24 Aralık 2024, Salı
spot_img

KOBİ’ler ekonomik iyileşmenin kalıcı olmasına katkı sağlıyor

kobi 1Zurich Sigorta Grubu, Türkiye dahil 19 ülkede 3 bin 800 şirketin katılımıyla gerçekleştirdiği “2014 KOBİ Araştırması”nın sonuçlarını açıkladı. Zurich Sigorta Grubu Genel Sigortacılık CEO’su Mike Kerner araştırmanın, KOBİ’lerin ekonomik iyileşme ile beraber sadece büyümeye odaklanmadığını ayrıca bu iyileşmenin kalıcı olması için de çalıştıklarını ortaya koyduğunu belirtti.

Zurich Sigorta Grubu’nun Türkiye’nin de aralarında olduğu 19 ülkede toplam 3 bin 800 Küçük ve Orta Boy İşletmenin (KOBİ) katılımıyla yaptığı araştırma, KOBİ’lerin üçte birinin küresel ekonomik iyileşme beklentisiyle iç pazarda büyümeye ve ürünlerini farklılaştırmaya öncelik verdiklerini ortaya koydu. Araştırma şirketi GFK ile yürütülen çalışmada, şirket liderlerine önceki 12 ay içinde kendi iş alanlarındaki gelişmeler ve zorlukların neler olduğu soruldu.

Araştırmaya göre KOBİ’lerin yüzde 23’ü yönünü iç pazara çevirerek ayakta kaldı. Yüzde 21’i ise ürün ve serviste çeşitlenme sağlayarak ekonomik durgunluk ortamında farklılık yaratma seçeneğiyle dikkat çekti. Türk KOBİ’leri ise ürün ve hizmet çeşitliliğinde öne çıktı. Türkiye’de araştırmaya katılan KOBİ’lerin yüzde 28’i son 12 ayda bu yönde çalışmalarda bulunduklarını aktarırken yüzde 26’sı iç pazarda yeni müşteri arayışını hızlandırdı.

Araştırmanın yapıldığı ülkelerde işletmelerin, kendi iç pazarında yeni müşterileri hedefleyen faaliyetlerini genişletme ve ürün gamı veya hizmetlerini çeşitlendirme üzerinde durduğu görüldü. Ürün ve hizmetlerini çeşitlendirmek açısından İtalya dikkat çekerken, Almanya ve Avusturyalı şirketlerin ise daha çok varlık ve faaliyet yatırımlarına ağırlık verdikleri dikkat çekti.

Araştırmaya katılan şirketlerin yüzde 10’a yakının faaliyetlerini sonlandırmayı veya küçülmeyi gözden geçirdiklerini belirtti.

Zurich Sigorta Grubu Genel Sigortacılık CEO’su Mike Kerner, finansal kriz dalgasının özellikle KOBİ’leri etkilediğini belirterek, Avrupa gibi borçlanma imkanlarının düştüğü bölgelerde KOBİ’lerin büyümeyle ilgili sorunlarla karşılaşabildiğini ifade etti. Araştırma sonuçlarını cesaret verici bulduğunu belirten Kerner: “KOBİ’lerin sadece ekonomik iyileşmeyle birlikte büyümeye odaklanmadıklarını görüyoruz. Aynı zamanda bu konumlarıyla iyileşmenin kalıcı olmasına katkıda bulunuyorlar. Zurich olarak bu şirketlerin hedeflerine ulaşmada bir rolümüz olduğunu düşünüyoruz. Karşılaşabilecekleri riskleri yönetebilmelerini sağlayan imkanlar sunuyoruz” dedi.

kobi 2Avrupa ve Latin Amerika küresel fırsatlar için isteksiz

2014 yılı KOBİ araştırmasının sonuçları bölgelere göre oldukça farklı sonuçlar ortaya koydu. Büyüme ve enflasyondaki durgunluk ortamında, Avrupa’da pek az şirket yeni çalışan istihdamı, ücret artırımı, kendilerini yeni pazarlarda geliştirmek ya da büyümeyi finanse etmek için kredi veya yeni yatırım arayışına girdi.

Diğer taraftan, özellikle Brezilya olmak üzere Latin Amerika’daki şirketlerde görülen yavaş ekonomik büyümeye rağmen, ücretlerin yükseltilmesi konusunda yoğun bir talep görülüyor. Afrika ve Ortadoğu’da da benzer şekilde ücret artırımı arayışı olmasına karşın, buradaki şirketler yeni pazarlarda genişlemeye daha çok odaklanmış durumdalar. Bunun yanında, Avrupa ve Latin Amerika’daki işletmelerin, küresel fırsatları keşfetmek için daha isteksiz oldukları gözleniyor.

KOBİ’ler iç pazarda müşteri bulma hedefinde

Araştırma, son 12 ayda dünya çapında neredeyse her beş KOBİ’den birinde ücret artışı yapıldığını ve her altı şirketten birinin ise kadrosuna eleman eklediğini de ortaya koydu. Araştırmaya Türkiye’den katılan şirketlerin yüzde 5’e yakını operasyonlarını sonlandırmayı düşünürken sadece yüzde 6’sının ürün ve hizmetlerinde dikkat çekici bir daralma gerçekleşti. KOBİ’lerin yüzde 23’ü iç pazarda yeni müşteri bulma hedefine odaklanırken, yüzde 21’i üretim çeşitliliği ve serviste farklılaşma seçeneğini izledi.

Türk KOBİ’leri ‘yola devam‘ diyor

Araştırmaya göre Türk KOBİ’leri ürün ve hizmet çeşitliliğinde öne çıkıyor. Araştırmaya katılan KOBİ’lerin yüzde 28’i son 12 ayda bu yönde çalışmalarda bulunduklarını aktarırken yüzde 26’sı iç pazarda yeni müşteri arayışını hızlandırdı. Yüzde 20’si maaşları, yüzde 21 ise çalışan sayısını artırdı. Bununla birlikte azımsanmayacak oranda (yüzde 21) KOBİ ihracatı artırmak için yeni faaliyetler içinde olduğunu belirtti. KOBİ’lerin yüzde 16’sı ise varlık ve faaliyet yatırımlarında bulundu. İşyerlerini kapatmayı düşünen KOBİ’lerin oranı ise sadece yüzde 4.

CEVAP VER

Lütfen yorumunuzu giriniz!
Lütfen isminizi buraya giriniz

SON EKLENEN HABERLER