Merhaba değerli okuyucularımız,
Aylardır yazıyoruz, hayat dışında, özellikle motor ve sağlık branşlarında büyük fırtına geliyor, şirketlerin işi çok zor diye… 2021 yıl sonu teknik sonuçları açıklandı. Kısa ve net… Sektör 2021 yılına yüzde 100 kombine rasyoyla girdi, yüzde 117 ile çıktı.
Ama bu yüzde 117, SEDDK’nın devam eden riziko karşılığını yumuşatması artı rezervden elde edilen mali kar iskontosunu artırmasına rağmen çıktı. Yani bunlar olmasaydı en az yüzde 10 daha kötü bir sonuç çıkacaktı.
Ve bu 2021 yıl sonu hesabı. 2022 daha fena, çünkü asgari ücret artışının ve global tedarik sıkıntılarına bağlı yedek parça fiyatları artışının etkileri henüz bu hesapta yok. Daha da kötüsü, bu maliyeti normalde karşılaması gereken mali gelir, reel olarak resmi enflasyondan 30 puan geride.
Bu kötü sonucun sebeplerini daha önce yazmıştık ama özetleyelim; pandemi bitişiyle artan frekans, döviz artışına bağlı araç ve yedek parça bedellerindeki artış, sağlık maliyet enflasyonu, trafikte orijinal yedek parça kullanma zorunluluğu, asgari ücretteki artış. Yani özetle, sektörün maliyetleri yüzde 100’e varan miktarda artıyor, ama prim ve mali gelirlerin artış oranı ise bu oranın çok çok altında.
Fiyatlar artınca iyi müşteri sistemden çıkabilir
Peki ne yapmalı? Bu ortamda şirket mali gelirleri, “eğer Merkez Bankası politikalarında radikal bir değişiklik olmazsa” artmayacağına göre fiyatları artırmaktan başka bir çare görünmüyor. Trafikte fiyatlar üst limite takılacağından en büyük sıkıntı orada. Kasko ve sağlıkta yatlar çok artınca da iyi müşteri sistemden çıkabilir.
Otorite’nin yapacağı şeyler ise şunlar olabilir. Trafikte fiyatları tekrar artırmak, rezervleri bir miktar daha gevşetmek ve eşdeğer yedek parça kullanımını tekrar düzenlemek.
Bu arada biz hep motor ve sağlık konuşuyoruz; ama yangın ve sorumlulukta da sonuçlar zarar, kaçacak yer de yok yani.
Şu anda fırtına bütün hızıyla esiyor, kalın gövdeli ağaçlar dayanır, zayı ar yıkılabilir.
Bu aylık da bu kadar.
Kalın sağlıcakla…