Rusya’dan günde 3 milyon varil petrol ithalatı yapan Avrupa Birliği, Rusya’nın Ukrayna’yı işgaline tepki olarak ithal edilen petrol ürünlerinin sigortalanmasını yasaklamayı görüşüyor.
Rusya’nın Ukrayna’yı işgaline sert tepki gösteren Avrupa Birliği (AB) yeni bir yaptırım paketini daha hayata geçirmeye hazırlanıyor. AB, Rusya’dan ithal edilen petrol ürünlerinin sigortalanmasını yasaklamayı görüşüyor. Böyle bir teminat olmadan, Rusya ve müşterileri petrol sızıntıları ve denizde meydana gelebilecek olası aksilikler de dahil olmak üzere hızla milyarlarca dolarlık riskler için alternatif bulmak zorunda kalacak. Paketin Haziran ayı başına kadar yürürlüğe girmesi hedefleniyor.
Yaptırımlar ağırlaşıyor
Şubat ayında başlayan Rus işgalinin ardından Hellenic War Risks Rusya’dan gelen kargolara artık sigorta yapmayacağını açıklamıştı. Yunanlıların küresel tanker filosunun yüzde 20’sini oluşturduğuna dikkat çeken uzmanlar bu kararın çok önemli bir adım olduğunu dikkat çekmişti. Bu kararın ardından Rus petrolünü taşıyan gemilerin sigorta maliyeti savaşla birlikte geminin değerinin yüzde 1’i seviyesinden %5’ine çıkmıştı. Yeni yaptırım paketi Avrupa vatandaşlarının ve Avrupa‘da yerleşik şirketlerin Rus petrolünü sadece kıtaya değil, dünyanın herhangi bir yerine taşımasını da yasaklıyor. Bu, Avrupa kuruluşları ve bireyleri tarafından sahip olunan, kiralanan veya kontrol edilen gemilerin, AB üye devletlerinden birinin bayrağını taşımasalar bile Rusya menşeli ham petrol ve petrol ürünlerini taşıyamayacakları anlamına geliyor.
AB’nin Rusya’dan petrol ithalatı günlük 3 milyon varil
Rystad Energy Petrol Piyasası Araştırma Müdürü Bjornar Tonhaugen nisanda kaydedilen son verilere göre, Rus petrolüne yönelik tam bir petrol ambargosunun günlük yaklaşık 3 milyon varil seviyesinde petrol ithalatını riske atacağını söyledi. AB‘nin ocakta Rusya’dan günlük 3,4 milyon varil petrol ithalatı yaptığına dikkati çeken Tonhaugen, nisanda bu miktarın 400 bin varil azaldığını belirtti. Tonhaugen, Rusya’dan petrol ithalatını 6 ayda sonlandırma planının, Macaristan ve Slovakya gibi birkaç ülke dışında uygulanabilir olduğunu dile getirerek şunları ifade etti:
“Avrupa‘nın 2022’nin sonuna kadar günlük 1,5 milyon varillik petrol ürünleri ithalatını sıfıra indirmesine şüpheyle yaklaşılmalı. Dizel ve benzinde tedarik sıkıntısı ve Rus ürünlerine yönelik potansiyel ambargo, yaza doğru ulaşım yakıtında ciddi daralmaya neden olacaktır. Ekonomik durgunluk veya salgın kısıtlamaları nedeniyle talepte bir düşüş yaşanmazsa, fiyatlar daha da artabilir. Avrupa gemileri ve şirketlerinin Rus petrol ve ürünlerinin tedarikiyle ilgili hizmetinin yasaklanmasına ilişkin nakliye ve sigorta yaptırımları ise uluslararası petrol akışında çok daha geniş çaplı kesintilere neden olabilir. Çünkü dünyadaki tanker filosunun yüzde 95’i Londra merkezli sigorta tedarikçileri tarafından işletiliyor. Bu durumda, Rus petrolünün ticaretine yönelik maliyet ve riskler küresel olarak artarak öngörülemeyen kesintilere neden olabilir.”