Hayat dışı sektörde yılın ilk 9 ayında en hızlı büyüyen branşların başında ‘nakliyat’ geliyor. Irak ve Suriye’de yaşananların, söz konusu branşı olumsuz etkilemesine karşın, döviz kurlarındaki yükseliş ve ihracattaki canlılığın etkisiyle nakliyattaki büyümenin sürmesi bekleniyor.
HAYATIMIZ SİGORTALI /ALP SÜER
Türkiye’de hayat dışı (elementer) sektörde, kârlılığın bu yıl da devam etmesine karşın, üretim cephesinde işler pek de rayında gitmiyor. Türkiye Sigorta Birliği’nin (TSB) verilerine göre, yılın ilk dokuz aylık döneminde sektör, genelde (hayat ve hayat dışı dahil) geçen yılın aynı dönemine göre yüzde 6.33 büyüdü. Hayat dışı sektörde prim üretimindeki artış yüzde 8.97 olarak gerçekleşirken, son bir yıllık enflasyondan arındırdığımızda elementer sektör, reel olarak sadece yüzde 0.10 büyüyebildi. Tüm bunlara karşın sektörde bazı branşlar var ki sektörün de üzerinde büyümeye devam ediyor. Bu branşların başında ‘nakliyat’ geliyor. İlk dokuz ayda, geçen yılın aynı dönemine göre yüzde 21.02 büyüyen ‘nakliyat’ta prim üretim artışı reel olarak da yüzde 11.17 olarak gerçekleşti. Irak ve Suriye’de yaşananlar, söz konusu branşı olumsuz etkilemesine karşın, döviz kurlarındaki yükseliş ve ihracattaki canlılığın etkisiyle nakliyattaki büyümenin sürmesi bekleniyor.
İhracat etkili oluyor
Nakliyat sigortalarındaki büyümenin de birkaç temel nedeni var: Söz konusu branş, tüm sigorta sektörü gibi ekonomik gelişmelere, özellikle de ihracattaki performansa oldukça duyarlı. Türkiye ekonomisinin bu yıl canlılığını yitirmesi ve yılın ikinci çeyreğinde beklentilerin altında yüzde 2.1 büyümesine karşın, büyümenin bu yılki motorunun ise iç talepten çok ihracat olduğu dikkat çekiyor. Dış ticaretin canlılığını sürdürmesi, nakliyat sigortalarını da olumlu etkiliyor. Burada bir parantez açıp, Türkiye’nin sınırlarında, Irak ve Suriye gibi komşu ülkelerde yaşananların nakliyat sigortaları üzerindeki etkisi de sorgulanabilir. Söz konusu ülkelere ihracatın durma noktasına gelmesi ve sigorta şirketlerinin genelde risklerin yüksekliği nedeniyle bu ülkelere sigorta teminatı vermemesi, kuşkusuz nakliyat branşını da olumsuz etkiliyor. Ancak, iki ülkenin Türkiye’nin toplam ihracatı içindeki payı küçük düzeyde. Diğer Körfez ülkelerine ihracatın sürmesi yanında, ülkemizin ihracatı içinde ağırlığı oluşturan AB ülkelerine ihracatın ise canlılığını koruduğuna dikkat çekmek gerekiyor.
Söz konusu branşın büyümesinin bir diğer nedeni de 2014 yılında döviz kurlarındaki artış. 2014’ün ilk sekiz ayında TL karşısında Euro’nun yüzde 20’ye yakın, ABD Doları’nın ise yüzde 15’in üzerinde artması, nakliyat sigortalarında prim üremini de olumlu etkiledi. Tüm bunların ötesinde pazarda ağırlığı olan bazı sigorta şirketleri bazında üretimi artıran önemli gelişmeler büyüme de etkin. Özellikle, bazı uluslararası şirketlerin yurtdışındaki risklerin (sözgelimi, bir ülkeden başka ülkeye mal sevkiyatında) sigortalanmasını, Türkiye’deki şirketleri vasıtasıyla yapmaları, söz konusu şirketlerin (lokal) ve hayat dışı sektörde nakliyat branşının prim üretimine artırıcı etki yapıyor.
400 milyon TL’ye yakın prim
Nakliyat sigortaları, ‘emtia nakliyat’ ve ‘kıymet nakliyat’ olmak üzere ikiye ayrılıyor. TSB verilerine göre, nakliyat branşında sektör genelinde yılın dokuz aylık döneminde, 375.5 milyon TL düzeyinde prim üretimi gerçekleştirilmiş. Sektörde söz konusu branşta, ilk sırada geçen yılın aynı dönemine göre yüzde 30.25 artışla, 45.5 milyon TL prim üreten Anadolu Sigorta yer alıyor. Bu şirketi, 2013’ün dokuz aylık dönemine göre yüzde 124.2 artışla 37.3 milyon TL prim üreten HDI Sigorta izliyor.
Nakliyat sigortası neleri teminat altına alıyor?
- Emtia nakliyat, kara, deniz, hava ve demir yoluyla bir yerden diğer bir yer taşınmakta olan her türlü yüke, taşınmaları
sırasında karşılaşabilecekleri tehlikelerden kaynaklanan hasarlara karşı teminat sağlıyor. - Emtia nakliyat sigortasında, sigortalının kasti hareketlerinden meydana gelen zararlar, olağan akma, fire, aşınma veya yıpranmadan kaynaklanan hasarlar, malların kendi kusuru veya ambalaj yetersizliğinden kaynaklanan hasarlar ise karşılanmıyor.
- Savaş, grev, kargaşalık ve halk hareketleri gibi rizikolar ayrıca sigorta edilebiliyor.
- Kıymet nakliyat ise kıymetli maden, evrak, para ve benzer şeylerin taşınmaları sırasında söz konusu olabilecek tehlikelere karşı teminat sağlıyor.
Tüketici hangi riskler için sigorta yaptırmalı?
- Yükleme ve boşaltma sırasında meydana gelebilecek zararlar.
- Taşıma vasıtasının çarpması, çarpışması, devrilmesi, yangın ve infilakı.
- Grev, harp, lokavt, halk hareketleri, terör olayları.
- Deprem, yıldırım vb. doğal afetler.
Axa Sigorta CEO’su Cemal Ererdi: Nakliyat branşındaki büyüme sürecek
Hayat dışı sektörde oto dışındaki branşların çok ciddi büyüdüğünü belirten Axa Sigorta CEO’su Cemal Ererdi, nakliyat branşındaki büyümenin de süreceğini söylüyor. Nakliyat branşındaki büyümede fiyatların çok büyük bir etkisinin olmadığını ifade eden Ererdi, şunları söylüyor: “İhracattaki artış, nakliyat sigortaları üzerinde olumlu bir etki yapıyor. Buna karşın, Irak ve Suriye’de yaşananlar da nakliyat sigortalarını olumsuz etkiliyor. Sigorta şirketleri bu ülkelere sigorta teminatı vermek istemiyor. Biz de Axa olarak sürekli çalıştığımız müşterilerimiz dışında, Irak ve Suriye gibi ülkelere yapılan sevkiyatlar için yeni iş kabullerinde daha temkinli oluyoruz; savaş, terör gibi teminatlar vermiyoruz. Axa Sigorta olarak nakliyat branşında prim üretimini artırmak için özel bir çabamız yok. Ancak, çalıştığımız büyük firmalar bu yıl daha aktif oldukları için bu doğal olarak Axa’nın prim üretimini artırıcı etki yapıyor.”
Anadolu Sigorta Genel Müdür Yardımcısı Levent Sönmez: Kurdaki artış nakliyattaki büyümeye hız kattı
Anadolu Sigorta Genel Müdür Yardımcısı Levent Sönmez, ticari yük taşımalarında büyük artışlar olmamasına rağmen, döviz kurlarında yıl içinde gerçekleşen artışın, prim üretimi üzerinde olumlu etkisinin nakliyat sigortalarındaki büyümeye hız kattığını söylüyor. Anadolu Sigorta’nın, nakliyat sigortalarında, yılın ilk dokuz ayındaki prim artış oranının geçen yılın aynı dönemine göre yüzde 30.3 seviyesinde arttığını belirten Sönmez, bu artış trendinin yılın son çeyreğinde de devam edeceğini düşündüğünü söylüyor. Irak’ta Türkiye ile ticaret hacminin azalmasına neden olan şiddetli çatışmalar, güvenlik sorunları ve politik olumsuzlukların, nakliyat sigortaları açısından bölgeye yapılan sevkiyatlar için sigorta teminatı sağlanmasına büyük ölçüde engel teşkil ettiğini ifade eden Sönmez, “Suriye için de benzer sıkıntılar söz konusu olmakla birlikte, ülkeler arasındaki ilişkilerin bozulması ve uygulanan ambargolar nedeniyle şu an nakliyat sigortaları branşında teminat verilemiyor.”
Ergo Türkiye İcra Kurulu Üyesi Yıldırım Türe: Sigorta şirketleri Suriye ve Irak’a temkinli yaklaşıyor
Ergo Türkiye İcra Kurulu Üyesi Yıldırım Türe, 2014 yılında nakliyat branşının sigorta sektörü toplam üretiminden ciddi oranda farklı büyümesinin temel nedeninin, Euro ve ABD Doları para birimlerinin TL karşısında değerlenmesi olduğunu söylüyor. Ergo olarak, nakliyat branşında, 2014’ün ilk 8 ayında, bir önceki döneme göre yüzde 30 büyüdüklerini belirten Türe, “Türkiye Sigorta Birliği verilerine göre 2014 ilk sekiz ayda tekne poliçe sayısı üretiminde yüzde 19’luk pazar payı ile bu branştaki liderliğimizi koruyarak devam ettirdik” diyor. Suriye ve Irak’ta yaşanan iç olayların, bir yıldan daha uzun bir süredir devam ettiğinden dolayı, özellikle 2014 ilk sekiz ayında nakliyat branşında üretimi ciddi etkilemediğini ifade eden Türe, şunları söylüyor: “Sigorta şirketleri bu iki ülkeye temkinli yaklaşıyor. Ergo olarak, risk seçiminde sigorta bedeli, sigortalının şirketimiz ile geçmiş deneyimleri, seferlerin hangi vasıtalar ile yapıldığı ve sefer yapılan bölge bilgilerine bakılarak değerlendirme yapıyoruz. Irak’ta Kuzey Irak haricindeki bölgeler ve Suriye’ye temkinli yaklaşıyoruz.”