Yemen açıklarında Yunan tankerine yapılan saldırı, Kızıldeniz’deki sigorta maliyetlerini neredeyse iki katına çıkardı. Bölgedeki güvenlik endişeleri ve çevresel riskler de artış gösteriyor.
Yemen açıklarında seyreden Yunan bayraklı Sounion tankerine yapılan saldırı, Kızıldeniz’deki gemilerin sigorta maliyetlerini önemli ölçüde artırdı. Sektör kaynakları, Husilerin petrol sızdıran bu tankere yönelik saldırılarının ardından, sigorta primlerinin neredeyse iki katına çıktığını duyurdu. Bu gelişme, bölgedeki ticaret yolları üzerinde ciddi çevresel ve güvenlik riskleri yarattı.
İran destekli Husi militanları, Kasım ayından bu yana Kızıldeniz’de saldırılarını yoğunlaştırarak, Gazze’deki Filistinlilerle dayanışma amacıyla su yoluna drone ve füze saldırıları gerçekleştirdi. Bu süreçte 70’ten fazla saldırı gerçekleştiren militanlar, iki gemiyi batırdı, birini ele geçirdi ve en az üç denizcinin hayatını kaybetmesine neden oldu.
Sigorta maliyetlerinde ciddi artış
Pentagon’un açıklamalarına göre, Yunan bandıralı Sounion tankeri geçtiğimiz hafta birden fazla saldırıya maruz kaldı ve ciddi şekilde hasar gördü. Sigorta sektörü kaynakları ise, gemilerin Kızıldeniz’de seyretmesi sırasında ödenen ek savaş riski primlerinin yüzde 0,4’ten yüzde 0,75’e çıktığını, hatta şubat ayında yüzde 1’e kadar yükseldiğini belirtti. Bu artış, bölgedeki gemi sahipleri için yüz binlerce dolarlık ek maliyet anlamına geliyor.
Sigortacılar teminat vermekte istekli değil
Bazı sigortacılar, tankerin batma riski nedeniyle bölgedeki gemilere teminat vermekten kaçınıyor. Avrupa Birliği’nin Aspides deniz misyonundan bir yetkili, Sounion’un çekilmesi gibi önlemlerin uygulanabilirliğini değerlendirdiklerini belirtti. Bu durumun, kıyı devletleri için ciddi bir kirlilik tehdidi oluşturduğuna dikkat çekiliyor.
Çevresel tehlikeler kapıda
Sounion’un yönetim şirketi Delta Tankers, tankeri ve kargosunu güvenli bir şekilde kurtarmak için ellerinden geleni yaptıklarını ancak güvenlik gerekçesiyle daha fazla bilgi veremeyeceklerini açıkladı. Bu gelişmeler, Kızıldeniz’deki denizcilik faaliyetleri üzerindeki risklerin ve maliyetlerin artarak devam edeceğini gösteriyor.