Uluslararası yönetim danışmanlığı şirketi Simon-Kucher & Partners’ın, 1500’ün üzerinde kişiyle gerçekleştirdiği araştırma; Covid-19’un tüketicilerin alışveriş davranışlarını nasıl değiştirdiğini ortaya koydu. Araştırmaya göre her 10 tüketiciden 9’u pandemi nedeniyle alışveriş alışkanlıklarını değiştirdi.
Covid-19 salgını nedeniyle dünya eşi görülmemiş bir dönemden geçiyor. Bu süreç tüm dengeleri değiştirdi. Özellikle dünya ekonomisinde oyunun kuralları yeniden yazılıyor. Tüketiciler alışveriş davranışlarını değiştirirken; şirketler ve markalar da tüketicilerin yeni beklentilerini benimsemeye ve karşılamaya çalışıyor.
Şirketler için tüketici davranışına daha yakından bakmanın ve neyin değiştiğini ve kalıcı olanı anlamasının çok kritik olduğunu belirten Simon-Kucher & Partners (SKP) İstanbul Ofisi; pandemi döneminde tüketici davranışlarındaki değişimi anlamak için 1500’den fazla tüketici ile bir anket gerçekleştirdi. Türkiye’de her 10 müşteriden 9’u Covid-19 salgınının alışveriş davranışlarını bir ölçüde değiştirdiğini söylüyor. Araştırmanın tüketicinin bakış açısından geleceğin nasıl göründüğünü de ortaya koyduğunu belirten Simon-Kucher & Partners İstanbul Ofisi Direktörü Okan Çetintürk, “Sektörler üzerindeki etki önemli ölçüde farklılaşıyor” dedi.
Online her noktada öne geçti
Araştırmaya göre online pazar yerlerinin kullanımı arttı. Markaların kendi mobil uygulamalarının kullanım payının yüzde 11’den yüzde 15’e, websitelerinin kullanım payının ise yüzde 20’den yüzde 22’ye çıkacağı gözleniyor. Bu durum, şirketlerin tüketiciler ile web sitesi, mağaza, mobil uygulamalar, çağrı merkezleri gibi kanalların tümünde eşzamanlı iletişim kurması anlamına gelen “omnichannel” stratejilerine önem vermeleri gerektiğini gösteriyor.
Moda out, ev alışverişi in
Salgın döneminde kategoriler arasında bütçelerde yaşanan en yüksek artış ev temizlik ve hijyen ürünlerinde görülürken, bunu sırasıyla yiyecek ve içecek, hobi, spor ve eğlence ürünleri takip etti. Simon-Kucher & Partners İstanbul Ofisi Direktörü Okan Çetintürk, pandemi döneminde tüm kategoriler arasında en keskin düşüşün moda ve giyim kategorisinde görüldüğünü belirtti.
Satın almadan önce sıkı bir araştırma yapılıyor
Araştırmaya göre tüketiciler satın alım öncesinde eskiye göre daha fazla araştırma yapmaya başladı. Her 10 müşteriden dokuzunun bir satın alma işlemi yapmadan önce araştırma yaptığı, 7’sinin ise araştırmayı online pazar yerleri üzerinden gerçekleştirdiği sonucuna ulaşıldı..
Fiyat en hassas konu
Araştırma sonuçlarına göre tüketiciler yüzde 82 ile en çok fiyat konusunda hassasiyet gösteriyor. Farklı alışveriş kanalını tercih edenlerin yüzde 23’ü ise satın almak istedikleri ürünün indirimli fiyatla satışa sunulana kadar bekleyeceklerini söylerken, yüzde 16’sı ise farklı bir kanalda indirimde bulursa aynı ürünü o kanaldan satın alacağını belirtti. Bu noktada promosyon stratejilerinin de oldukça önemli olduğu gözlendi.
Sadakat programlarından beklentiler arttı
Sadakat programları önem kazandı. Katılımcıların sadakat programına üye olmayı kabul etmeleri için, sadakat programı kapsamında görmeyi bekledikleri en önemli üç fırsat ücretsiz kargo, kişiselleştirilmiş indirimler ve hediye ürünler. Puan sistemi olması ve toplanan puanlarla hediye ürünler alınabilmesi de en az hediye ürünler sunulması ile aynı oranda öneme sahip.