TOSEF Genel Sekreteri Hakkı Urfa, oto servislerinin kar oranının günden güne azaldığına dikkat çekerek “Yüzde 130 servislerinin tek tesellisi, ikinci el araçlara olan ilginin artmasıyla geçtiğimiz yılın ilk 6 ayına göre boya, yüzde 120 yedek parça, yüzde 200’e varan madeni yağ fiyatlarındaki artış karşısında ezilen oto satış sonrası hizmetlerde yaşanan yüzde 15-20’lik artış oldu. Yılın ikinci yarısı itibariyle en büyük problem ise kalifiye eleman eksikliği olacak.” dedi.
Tüm Oto Servisleri Federasyonu (TOSEF), yılın ilk yarısına ilişkin sektörel değerlendirmelerde bulundu. Otomotiv sektörünü olumsuz yönde etkileyen döviz kuru, faiz, enflasyon üçgeninin oto servislerini daha derinden etkilediğine dikkat çeken TOSEF Genel Sekreteri Hakkı Urfa, “2021 yılının ilk yarısı, pandeminin etkilerinin devam etmesi sebebi ile açısından zorlu geçerken 2022 yılının ilk yarısı, 2021’in son aylarında yaşanan döviz dalgalanması ve Ocak ayında belirlenen asgari ücret, sonrasında yaşanan yüksek enflasyon sebebiyle maliyetlerin kontrolsüz artması sonucunda olumsuz bir tablo çizdi.” diye konuştu.
Urfa, aynı artış oranının özel servislerin asıl gelir kaynağı olan işçilik rakamlarında olmadığı için sektörün maliyetlerin altında ezildiğini aktararak “Tüm bu etkenlerin üzerine ortaya çıkan küresel tedarik problemi tüm sektörlerde olduğu gibi otomotiv sektörünü de olumsuz etkiledi. Özellikle yedek parça tedarikindeki problemler, servislerimizi tüketicilere karşı maalesef zor durumda bıraktı. Ancak sıfır araç arzındaki sorunlar ikinci el otomobil piyasasının hareketlendirerek özel servislere giren araç sayısını arttırdı. Sıfır araç bulamayan araç sahipleri ellerindeki araçlara bakım onarım yaptırıp kullanma yoluna gittiği için özel servisler bu durumdan olumlu yönde etkilendi.” dedi.
Oto servislerinin tek tesellisi satış sonrası hizmetlerdeki artış
Geçtiğimiz bir yıl içerisinde özellikle boya sarf malzemelerinde yüzde 130’a varan artışlar olduğuna dikkat çeken Urfa, “Bu oran yedek parçada yüzde 120, sarf malzemede, özellikle madeni yağlarda yüzde 200’e kadar dayandı. Tedarik problemleri de eklenince kur ve enflasyon ile birlikte bu etkenler oto servislerini vurmuş oldu. Sektörde, ilk altı ayda sıfır araç satışlarında geçen yılın aynı dönemine göre yüzde 10’luk bir daralma yaşanırken satış sonrası hizmetlerde ise yüzde 15-20’lik bir artış yaşandı, bu da oto servislerinin tek tesellisi.” açıklamalarında bulundu.
Uzman teknisyen yetersizliği sektörün en ciddi problemi
Yılın geri kalanında oto servislerinin geleceğini belirleyecek en önemli etkenin yetişmiş personel olacağını belirten Urfa, “Uzman teknisyen yetersizliği sektörün en ciddi problemi. Yılın ikinci yarısında servis araç giriş adetlerinin artacağını öngörüyoruz. Ancak adetlerde gerçekleşecek bu artışın karlılıkta olmayacağını öngörüyoruz. Zira maliyetler her geçen gün artıyor ve sektör artan maliyetleri kontrol altına alamaz ya da gelirlerini aynı oranda arttıramaz ise zorlu bir ikinci yarıyıl bizleri bekliyor.” dedi.
Ahi Evran Eğitim Akademisi’ni faaliyete geçirmeyi hedefliyoruz
Urfa,geçtiğimiz Haziran ayında birinci olağan genel kurulu gerçekleştirilen federasyonun temsil ettiği özel servislerin standartlarını yükseltmeyi ve toplu satın almalarla giderleri azaltarak karlılıklarını arttırmayı hedeflediğini aktararak “Ayrıca her platformda özel servislerin problemlerini gündeme getirerek çözüm adına projeler üretmeyi amaçlıyoruz. Tüzüğümüzde yer alan fakat pandemi sebebi ile iki yıldır hayata geçiremediğimiz Ahi Evran Eğitim Akademisi‘ni bu yılın ikinci yarısında faaliyete geçirmeyi hedefliyoruz. Ahi Evran Akademisi’nde, sektörün öncelikli ihtiyacı olan teknisyen eğitimlerine başlamak istiyoruz. Bu projeyle birlikte üniversitelerin otomotiv bölümü öğrencileri insan kaynağımız olacak ve teknik personel eksikliği problemine çözüm üretmiş olacağız.” dedi.