8 Kasım 2024, Cuma
spot_img

Her iki çalışandan biri adil ücret almadığını düşünüyor

Towers Watson’ın araştırmalarına göre, her iki çalışandan biri çalıştıkları organizasyon içerisinde kendilerini kıyasladıklarında adil bir ücret almadığını belirtiyor. Türkiye’deki çalışanların yüzde 56’sı ve dünya genelinde de yüzde 54’ü, şirketlerinin kendilerini adil bir şekilde ödüllendirmediğini düşünüyor.

Towers-WatsonTowers Watson’ın 2014 yılında gerçekleştirdiği Küresel İşgücü Araştırması ile Küresel Yetenek ve Ödül Yönetimi Araştırması sonuçları, dünyada ücret trendlerinde yaşanan değişikliklere dikkat çekiyor. Araştırmalara göre, her iki çalışandan biri çalıştıkları organizasyon içerisinde kendilerini kıyasladıklarında adil bir ücret almadığını belirtiyor.

Towers Watson Türkiye Ödül Yönetimi Direktörü Elif Er, çalışanların yeni bir şirkete katılmaya ya da mevcut şirketten ayrılmaya karar verirken ücret konusunu hassasiyetle göz önünde bulundurduklarını hatırlatarak, “Fakat şirketlerin rekabetçi bir ücret ve prim vermeleri, yetenekleri çekmek ve çalışanları elde tutmak için verdikleri savaşı kazanmalarında yeterli değil” diyor.

Araştırma sonuçlarına göre, şirket İK yöneticileri de mevcut ücret ve prim programlarının yetersiz kaldığını, çalışanların yüksek performansına yönelik ödenen ödülleri yeterince farklılaştıramadıklarını ve bazı şirketlerin performans hedeflerini tutturamayan çalışanlara prim ödemeye devam ettiklerini dile getiriyor.

Performans ve ödüllendirmenin arasındaki bağlantının güçlü olmaması veya çalışanlara net ve anlaşılır şekilde iletişiminin yapılamaması, şirketlerin performans yönetimi ve ödüllendirme sistemlerinden gereken faydayı sağlayamamalarına sebep oluyor.

“Hedefleri çalışana açık olarak aktarmak ve benimsetmek gerekiyor”

Şirketlerin çalışanlarına hedef verirken ulaşmak istedikleri finansal ve stratejik iş sonuçlarını daha iyi anlatmaları gerektiğine dikkat çeken Er, “Çalışanın şirket iş sonuçları ve kendi sorumlulukları arasındaki ilişkiyi güçlü bir şekilde ortaya koyacak hedefler belirlemek, bu hedefleri çalışana açık olarak aktarmak ve benimsetmek gerekiyor. Bunun yanı sıra çalışanlar söz konusu sürece güven duymalılar. Araştırma sonuçlarına göre, Türkiye’de her 10 çalışandan 7’si şirket başarısına nasıl katkı sağlayacağının şirketler tarafından kendilerine açık bir şekilde anlatıldığını düşünüyor. Ancak, performans yönetim sürecindeki belirsizlikler ve ödüllendirme ile performans arasındaki zayıf bağlantı, çalışanın ilgisini ve bağlılığını azaltıyor” diyor.

Sonuçta da çalışanlar tam olarak kavrayamadıkları için sorgulamaya başlıyorlar ve kendi şirketlerindeki ve farklı şirketlerdeki çalışanların gelirleriyle kendi durumlarını karşılaştırma yoluna gidiyorlar. Bu da, çalışanları tatminsizliğe ve farklı arayışlara sürükleyebiliyor. Çalışan bağlılığının olumsuz etkilenmemesi için şirketlerin açık, belirgin ve kolay anlaşılır ücretlendirme politikaları izlemeleri gerekiyor.

Towers Watson’ın 2014 araştırmasına göre çalışanların performans ve adil ücret algısı: Türkiye’de çalışanların yarısından azı (yüzde 46’sı) performans yönetim sistemlerini anladıklarını belirtiyor ve bu oran dünyada da benzer bir seviyede (yüzde 48) bulunuyor.

Türkiye’deki çalışanların yalnızca yüzde 38’i ve dünya genelindeki çalışanların yüzde 45’i ödüllendirme ve performans arasındaki bağlantıyı anlayabildiğini belirtiyor. Türkiye’de ve dünya genelinde her iki çalışandan biri yüksek performanslı çalışanların, performanslarını yansıtacak şekilde farklılaştırılarak ödüllendirilmediğini düşünüyor.

Elif+ERHer iki çalışandan biri, adil bir ücret almadığını belirtiyor

Performans ve ödüllendirme sistemlerinin çalışanlar tarafından net bir şekilde anlaşılmadığını ve etkin sistemler olarak görülmediğini gösteren bu veriler, çalışan bağlılığı açısından da önem taşıyor. Çünkü Türkiye ve dünya genelinde her iki çalışandan birisi, çalıştıkları organizasyon içerisinde kendilerini kıyasladıklarında adil bir ücret almadığını belirtiyor. Bu oran, özellikle de kendilerini başka şirketlerdeki çalışanların ücret seviyeleri ile karşılaştırdıklarında daha da artıyor. Türkiye’deki çalışanların yüzde 56’sı ve dünya genelinde de yüzde 54’ü, şirketlerinin kendilerini adil bir şekilde ödüllendirmediğini düşünüyor.

Elif Er, ücret artış bütçelerinde yüzde 8 rakamının korunmasının primin önemini artıran bir unsur olduğunun altını çiziyor.

Towers Watson Türkiye tarafından 2015 yılı ücret artışlarına yönelik gerçekleştirilen ücret araştırması, bu yıl da zam ortalamalarının yüzde 8 gerçekleşeceğini gösteriyor. Bu da Towers Watson’un geçtiğimiz yıllarda dile getirdiği şekilde ücret artışları ve enflasyon arasındaki ilişkinin zayıfladığını doğruluyor. Türkiye’de yıllar bazında enflasyon oranlarında yaşanan kısmi dalgalanmalar görülmesine karşın şirketlerin ücret artış bütçelerini son yıllarda benzer seviyelerde tutuyor.

Towers Watson Türkiye Ücret Araştırması’nın genel endüstri verilerine göre üniversite sonrası giriş seviyelerinde kişinin performansına bağlı prim, uzman pozisyonlarında ücretin yüzde 7’si kadarken, satış pozisyonlarında yüzde 25 seviyesinde bulunuyor. Yönetici pozisyonlara bakıldığında ise yöneticilerin kademelerinin yükselmesine bağlı olarak prim seviyeleri ücretin yüzde 20’sine kadar çıkıyor.

Elif Er, “Gelecek dönemde de bu oranların artış göstermesi bekliyoruz, Towers Watson olarak bu konuda projeler yürüttüğümüz şirketlerin sayısı hızla artıyor. Finans, üretim, ilaç, telekomünikasyon ve medya gibi sektörlerdeki şirketlerin bu konuya giderek artan bir önem verdiklerini gözlemliyoruz” diyor.

CEVAP VER

Lütfen yorumunuzu giriniz!
Lütfen isminizi buraya giriniz

SON EKLENEN HABERLER