2 Kasım 2024, Cumartesi
spot_img

‘Nakliyat’ta tasarruf yapmayın ihtiyacınıza göre teminat alın’

Sigorta Ekranı’na konuk olan ECB Sigorta ve Reasürans Brokerliği Genel Müdürü Cenk Ecevit; nakliyat sigortalarında sigortalıların tasarruf yapmamaları gerektiğini belirterek;  “All risk teminatı alacağınız yerde tam ziya teminatı alırsanız, ciddi anlamda problem yaşayabilirsiniz” dedi.


Sigortamedya’nın YouTube kanalı Sigorta Ekranı, birbirinden renkli konuklarıyla gündemi belirlemeye devam ediyor. Ekran’ın bugünkü konularından birisi de sektörün yakından tanıdığı bir isim, ECB Sigorta ve Reasürans Brokerliği Genel Müdürü Cenk Ecevit’ti. Programda ağırlıklı olarak nakliyat sigortaları ile ilgili olarak Can Kantar’ın sorularını yanıtlayan Ecevit; sigortalılara da önemli mesajlar verdi. Nakliyat sigortalarında sigortalıların tasarruf yapmamaları gerektiğini belirten Ecevit;  “All risk teminatı alacağınız yerde tam ziya teminatı alırsanız, ciddi anlamda problem yaşayabilirsiniz” dedi.Tüketicilerin kendilerine gelen tekliflerin içeriğine dikkat etmeleri gerektiğini belirten Ecevit,  poliçenin üzerinde yazılı olan notların kâti (kesin) notlar olduğunu ve anlaşmazlıkta bu hükümlerin uygulanacağını söyledi.  

All risk tüm zararı öder

Nakliyat sigortası yaptırırken, gelecek tekliflerin nakliyat sigortası klozları itibariyle ‘A’, ‘B’ ya da ‘C’ mi olacağının önemine ve bunu içeriğinin çok ciddi anlamda incelenmesi gerektiğine dikkat çeken Ecevit; “Teminat dediğimiz de C dediğimiz teminat ‘dar ziya’ teminattır. Nakil vasıtasının arızasıyla devreye girer. Diyelim ki teminatı 15 liradır. A teminat olan ‘All risk’, tüm zararları öder, maliyeti 30 liradır. Yani bir takım elbiseyi 200 liraya da 20 bin liraya da alabilirsiniz. Kaliteye ve terzinin kim olduğuna göre değişiklik arz eder” dedi.Sektörde gerek acente, gerekse broker arkadaşların gerekli bilgilendirmeyi yaptıklarını ifade eden Ecevit, sorumlu arkadaşların önerilen şeyi ve farklı alternatifleri karşılarında kişilerle beraber tartışmaları gerektiğini söyledi.

Yaşanılan sürecin, nakliyat sigortalarına etkisini de değerlendiren Ecevit, şu görüşleri dile getirdi: “Üretim devam ettiği sürece nakliyat, işin olmazsa olmazıdır. Hava, kara ve deniz taşımacılığı durmuyor. Üretim olacak; bunun sonunda da sevkiyat ve satış gerçekleşecek. Dolayısıyla bizim sektör açısından bakıldığında nakliyat sigortaları aynı şekilde devam ediyor. Sigortacılık açısından temin edilen riskler, edilmeyen riskler var. Bu konuda belli sıkıntılar yaşadık. Önümüzdeki süreçte de yaşayacağız. Müşterilerimize ister istemez bunları yansıtma zorunda kalacağız. Elimizdeki imkânlar çerçevesinde bunu değerlendiriyoruz.”

Nakliyat sigortalarının, yerel olarak değerlendirildiğinde aslında en global olan poliçe olduğunu vurgulayan Ecevit;  “Çünkü uluslararası satış şekillerine göre poliçe yapıyorsunuz. Sigorta yaptırmanın kimin sorumluluğunda olduğunu belirtiyorsunuz. Taşımadaki hukuka göre hareket ediyorsunuz. Eğer ki bir kara nakliyesi yapıyorsanız CNR konvansiyonu geçerli oluyor. Deniz, hava yapıyorsanız farklı. Bundan dolayı da nakliyat sigortacılığı, aslında dünyada her ülkede farklı uygulanır şeklinde bir durum söz konusu değil. Bu nedenle global anlamda bir değişiklik olmasını öngörüyorum. Bu da çok daha doğru olur. Günün sonunda, Türkiye’deki sigorta şirketleri de ihracat açısından değerlendirdiğimizde bu klozları uygulamakla yükümlülükler” diye konuştu.

Ecevit, “Karantinadan dolayı mal geri gönderildiğinde sigorta devreye giriyor mu? Bir kâr kaybı sigortası söz konusu mu? sorusunu da şu şekilde yanıtladı: “Burada nakliyat sigortacılığının dışına çıkıp farklı teminatlardan bahsetmek gerekiyor. Nakliyatta malın zamanında yerine ulaşamamasından kaynaklı zararlar için ek teminatlar var. Bunlar daha çok inşaat ve makine montaj gibi sektörlerde kullanılıyor. Gıda endüstrisinde çok daha fazla kullanılma şansı yok. Burada olay, dönüp dolaşıp gerçekleşme sebebinin ne olduğuna geliyor. Eğer ki devlet otoritesinin reddinden kaynaklı bir sorunsa veyahut da yoldaki bir gecikmeden kaynaklı olaysa yine sigorta maalesef çok fazla devreye giremiyor. Gecikmeden kaynaklı kâr zararları veyahut da iş durması zararlarının karşılanabileceği bir poliçe satın alındıysa bu zararları tazmin etme şansı olacaktır. Aslında bakarsanız ne kadar doğru poliçe alırsanız zarardan o kadar kurtulma şansınız olacaktır.”

Kamyon şoförü Covid-19’a yakalanırsa ne olacak?

Peki, diyelim ki mal taşıyan kamyonun şoförü Koronavirüse yakalandı. Bu durumun sigorta ile bağlantısı konusunda Ecevit, şu açıklamayı yaptı: “Bu durumda, sigorta maalesef çok fazla devreye giremiyor. Çünkü yakın sebep, gecikme oluyor. Bu, şoförün rahatsızlığından veya karantina uygulanıyor olmasından kaynaklanabilir. Ama, günün sonunda olayın oluş sebebine baktığımızda gecikme söz konusuysa, sigorta şirketinin bu hasarı tazmin etme zorunluluğu bulunmuyor. Tabii aksine bir sözleşme veya poliçe yok ise.”

Sektör zorlu süreçte görevini yerine getirdi

Ecevit, bu zorlu süreçte sigorta sektörünün de görevini yerine getirdiği düşüncesinde.  Sektörün, yeni duruma çok hızlı bir şekilde adapte olduğunu ifade eden Ecevit, “Sağ olsun, Hazine Müsteşarlığı Sigortacılık Genel Müdürlüğü’nün de bu konuda ciddi katkıları oldu. Ancak, tabii ki müşteri odaklı çalışıyoruz. Müşterilerimiz varsa biz varız. Müşterilerimizin güveni ile beraber hareket ediyoruz. Biz ayakta kalıp müşterilerimize gerekli güvenci yansıtırsak, süreci kolay bir şekilde atlatırız” dedi.

Ecevit, lojistik şirketlerine yönelik de şu mesajları veriyor: “Lojistik şirketleri açısından baktığımızda birçok farklı açıdan yaklaşmak gerekiyor. Tabii ki kasko poliçelerini alacaklardır. Personelleri ile ilgili olarak işveren mali mesuliyet poliçelerini almalarını, buna ilave seyahat sağlık poliçeleri ve hatta acil seyahat sağlık poliçe dediğimiz vize haricinde genişletilmiş poliçeler var. Yine bu poliçeleri aldıkları takdirde herhangi bir hasarla karşı karşıya kaldıklarında sigortadan faydalanıyor olacaklardır. Yükle ilgili olarak da taşıyıcının sorumluluğu dediğimiz kavram bambaşka bir kavram. Kendi sorumluluğu durumlarına göre eğer ki uluslararası nakliyat

Bu görsel boş bir alt niteliğe sahip; dosya adı cenk.ecevit1-855x504.jpg

yapıyorsa taşıyıcının sorumluluğu poliçesini almakla özellikle öneririm. Nakliye yapıyorsa, taşıyıcı mali mesuliyet dediğimiz uluslararası nakliyat, karayoluyla yapıyorsa taşıyıcı mali mesuliyet dediğimiz sadece konvansiyonel olarak meydana gelebilecek sigorta poliçesini almasını öneririz.” Programda, şirket olarak evden çalışma sistemiyle işleri yürütmeye çalıştıklarını belirten Ecevit, “Umarım, en kısa zamanda bu süreci atlatır, normal çalışma hayatımızı aynı şekilde devam ederiz” dedi.

Emtia nakliyat sigortası önem kazanacak

Ecevit, yaşanan son gelişmelerin uluslararası ticaret ve sigorta sektörü üzerindeki etkileri konusunda şu değerlendirmelerde bulundu: “Yakın sebep, ‘gecikme’ olduğu sürece sigorta şirketlerinin bunu tazmin yükümlülüğü bulunmuyor. Bu nedenle dünyadaki ticaret hacminde bir sıkıntı yaşanacaktır. Anlaşmazlık ve buna bağlı olarak da davalar karşımıza çıkabilir. Burada işin hukuki boyutu olduğundan dolayı sigortacı olarak bu konuda çok fazla yorum yapmak istemem. Ancak, uluslararası taşıma hükümleri burada önemli. Bu uluslararası taşıma hükümlerine göre de mücbir sebepler taşıyıcının yükümlülüğü altında değildir. Bundan dolayı da kargo yükümlülüğü, yani kargo sorumluluğu dediğimiz durum karşımıza çıkacak. Emtia nakliyat sigortaları, çok daha fazla önem kazanacak. Hem emtia nakliyat sigortalarının içeriği her halükarda genişletilmiş zorunda kalınacak. Yani aslında bakarsanız bu tür salgın veya büyük hasarlar sonucu sigorta sektöründe geçmişte de poliçeler özellikle müşteriler lehine genişletilmiştir. Sigorta sektöründe ve bilhassa da nakliyat sigortalarında bazı genişletmelerin bütün poliçelere yansıyacağını öngörüyorum.”

Hasar bildiriminden önce mutlaka bol fotoğraf çekin

Cenk Ecevit, Koronavirüs nedeniyle yaşanan gecikmeler nedeniyle sigortalıların eksperlere de yardımcı olmak için mutlaka hasar bildiriminden önce bol fotoğraf çekmesi gerektiğini söyledi. Ürünlerin yolda zarar görmesi durumunda bir ihracat ve ithalatta, olay Türkiye sınırları dışında meydana geliyorsa, ilgili sigorta şirketine bilgi verildiğinde; sigorta şirketinin her ülkede anlaşmış olduğu farklı eksperlik şirketleri olduğunu belirten Ecevit şöyle konuştu:

“Bu eksperlik şirketlerinden destek alarak gerekli inceleme yapacaklardır. Koronavirüs nedeniyle şu anda belli gecikmeler yaşanabilmektedir. O yüzden eğer bir hasar meydana gelirse bildirim yapmanın hemen akabinde hasar gören arkadaştan ricamız şu: Olayla ilgili olarak fazlasıyla fotoğraf çekmek ve video kaydı almak. Çünkü Covid-19’dan dolayı eksperler de bir gecikme meydana geldiğinde herhangi bir sıkıntı yaşamasın ve olayı ilk anda olduğu gibi görebilsin. Herhangi bir kaza ile karşı karşıya kaldıklarında sigorta şirketini ihbardan önce ilgili otoriteye de (Polis-Jandarma) haber vermek lazım. Eğer liman içerisinde bir olay tespit edildiyse, liman otoritesine bilgi vermek gerekiyor ve tutanak tutmak gerekiyor. Bunun yanında olay anında videolar, fotoğraflar çekmek gerekir ki sebebin ne olduğunu ortaya koyalım. Eksper arkadaşlara da yapacağı işlerde yardımcı olalım. Bununla beraber sigorta şirketlerinin diğer evrakları, ehliyet, ruhsat kopyası vb. temin edip hazır bulunduralım.”

CEVAP VER

Lütfen yorumunuzu giriniz!
Lütfen isminizi buraya giriniz

SON EKLENEN HABERLER