2 Kasım 2024, Cumartesi
spot_img

Kaskoda maliyetler, sigortacı onarımcı işbirliği ile düşer

Türkiye sigorta sektöründe kasko branşında hızlı büyümeye karşın, oluşan teknik zarar ve bileşik rasyonun yüzde 150’li seviyelere yükselmesi sigorta sektörünü alarma geçirdi. Kaskoda maliyet düşüşü için sigorta şirketlerinin, onarımcı firmalarla işbirliğinin artması gerektiği savunuluyor.

SİGORTAMEDYA / ALP SÜER

Kur artışı, yükselen enflasyon ve artan ekonomik sorunlara karşın Türkiye sigorta sektörü büyümeye devam ediyor. Türkiye Sigorta Birliği’nin (TSB) açıkladığı istatistiklere göre, geçen yılın aynı dönemine göre yılın ilk 5 ayında sektör yüzde 86 büyüdü. Enflasyondan arındırıldığında, sektörde reel büyüme ise yüzde 7,2 oldu. Sektörde bir branş var ki; prim üretimindeki büyüme açısından adeta parmak ısırtıyor. Sektörü yakından izleyenlerin kolayca tahmin edebileceği gibi söz konusu branş; kasko. Ocak-mayıs döneminde kaskoda prim üretimindeki artış yüzde 131,93 oldu. Enflasyondan arındırıldığında söz konusu branştaki reel büyüme yüzde 33,68 olarak gerçekleşti.  Kasko branşında hızlı büyümeye karşın, teknik zarar, hasar maliyetlerindeki ciddi artış ve ilk çeyrekte bileşik rasyonun yüzde 150’li yükselmesi sigorta şirketlerini alarma geçirdi. Kaskoda maliyet düşüşü için sektörün onarımcı firmalarla işbirliğinin artması gerektiği savunuluyor.

Hızlı büyümenin sırrı ne?

Kasko branşı neden hızlı büyüyor?” sorusunu yanıtlamaya çalışalım. Öncelikle, gerçek enflasyonun, açıklanandan daha yüksek olduğu sektörde kabul edilen bir görüş. Bu açıdan baktığımızda kaskoda reel büyümenin aslında daha düşük olduğu söylenebilir. Yine de diğer branşlarla karşılaştırıldığında kaskonun daha hızlı büyüdüğü de ortada. Kasko branşındaki büyümenin 2 temel nedeni var: Bunlardan ilki, hayat dışındaki pek çok branşta olduğu gibi fiyat ve poliçe primlerindeki artış. Söz konusu branşta poliçe primleri üzerinde de etkili olan (teminat altına alınan araç değerinin bindesel bir oranı olan) ‘fiyatın, binde 20 seviyelerine yükseldiği kaydediliyor. Ayrıca, teminat altına alınan araç bedellerinin de yükseldiğini unutmamak gerekiyor.

‘Trafik’le yetinen çok

İkinci faktör de taleple ilgili. Araç bedellerindeki artışa bağlı olarak, bireylerin de kasko sigortasına ilgisinde artış dikkat çekiyor. Bununla birlikte bireylerin satın alma gücünü düşüren yüksek enflasyon, kaskoya olan talebi de frenliyor. Araç sahibi bazı vatandaşların, araç bedellerindeki  artışa karşın, kasko yaptırmadıkları, sadece trafik sigortası ile yetindikleri de gözleniyor.

Kasko branşında hızlı büyüme tabii ki olumlu; ancak bu durum madalyonun bir yüzü. Madalyonun bir de diğer yüzü var ki, şirketlerin hasar departmanlarının asıl ilgilendiği de bu kısım. Buna göre, kaskoda maliyetler de çok hızlı artıyor. Geçen yılın 2’nci yarısından itibaren frekanslardaki artış, asgari ücretteki artış ve kurdaki hızlı artışa bağlı olarak yedek parça maliyetlerindeki artış, sigorta şirketlerinin de kabusu olmuş durumda. Nitekim, yılın ilk çeyreğinde sektörün kasko branşında teknik dengesi de pek iç açıcı değil.

Onarımcı şirketlere özel ürün sayısı artıyor

Birlik verilerinden hareket edersek, hayat dışı sektörün kârlı branşlarından olan kaskoda sektör bu yılın ilk çeyreğinde 1,2 milyar TL zarar (teknik zarar) etti. 2021’in aynı döneminde ise sektör, söz konusu branşta 655 milyon TL teknik kâr etmişti. Teknik zararla birlikte sektör profesyonellerinin dikkatle takip ettiği ‘bileşik rasyo’ da yılın ilk çeyreğinde yüzde 150’li seviyelere tırmandı. Kaskonun, adeta trafik branşı gibi zarar yazması ve hasar maliyetlerindeki artış, sigorta şirketlerini de harekete geçirdi. Mevcut koşullar altında kaskoda prim artışları sürecek gibi gözüküyor. Bununla birlikte, hem dosya/hasar maliyetlerini azaltmak hem de primlerdeki artışı kontrol edebilmek için sigorta şirketlerinin, onarımcı-özel servislerle işbirliğinin önemine dikkat çekiliyor.

KASKO 2022’DE HIZLI BÜYÜYOR

Yıl*Değ. (%)Reel Değ. (%)
201815,52 4,80
201916,03   -3,08
202012,10   0,21
202129,98   11,87
2022131,93 33,68
*Ocak-Mayıs dönemi

KASKO KÂRDAN ZARARA GEÇTİ!

Yıl*Teknik kâr/zarar (TL)
2018162.934.163
2019320.068.250
2020683.443.002
2021655.783.156
2022-1.256.159.467
*Ocak-Mayıs dönemi

Kaynak: TSB.

ARAÇ SAHİPLERİ AMAN DİKKAT!

  • Araç bedelleri çok arttı; kasko sigortasıyla aracınızı güvence altına alın.
  • Sadece zorunlu trafik sigortası ile yetinmeyin, kaskonuzu yaptırın.
  • Standart kasko primlerini yüksek bulan, özel servis anlaşmalı poliçeleri tercih edebilir.
  • Kaskoda ‘hasarsızlık indirimi’nden yararlanmak için sigorta şirketleri ile anlaşmalı onarımcı-özel servisleri tercih edin.

Sürdürülebilir ürün-hizmet dengesi için primler artacak

Axa Sigorta CEO’su Yavuz Ölken, kasko branşındaki mevcut sorunları, araç parça maliyetlerindeki döviz bazlı artışlar, toplam maliyetlerde yaşanan, işçilik ücretleri gibi yüzde 100’ün üzerine tırmanan maliyet artışları, artan araç değerlerinin, oluşan büyük hasarlar/pert hasarlar üzerindeki maliyeti artıran etkisi ile artan frekans ve şiddet olarak özetliyor. Bu durum karşısında sektörün primlerde de artış yapması gerektiğini belirten Ölken, şunları söylüyor: “Ancak buna ‘salt bir fiyat artışı’ diye de bakmak doğru olmaz. Sürekli yükselen araç değer listeleri ve artan araç bedelleri zaten ortalama primlerin artışında dikkat çekici bir paya sahip. Bunun yanında döviz bazlı yedek parçalardaki maliyet artışı ve kurda yaşanan şokları da dikkate almak gerekli.”

Araç sigortalarında hasar yönetimi etkin olmalı

Anadolu Sigorta Genel Müdür Yardımcısı Fatih Gören, araç sigortalarında artan araç bedelleri, yedek parça, işçilik maliyetleribedeni tazminatlarda asgari ücrete bağlı yaşanan artışlar gibi birçok bileşenden oluşan maliyet unsurlarının fiyatlara yansıması sonucu prim artışlarının yaşandığını söylüyor. Gören, bununla birlikte prim artışlarının sigortalıları sistemin içinde tutacak seviyelerde olmasının beklenebileceği görüşünde. Gören, sigorta şirketlerinin, yetkili veya özel servislerle anlaşma yaparak yedek parça/işçilik gibi kalemlerde iskontolar sağlayabildiğini vurguluyor.

Değişim yerine onarıma gidilmesi  primlerdeki artış oranını azaltır

Gulf Sigorta Oto Sigortaları Teknik Müdürü Baki Özer, “Parça değişimi yerine onarıma gidilmesi maliyetlerde düşüşe sebebiyet vereceği için kasko primlerindeki artış oranları da azalacak olup; en büyük yararı ise sigortalı sağlayacak. Sigortalı açısından bakıldığında hasar tutarlarının TRAMER’de yüksek görünmesi araç satışında sigortalıları ciddi zarara uğratabiliyor. Onarım şirketlerinin tercih edilmesi ile düşecek olan hasar tutarları, araç satışında sigortalı hanesine kâr olarak yansıyacak. Diğer tarafta birçok sigorta şirketi, onarımcı şirketleri tercih eden sigortalılarına hasarsızlık koruma gibi ek faydalar sunuyor. Bu durum poliçe yenileme döneminde sigortalının daha az prim ödemesine olanak sağlıyor” diyor.

Bir aracın ne kadar çok parçası değişirse değeri de azalıyor

Döviz kurlarındaki artışa bağlı olarak yedek parça fiyatlarındaki artış karşısında, sigorta şirketlerinin, onarımcı-özel servislerle işbirliğinin artarak devam edeceğini belirten RS Otomotiv Grubu Yönetim Kurulu Başkanı Ünal Ünaldı, “’Değiştirmeyelim, onaralım’ mottosu da tüketiciler nezdinde kabul gördü. Çünkü, bir aracın ne kadar çok parçası değişirse, o aracın değeri de azalıyor; araç sahibi, aracını satmak istediğinde daha düşük bedelle satmak zorunda kalıyor. Kasko sigortası yaptırmış araç sahiplerinin de ‘hasarsızlık indirimi’nden yararlanabilmeleri için mutlaka, sigorta şirketleri ile anlaşmalı onarımcı-özel servisleri tercih etmeleri gerekiyor. RS Otomotiv Grubu olarak sigorta şirketleri ile işbirliği yaparak kasko ürünleri geliştireceğiz” diyor.

Sigorta şirketlerinin onarımcı firmalarla işbirliği artmalı

Son dönemde döviz kurundaki artışa bağlı yedek parça fiyatlarındaki artış karşısında dosya/hasar maliyetleri artan sigorta şirketlerinin, onarım kabiliyetine sahip firmalarla işbirliği yapması gerektiğini belirten ALC Servis Genel Müdürü Mahmut Şevluk, “Sigorta şirketlerinin, onarımcı firmalarla işbirliğinin artması, sektörün kaskoda dosya/hasar maliyetlerinin de azalmasına yol açacak. Araç sahipleri de araç bedellerindeki artış karşısında araçları için kasko yaptırmayı ihmal etmemeli. Ancak, kasko primlerini yüksek bulan sigortalılar, standart kasko poliçesi yerine söz gelimi prestij ürünler gibi onarımcı firmalara özel geliştirilmiş kasko ürünlerini tercih edebilir” diyor.

CEVAP VER

Lütfen yorumunuzu giriniz!
Lütfen isminizi buraya giriniz

SON EKLENEN HABERLER