Japon konteyner gemisi ONE Apus’tan fırtına nedeniyle Pasifik Okyanusu’na düşen ve kaybolan 1900 konteyner için 50 milyon dolar sigorta değeri biçildi.
Geçtiğimiz günlerde 1900 konteynerin kaybolmasıyla sonuçlanan bir faciaya konu olan ONE Apus isimli konteyner gemisinin zararlarını karşılamak için oluşturulan sigorta talepleri 50 milyon dolar olduğu öğrenildi.
Japon konteyner gemisi ONE Apus, Amerika’ya doğru yaptığı seferde şiddetli bir fırtınanın ortasında kalarak Pasifik Okyanusu’na içinde tehlikeli mallar da barındıran yaklaşık 40 konteyener de dahil olmak üzere 1.900’den fazla konteyner düşürdü.
Gemi rotasını geri çevirerek Japonya’nın Kobe limanına doğru yola çıktı. Fırtına esnasında hiçbir mürettebat yaralanmadı. Şirket yetkilileri yanaştıktan sonra gemide kalan ve yerinden çıkmış olan konteynerlerin boşaltılmasının biraz zaman alacağını; kaybolan ve hasar gören konteynerlerin tam sayısını belirlemek için kapsamlı bir çalışma yapılacağını belirtmişti.
Kaza, MOL Comfort’un yedi yıl önce batmasından bu yana yaşanan en büyük konteyner kaybı olarak tarihe geçti. Dünya Denizcilik Konseyi’ne göre 2017’den 2019’a kadar dünya genelinde denizde kaybedilen yıllık ortalama konteyner sayısı 779. Bu tek kazada ise yaklaşık 1900 konteynerin denizde kaybedildiği düşünülüyor.
FOB maliyeti 25 bin dolar
Gemi Japan P&I Kulübü tarafından sigortalanırken geminin kargosunun da yine Tokyo Merkezli sigorta şirketi tarafından sigortalandığı belirtildi. Singapur CTI Consultancy’nin tahminlerine göre, konteyner başına ortalama 25 bin dolar olan FOB maliyetinin; kargo sigorta taleplerini 47.5 milyon dolar civarına çıkarması bekleniyor. Kaybedilen zaman ve maliyetlerin yanında onarım masrafları da düşünüldüğünde sigorta faturasının 50 milyon doları aşacağının kaçınılmaz olduğu açıklandı.
ABD Sahil Güvenlik bölgede çalışan denizcileri açıktayken denizde başıboş yüzme ihtimali olan konteynerlara karşı uyardı.
ONE Apus’un ONE Aquila adlı kardeş gemisinin bu yıl 30 Ekim’de Long Beach’e giderken benzer bir kaza geçirdiği biliniyor. Gemi yaklaşık 100 konteyneri kaybetmiş ve Tacoma’ya yönlendirilmişti. Hem ONE Aquila hem de ONE Apus’un Japan Marine United’ın Kure tersanesinde inşa edildiği ise dikkatlerden kaçmadı.
KAYNAK: DENİZHABER