Sigorta Bilgi ve Gözetim Merkezi (SBM), Mobil Kaza Tutanağı uygulamasını kullanıma açtı. 2014 yılının yıldız projelerinden birinin Mobil Kaza Tutanağı olduğunu ifade eden Sigorta Bilgi ve Gözetim Merkezi Müdürü Aydın Satıcı, uygulama ile kağıt kalem kullanmadan akıllı telefon aracılığıyla beş dakika içerisinde Kaza Tespit Tutanağı’nın sigorta şirketine ulaştırılacağını söyledi.
Seval ÖZKAP / HAYATIMIZ SİGORTALI
Satıcı, uygulamanın işleyişiyle ilgili şu bilgileri verdi: “Öncelikli olarak sigorta şirketleri poliçelerine karekod ekleyecek. Bu karekod mobil uygulamaya okutulunca poliçe bilgileri otomatik olarak aktarılacak. Sisteme kazanın fotoğrafları eklenecek, araçların darbe aldığı noktalar belirtilecek. Kazaya karışan kişiler yorumlarını ses kaydı olarak bırakabilecek. En son ise kazaya karışan sürücüler ekrana imza atacak. Böylelikle kâğıt kalem kullanmadan otomatik olarak KTT formu doldurularak şirketlere iletilecek.”
Uygulama hem iOS hem Android işletim sistemine sahip akıllı telefonlarda kullanılabiliyor. Uygulamaya, SBM’nin internet sitesinden (http://sbm.org.tr/tr/Haberler/Sayfalar/Mobil-Kaza-Tutanagi.aspx) ulaşılabiliyor.
Mobil Kaza Tutanağı’nın avantajları
• KTT formunun taşınmasına gerek kalınmaması
• Tutanağın anında sigorta şirketlerine iletilerek zaman kaybının önlenmesi
• Daha az bilgi ile tutanak girişinin sağlanması
• Daha hızlı tutanak girişinin sağlanması
• Uygulamadaki yönlendirmeler ile tutanak girişindeki hata oranının azaltılması
• Kazaların sonuçlanma süresinde azalma
• Kare kod ile poliçe bilgilerine hızlı erişim
• Sonuç kusur oranlarını online takip edebilme imkanı
Sigorta Bilgi ve Gözetim Merkezi (SBM), sigorta sektörünün bilgi bankası. Merkez’de hayat, sağlık, trafik, yeşilkart, zorunlu karayolu taşımacılık mali sorumluluk, ferdi kaza, kasko, hekim sorumluluk, seyahat sağlık, ihtiyari mali mesuliyet, tehlikeli madde ve tüpgaz sorumluluk ve mesleki sorumluluk sigortasına ilişkin bilgiler tutuluyor. Bu bilgilerden hem tüm aktörleriyle sigorta sektörü hem de sigortalılar faydalanıyor. Merkezin en önemli misyonu ise sigorta sistemine olan güvenin artırılması. Sigorta sektörünün teknolojik gücü olma hedefiyle ilerlediklerini belirten SBM Müdürü Aydın Satıcı, “Dünyada en değerli kaynak olan veriyi günlük ve anlık olarak alıyor, işleyerek hem sigorta sektörüne hem de sigortalılara sunuyoruz. Bu yıl itibarıyla uygulamalarımızı mobil ortama da taşıdık” şeklinde konuştu.
Yılda 3 milyar işlem yapılıyor
SBM’nin 80 bin kullanıcısı olduğunu belirten Satıcı, sektördeki sigorta şirketlerinin yönetici ve çalışanlarının, tüm acente, broker ve eksperlerin SBM sistemlerini kullandığının altını çizdi. Satıcı, “Kamu kurumları da sistemlerimizin kullanıcısı. Örneğin, noterler araç alım satımlarında aracın trafik sigortasının olup olmadığını SBM’den kontrol ediyor” dedi. En önemli kullanıcılarının ise sigortalılar olduğunu kaydeden Satıcı, “Sigortalılarımız internet sitemizin online işlemler menüsünden poliçelerini sorgulayabiliyor, Kaza Tespit Tutanakları’nı (KTT) inceleyebiliyor, eksper ataması yapabiliyor” dedi. Merkezde 30 milyon tekil kişinin bilgisinin yer aldığını kaydeden Satıcı, SBM üzerinden yapılan yıllık işlem sayısının da 3 milyar olduğunu dile getirdi. Sadece sektörün kendi içindeki verileri depolamadıklarını belirten Satıcı, sektör dışındaki kurumların da mevcut veriye ulaşmalarını sağladıklarını söyledi. Belirli alanlarda bu hizmeti verdiklerini ifade eden Satıcı, Emniyet Genel Müdürlüğü’nün trafik tescil bilgilerine SBM üzerinden ulaşabildiğini sözlerine ekledi. Satıcı, Kredi Kayıt Bürosu ile de risk skorlarına ulaşılması adına çalışmaların sürdüğünü söyledi.
“Mobil uygulamalara odaklandık”
“Hayallerin ötesinde sigortacılık” sloganıyla yola çıktıklarını söyleyen Satıcı, tüm hizmetlerini akıllı telefonlardan da sunabilmek için mobil uygulamalara odaklandıklarını ifade etti. Böylelikle sigortalıların her yerde ve her zaman hizmetlerden faydalanabileceğine dikkat çeken Satıcı, Mobil Sorgu Sistemi’nin bu yeniliklerden biri olduğunu söyledi. “Mobil Sigorta Sorgu” uygulamasının akıllı telefonlardan kolay ve hızlı bir şekilde poliçe, acente, eksper, kaza tutanağı sorgulama ve eksper atama gibi işlemleri yapmaya olanak sağladığını belirten Satıcı, “Uygulama ile trafik ve kasko poliçeleri, hayat sigortaları, seyahat ve sağlık poliçeleri, yeşilkart, taşımacılık ve koltuk poliçeleri sorgulanarak poliçe bilgileri kontrol edilebiliyor. Ayrıca en yakın acente ve eksperin bulunmasını da sağlıyor” dedi.
1 milyar TL’lik kayıp sigortalılara geri kazandırılacak
Satıcı, SBM’nin en önemli projesinin ise suistimalleri önlemek için satın aldıkları yeni ürünleri SAS olduğunu söyledi. Bu ürün ile
suistimallerin artık çok hızlı tespit edileceğini belirten Satıcı, “Akıllı analitik uygulamalar ile sigorta sahteciliği son bulacak. Suistimallerin neden olduğu 1 milyar TL’lik kayıp sigortalılara geri kazandırılacak” dedi.
Seyahat sağlıkta vize işlemlerinde kolaylık
2013 yılı itibarıyla seyahat sağlık poliçelerinin online olarak alınmaya başlandığını belirten Satıcı, verilerin gerçek zamanlı olmasının vize işlemlerinde kolaylık sağladığına dikkat çekti. Konsolosluklar ve vatandaşların işlemler sırasında poliçesini sorgulayabildiğini belirten Satıcı, bu alanda yıllık 1,5 Milyon poliçe olduğunu ve 25 bin sorgu yapıldığını belirtti. e-devlet entegrasyonu tamamlandı e-devlet entegrasyonu ile tüketiciler artık SBM bünyesindeki sigorta bilgilerini sorgulayabiliyor. Entegrasyonun tam anlamıyla sağlandığını belirten Satıcı, “Trafik, kasko, yeşilkart, karayolu taşımacılık, ferdi koltuk, mesleki sorumluluk sigortalarındaki bilgiler e-devlete açıldı. Vatandaş ruhsatının, tapusunun yanında artık sigorta poliçesini de www.turkiye.gov.tr adresinden sorgulayabiliyor. Bu uygulama ile devlet ve sigorta kavramlarının eşleştirilmesi ve güvenin artırılmasını sağladık” ifadelerini kullandı.
SBM’yi doğru kurgularsak sektörü uçururuz
Yatırımlarını sektörü besleyecek şekilde uyguladıklarını belirten Satıcı, Türkiye’de sigorta potansiyelinin oldukça yüksek olduğuna dikkat çekti. Satıcı, “Trafik sigortası zorunlu olduğundan yüzde 20 sigortasızlık oranı var. Kaskoda yüzde 26, trafikte yüzde 80, DASK’ta yüzde 31, yangında yüzde 24, sağlıkta yüzde 4, hayatta yüzde 18 sigortalılık oranı var. Bu altı branşta 50 milyar TL’lik bir potansiyel görüyoruz. Yüzde 20’sini sektör gerçekleştirse 10 milyar TL eder, 24 milyar TL’lik yıllık prim üretiminin yanında çok ciddi rakamlar. SBM olarak sektöre destek vermeye çalışıyoruz. Sistemlerimizde yaşanabilecek herhangi bir kesinti, aksaklık nedeniyle yüzde 1 negatif etkimiz olursa yıllık prim üretimi üzerinden düşünüldüğünde 240 milyon TL sektörü zarar ettirebiliriz. Ama sektörün anında risk analizi yapabileceği, anında sektörü değerlendirebilecekleri raporları analiz edebilirsek yüzde 1 artı etkimiz olsa 240 milyon TL üretim sağlarız. Yüzde 1 hesabına göre SBM’nin sektöre etkisi 480 milyon TL. Yüzde 5 olsa 2 milyar TL oluyor. SBM’yi doğru kurgularsak sektörü uçururuz. Son dönemdeki yatırımlarımız da bunu pozitif yönde etkilemeye yönelik. Bu konuda başarılı olduğumuzu da aldığımız geri dönüşlerle görüyoruz” şeklinde konuştu.
Kokpit sektöre yöne veriyor
SBM, gösterge panosu anlamına gelen ‘dashboard’ uygulaması ile Hazine Müsteşarlığı, Türkiye Sigorta Birliği ve sigorta şirketleri genel müdürlerine toplanan verilerin değişimini günlük olarak takip etme olanağı sağlıyor. Kokpit adı verilen uygulamada trafik, kasko, sağlık, seyahat ve hayat ürünleri için yazılan ve yürürlükteki poliçe adetleri sunuluyor. Trafik ve kaskoda ayrıca ödenen hasar tutarı, hasar dosya adedi ve yazılan poliçe prim bilgileri bir önceki yıl ile kıyaslamalı olarak sigorta şirketi, yıl/ay ve il kırılımında raporlanıyor. Raporlar geriye dönük üç yıllık veri takvim yılı bazında gösteriliyor.
Doğrudan Tazmin, 2015 ortasında geliyor
Trafik sigortasında yeni bir dönem başlatacak olan Doğrudan Tazmin Sistemi (DTS) ile trafik sigortasındaki zararı artık vatandaşın kendi sigorta şirketi karşılayacak. Şirketlere açılacak olan altı aylık pilot uygulama sonrasında alınan sonuçlar doğrultusunda iyileştirme ve düzenlemeler yapacaklarını belirten Satıcı, “Uygulamayı 2015 yılının ortasında devreye alacağız” dedi. Uygulama sayesinde şirketlerin kendi müşterisine değer katacağını belirten Satıcı, kaskolu araç sayısında da artış yaşanarak trafik sigortasına yaklaşacağını öngördüğünü belirtti. Otokontrol’de itiraz dönemi başladı SBM’nin 2014 yılında hayata geçirdiği uygulamalardan biri de SMS hasar sorgulaması Otokontrol’e itiraz ve düzeltme sisteminin gelmiş olması. 5664 Otokontrol’e mesaj atıldığında aracın hasar bilgisi ile ilgili yanlışlıkların olabileceğini ifade eden Satıcı, Ocak ayında devreye alınan uygulamadaki süreci şöyle açıkladı: “Vatandaş internet sitemizden aracıyla ilgili itirazda bulunuyor. Bu itiraz anında sigorta şirketi ile online olarak paylaşılıyor. Eğer bir yanlışlık varsa sigorta şirketi bunu yedi iş günü içerisinde düzeltmek zorunda.”