Pandemi sürecinde de büyümeyi sürdüren sigorta sektörü, diğer branşların aksine trafikte belini doğrultamadı. Olumsuz pandemi koşulları yanında sektördeki fiyat rekabeti sonucu trafikte reel daralma sürerken, sigortacılar önümüzdeki dönemden umutlu.
ALP SÜER / SİGORTAMEDYA
Türkiye’yi geçen yılı mart ayından beri esir alan Covid-19 pandemisi, tüm hızıyla sürerken, vaka sayılarındaki artış; toplumda da endişe kaynağı olmaya devam ediyor. Birçok sektörü olumsuz etkileyen; birey ve işletmelerde gelir kaybına yol açan pandeminin etkilerine; sigorta sektörü özelinde bakıldığında ise; ortaya çok farklı bir manzara çıkıyor. Birçok sektörden ayrışan sigorta sektörü; 2021’nin başında da büyüme hızı biraz yavaşlamasına karşın büyümeyi sürdürüyor. Toplumda başta sağlık sigortası (özellikle de tamamlayıcı sağlık) olmak üzere; sigorta ürünlerine yönelik ilginin de arttığı gözleniyor. Hatta, pandeminin geçen yıl en fazla etkilediği ‘oto sigortaları’ içinde yıla iyi başlayan; kasko branşının da Türkiye Sigorta Birliği’nin (TSB) 2021 yılı Ocak-Mart dönemi istatistiklerine göre; ilk çeyrekte yüzde 29.98 büyüdüğü dikkat çekiyor. Tüm olumlu gelişmelere karşın; beline halen doğrultamayan bir branş var ki; o da ‘trafik.’
Trafik branşında ilk 3 ayda prim üretimi yüzde 1.89 artışla 4.7 milyar TL oldu. Enflasyondan arındırıldığında söz konusu brans; reel olarak yüzde 12,31 küçüldü. Olumsuz pandemi koşulları yanında; sektördeki fiyat rekabeti trafikte reel daralmada etkili olurken; sigortacılar önümüzdeki dönemden umutlu.
“Hele pandemi geçsin, yenilerim!”
Hayat dışında prim üretimi içinde ağırlığı olan tüm branşların büyümesine karşın; trafik branşının reel olarak daralmasının birkaç nedeni var. Öncelikle poliçe adetleri yani; miktar olarak konuyu ele aldığımızda pandemi koşulları nedeniyle; evden çalışmak zorunda kalan ya da işlerini kaybeden; gelir kaybına uğrayan sayıları az da olsa araç sahibi bazı bireylerin trafik sigortası poliçelerini yenilemedikleri; “Hele şu pandemi geçsin, yenilerim” düşüncesiyle hareket ettikleri gözleniyor.
Küçük bir parantez açarsak, trafiğe kaydı yapılan toplam taşıt sayısı 24 milyonu geçmesine ragmen; zorunlu trafik sigortalarında yüzde 100 sigortalılık oranına ulaşılmış değil. Sigortalıların, trafikte poliçe yenilenmediği; her ay için yüzde 5 ceza ödemek zorunda kalacaklarını ve sigortanın zorunlu bir sigorta olduğunu akıllarından çıkarmamaları gerekiyor.
5 yıl öncesi fiyatlardan poliçe satılıyor
Bununla birlikte, sigortacılardan aldığımız bilgilere göre; poliçelerini yenilemeyenlerin sayısı az; araç sahibi sigortalıların çoğu poliçelerini yeniliyor. Yeni araç satın alanlar da zorunlu olarak poliçeyi yaptırıyor. Tüm bunlar göz önüne alındığında trafik branşındaki reel daralmanın asıl nedeninin ‘fiyat bazlı’ olduğu ortaya çıkıyor. Sektörde söz konusu branştaki amansız fiyat rekabeti, sektörde prim üretiminde de daralmaya yol açıyor. 2020 yılında pandemi koşulları nedeniyle hasar frekanslarının azalması; kârlılığın görece artması ve hasarsız kademelerdeki sigortalıları elde tutmak sonucu bazı şirketlerin trafik branşında primleri düşürdüğü kaydediliyor. Hatta, bir sigortacı, “2015-2016 fiyatlarından poliçe satılmaya başlandı. Rekabet tavanda değil, tabanda. Bu durum da sürdürülebilir değil” diyor.
Trafik yeniden büyüyecek
Sigorta sektörü temsilcileri, trafik branşında yılın çeyreğinde reel anlamda daralma yaşansa da önümüzdeki dönemle ilgili olumlu beklentilere sahip. Öncelikle, ekonominin bu yıl geçen yıldan daha hızlı büyümesi bekleniyor. Bu da kuşkusuz, otomotiv ve sigorta sektörünü de olumlu etkileyecek. Bununla birlikte toplumda aşılama çalışmalarının hızlanması ve pandemi etkilerinin de yavaş yavaş azalması bekleniyor. Bu durumun da sigorta sektöründe oto sigortaları başta olmak üzere sigortalılık oranını olumlu etkileyeceği kaydediliyor.
Anadolu Sigorta Genel Müdür Yardımcısı Ali Kaplan: Trafik’te fiyat indirimleri primdeki daralmada etkili
Anadolu Sigorta Genel Müdür Yardımcısı Ali Kaplan, trafik sigortasındaki daralmanın pandemi koşulları ile ilgili olduğu görüşünde. 2021’de de pandeminin devam ediyor olması ile birlikte kurdaki artış neticesinde araç fiyatlarının ciddi oranda artmasının, araç satışlarını olumsuz etkilediğini belirten Kaplan, “Bu durum, sigorta sektörü üretimine de yansıyor. Diğer yandan bu dönemde özellikle hasarsız kademelerdeki müşterileri elde tutmak için pazarda yaşanan fiyat indirimleri de toplam primdeki daralmada etkili oluyor. Pandemi sürecinde tüketim tercihlerinin de değiştiğini, sokağa çıkma yasakları nedeniyle aracını kullanamayan sigortalıların poliçelerini yenilemekten imtina edebildiğini söyleyebiliriz. Önümüzdeki dönemde aşılama çalışmalarının yaygınlaşması ve normale dönüş ile birlikte sigortalılık oranının da olumlu yönde etkilenmesi bekleniyor. Anadolu Sigorta olarak 2021 yılı ilk 3 aylık dönemde de bu branşta üretim artışımız devam ediyor. Bu süreçte müşteri deneyimini iyileştirmeye yönelik aksiyonlar alarak sigortalılarımızı desteklemeye devam edeceğiz” diyor.
Groupama Sigorta Genel Müdürü Philippe-Henri Burlisson: Oto sigortaları büyüyecek
Oto sigortalarının seyri ile ilgili beklentilerini öğrendiğimiz Groupama Sigorta Genel Müdürü Philippe-Henri Burlisson, 2021’de oto sigortalarının da büyüyeceği düşüncesinde. 2020 yılında bir önceki yıla göre otomobil ve hafif ticari araç pazarı yüzde 61,3 oranında büyüdüğünü hatırlatan Burlisson, “2021 yılı tahminleri de son derece olumlu. İlk üç ayın verileri bu tahminleri teyit ediyor. İlerleyen dönemde ekonomideki düzelmenin sigorta sektörüne olumlu yansımaları olacağına eminim. Özellikle otomotiv piyasasındaki hareketlilik oto sigortalarında büyümeyi getirecek” diyor.
TE Sigorta Brokerliği Genel Müdürü Merih Hamarat: Tüketici trafik sigortasında fiyat odaklı hareket ediyor
Yılın ilk aylarında trafik sigortalarında poliçe adedindeki azalmanın çok sınırlı olduğunu belirten TE Sigorta Brokerliği Genel Müdürü Merih Hamarat,şunları söylüyor: “Seyrin devamını takip edip, yorum yapmak sonraki ayları beklemek daha doğru olacak. Şu anda istikrarı bozacak bir şey yok. Sigorta sektörünün lokomotifi olan oto sigortaları, sigorta şirketleri ve acenteler için en cazibeli branş. Hatta, trafik poliçesinin tahsilat riski de yok. Sigorta şirketi ve acente için en kolay branş. Ayrıca, sigorta şirketlerinin ve acentelerin elinde müşteri datası oluşuyor ki bu da çok değerli. Diğer yandan, oto branşında tüketici satın almaya hazır olmakla birlikte onun için önemli olan ödeyeceği paradır. Burada ki müşteri sadık müşteri değil ve fiyat odaklı hareket eder. Hele ki trafik sigortalarında 3-5 TL bile düşük olsa hemen tercihini o yönde kullanır. Sigorta şirketleri ve acenteler de bunu bildiklerinden fiyat odaklı çalışma yapar.”
Trafik ilk çeyrekte reel yüzde 12.31 daraldı
Yıl* | Değişim (%) | Reel Değişim (%) |
2015 | 2.99 | -4.29 |
2016 | 125.9 | 110.24 |
2017 | 3.70 | -6.82 |
2018 | 18.47 | 7.48 |
2019 | 12.52 | -6.00 |
2020 | 19.24 | 6.6 |
2021 | 1.89 | -12.31 |
*Ocak-Mart dönemi. Kaynak: Türkiye Sigorta Birliği.