Ocak-kasım döneminde yüzde 6.4 büyüyen Türk sigorta sektörü, reel olarak yüzde 2.5 daraldı. Beklentilerin altında büyüyen ekonomi ve otomobil satışlarındaki düşüş sonucu daralan oto sigortaları sektörü de olumsuz etkiledi.
SİGORTAMEDIA/ALP SÜER
Türk sigorta sektörü ile ilgili 2014 yılı için bir tespit yapılacak olsa, tek cümle ile “Kârlılık açından iyi, ama büyümede durum vahim” diyebiliriz. Gerçekten de Türkiye Sigorta Birliği’nin (TSB) son açıkladığı veriler, sektörün büyüme konusunda yaşadığı sıkıntıyı açıkça ortaya koyuyor. 2014 yılı ocak-kasım döneminde sektör genelde yüzde 6.4 büyüdü. Yüzde 9.5 düzeyindeki enflasyondan (2014 yılı kasım sonu itibarıyla son 12 aylık tüfe oranı) arındırıldığında sektör reel olarak yüzde 2.5 daraldı. 11 aylık dönemde, hayat dışı (elementer) sektör yüzde 8.5 büyürken, hayat branşında toplam prim üretimi ise yüzde 6.1 azaldı. Sektördeki sıkıntılı tablonun iki temel nedeni var: Birincisi, hayat sigortalarında yaşanan kan kaybı. İkinci ve daha önemlisi, hayat dışı sektörün lokomotif branşı ‘oto sigortaları’ndaki olumsuz tablo. Nitekim, 11 aylık dönemde kasko (kara araçları) yüzde 0.46 küçülürken, trafik (kara araçları sorumluluk) ise yüzde 2.29 büyüdü.
Trafikte yüzde 6.28 reel küçülme
Enflasyondan arındırıldığında ise trafik branşı, yüzde 6.28 küçüldü. Oto sigortalarındaki hazin tablo da ekonominin 2014 yılı performansı ve oto satışlarındaki düşüşle doğru orantılı. Nitekim, Türkiye İstatistik Kurumu’nun (TÜİK) açıkladığı verilere göre, Türkiye ekonomisi 2014’ün üçüncü çeyreğinde beklentilerin altında yüzde 1.7 büyürken, ekonominin büyüme hızının yılın tamamı itibarıyla yüzde 3’ün altında kalacağı beklentisi güçlendi. Ayrıca, Otomotiv Distribütörleri Derneği’nin (ODD) verilerine göre, otomobil satışları, 2014 yılı Ocak-Kasım döneminde bir önceki yılın aynı dönemine göre yüzde 15.29 azalarak 477 bin 277 adete geriledi. 2014 yılında ekonomiyi soğutmak için alınan önlemler ve kredilerdeki daralmanın sonuçları, sigorta sektörüne de olumsuz yansıdı. Oto sigortalarının aksine, sektörde hayat dışı sektörde diğer branşların ise büyüdüğü gözleniyor. 11 aylık dönemde, hastalık/sağlık yüzde 17.89, yangın ve doğal afetler, yüzde 17.43, kaza 16.58 büyüme oranıyla dikkat çekiyor.
Allianz lider durumda
Hayat dışı sektördeki sıralamaya göz atacak olursak, 2014’te Yapı Kredi Sigorta birleşen Allianz, 2014’ün 11 aylık döneminde, 2013’ün aynı dönemine göre 2 milyar 845.9 milyon TL prim üretimiyle sektörde lider durumda. Allianz’ı, 2 milyar 672.2 milyon TL prim üretimiyle Axa Sigorta ve 2 milyar 625.7 milyon TL prim üreten Anadolu Sigorta izliyor.
4 YILLIK YÜKSELİŞİN ARDINDAN SEKTÖRDE SERT DÜŞÜŞ
Yıl*
|
Hayat dışı
(%) |
Hayat
(%) |
Toplam
(%)
|
2009 | 2.91 | 14.97 | 4.59 |
2010 | 12.19 | 17.79 | 13.05 |
2011 | 21.49 | 25.91 | 22.20 |
2012 | 18.22 | -0.97 | 15.07 |
2013 | 22.92 | 26.01 | 23.36 |
2014 | 8.5 | -6.1 | 6.4 |
*11 aylık veriler. | |||
Kaynak: TSB. |