ise Kasko ürünü OVM altyapısı üzerinden hizmet vermeye başladı. 19 Temmuz tarihinde yaptığımız Kasko OVM geçişi sırasında geçmişe ait 118 milyon adet poliçe / zeyil ve 23.3 milyon adet hasar dosyası ile 7,3 milyar adet kayıt Ortak Veri Modeli altyapısına aktarıldı. Proje planı dahilinde sektördeki tüm ürünlerin OVM altyapısı üzerinden merkezimiz sistemlerine aktarılması çalışmalarımız devam ediyor” diye konuştu.
Aktarımlar bitince skorlama altyapısı kurulacak
Öte yandan Ortak Veri Modeli ile tüm branşların merkeze aktarılması sonrası Sigortalı skorlama altyapısı konusunda çalışmalar başlayacak. Proje ile branş bazında sigortalı skorunu oluşturacaklarını belirten Hakseven, “Bu projede branş bazlı skorlamanın yanısıra sigortalıdan bağımsız nesne bazlı skorlama da yapacağız. Yani burada bir aracın, bir evin skorlaması da oluşturuluyor olacak. Skorları oluştururken Sigorta Bilgi ve Gözetim Merkezi’ndeki verilerin yanı sıra diğer kurumlardan da alınacak verilerle skorlama yapısını zenginleştirmiş olacağız” dedi.
Ortak Veri Modeli projesi kapsamında, TSB bünyesinde oluşturulan komiteler ile üretim ve hasar verilerinin Sigorta Bilgi ve Gözetim Merkezi’ne transferinde kullanılacak standartların belirlendiğine dikkat çeken Hakseven, sözlerini şöyle sürdürdü: “Bunun yanında teminat yapısı, dosya durum nedenleri, hasar nedenleri, hasar tipi, ödeme ve muallak türleri gibi birçok ortak parametre değerleri belirlendi. Parametrik bir yapı ile kurgulanan OVM web servisleri, sadece mevcut ürünleri değil, yeni gelecek ürünlerin de entegrasyon ihtiyacını karşılayacak şekilde dikey soru tablo yapıları ile tasarlandı. KVKK ile uyum kapsamında tasarlanan yeni OVM altyapısında tüm kayıtlara TC Kimlik numarası ile ilişkilendirilmiş SBM referans numarası üzerinden erişim sağlanabilmekte olup, kayıtlar maksimum seviyede güvenlik önlemleri ile saklanmaktadır.”