Anadolu Sigorta Genel Müdürü Musa Ülken, 2014 yılını sonlandırırken birincilik hedefiyle agresif bir tutum içerisinde olmayacaklarını belirterek, “Altıncı aydan itibaren tedbirimizi aldık. Özellikle oto sigortalarında kontrollü bir şekilde iş kabulüne devam ediyoruz” dedi.
Hayatımız Sigortalı / Seval Özkap
Sigorta sektörü, 2014 yılını tamamlamaya hazırlanıyor. 2013 yılında oto sigortalarında yaşanan fiyat artışlarının ardından sektör oto sigortalarında daha muhafazakar davranmaya başladı. Bu süreçte ‘kontrollü fiyatlandırma’ politikası izlediklerini belirten Anadolu Sigorta Genel Müdürü Musa Ülken, kasko sigortasında teminat artışları nedeniyle prim üretiminde başa baş, trafik sigortasında ise fiyatları aşağıya çekmeden ilerlediklerini söyledi.
Ülken, “Tüm teknik arkadaşlarımıza hiçbir şekilde telaş etmemelerini, ekonomik konjonktür nedeniyle kısa sürede bazı oluşumların meydana gelebileceğini söylüyorum. Biz duruşumuzu bozmadan, kendi sonuçlarımıza göre fiyatlandırma yapıyoruz. Ekonomik olarak kritik bir dönemden geçiyoruz. Bu dönemde sakin ama birincilik hedefli agresif bir tutum içerisinde olmayacağız” dedi.
Kontrolsüz fiyatlandırma ile zarar eden branşta daha da zarar ediyorsunuz
Anadolu Sigorta’nın toplam prim üretiminde piyasa lideri hüviyetinde olduğunu vurgulayan Ülken, ekonomik olarak kritik olan bu süreçte telaşlanmadan, branşlar bazında liste başı olarak ilerlediklerini söyledi. Ülken, “Tüm sektör bugün yangın branşında yoğun olarak çalışıyor, sene sonunu yine kuvvetle muhtemel lider olarak bitireceğiz. Nakliyatta, özellikle tekne sigortasında Türk bandıralı teknelerin yarısı Anadolu Sigorta’da ve sektörde uzak ara birinciyiz. Genel sorumlulukta da yine birinciyiz” şeklinde konuştu.
Ülken, yılın 10 ayını geride bıraktığımız dönemde, altıncı aydan itibaren trafik sigortasında tedbirlerini alarak ilerlediklerini belirtti. Kontrollü fiyatlamanın önemine dikkat çeken Ülken, “Kontrolsüz fiyatlandırma ile zarar eden branşta daha da zarar ediyorsunuz” dedi.
Stratejimiz; sağlık, yangın ve sorumlulukta büyümek
Sektörün dokuz aylık sonuçlar doğrultusunda geçen yılın aynı dönemine göre prim üretiminde reel olarak yüzde 2.32 küçüldüğünü belirten Ülken, “Fiyatlarda çok fazla oynama yapılmamasına rağmen yaşanan küçülme, poliçe adetlerinde de azalmaya işaret ediyor. Bu durum özellikle kasko sigortalarında rahatça görülebiliyor” ifadelerini kullandı.
Anadolu Sigorta’nın dokuz aylık sonuçlarına göre yüzde 15.5, enflasyon etkisinden arındırıldığında ise reel olarak yüzde 6’lık bir büyüme gerçekleştirdiğini söyleyen Ülken, “Kasko sigortasına baktığımızda her ne kadar sektör lideriysek de dokuzuncu ay sonu itibarıyla reel prim üretiminde daralma görülüyor. Ancak biz genel stratejimizi sağlık, sorumluluk ve yangın branşları üzerine kurmuş bulunuyoruz ve bu branşlarda büyüyoruz” şeklinde konuştu.
Ferdi ve kurumsal sigortalarda da iyi bir ivme ile büyüyoruz
Tamamlayıcı sağlık sigortası ile birlikte sağlık sigortalarına ilginin arttığı bu dönemde, sağlık sigortası sunan şirketlerin konumunu sorduğumuz Ülken, tamamlayıcı sağlık sigortasının da genel sağlık sigortasının da pazarın genişlemesi anlamında fırsat olduğunu belirtti. Ülken, “Fırsat geçmişte de vardı, bugün de var. Geçmişte özel sağlık sigortalarında büyüme yönünde sürekli üretimler yapılıyordu. Bugün özel hastaneler bu ihtiyacı hisseden büyük bir grup. Bu, büyük grubun üzerine gitmek için bir fırsat. Bu fırsatı iyi değerlendirmek gerekiyor” dedi.
Ülken, “Ferdi ve kurumsal sigortalarda da iyi bir ivme ile büyüyoruz. Bireysel sigortalı sayım da sigortalı kurum sayılarım da arttı. Ferdi sigorta tarafı kurumsal tarafa göre daha fazla arttı” şeklinde konuştu.
Hem emtia hem tekne sigortalarında lideriz
Ülkemizin politik ve ekonomik gündemi oldukça yoğun; sınırlarımızda hareketlilik durulmuyor. Bu gelişmelerin sigorta sektöründe direkt olarak etkilediği branş ise nakliyat sigortaları. Nakliyat sigortalarının hem emtia hem de tekne tarafı olduğuna dikkat çeken Ülken, Anadolu Sigorta’nın her iki tarafta da en fazla iş yapan şirket olduğunun altını çizdi. Nakliyat branşının ekonomi ile paralel giden bir branş olduğunu söyleyen Ülken, “İthalat, ihracat rejimi ile ilgili bir değişiklik olur, emtia tarafı bir anda güllük gülistanlık olur, çokça ihracat yapılır. Ama sınır kapıları kapandığında, mal sevkiyatı yapılamadığında durur. Şimdi Irak’a, Suriye’ye giden bütün yollar kapandı. Dolayısıyla ihracat kapıları kapandı, emtia sigortası tarafı da durdu. Sadece Rusya, Orta Avrupa ile ticaret tarafı ilerliyor. 2014 yılında emtia tarafında da bu noktada da en büyük payı alıyoruz. Tekne tarafında ticari teknelerin büyük bölümü şirketimizde. Çok kalifiye çalışanlarımız var, hepsi denizcilik kökenli, kaptanlık yapmış olan uzmanlar. Sektörde kadrolarımızın güçlü olması da çokça tercih edilme nedenlerimiz arasında” dedi.
Sektörün sorunları çözüldüğünde teknik kâr da artacak
2014 yılının planladıkları gibi gittiğine dikkat çeken Ülken, sekizinci ay itibarıyla 45 milyon lira bilanço, 79 milyon lira da teknik kârları olduğunu belirtti. Sürdürülebilir kârlılık hedefi ile ilerlediklerini ifade eden Ülken, sözlerini şöyle sürdürdü: “Teknik kârımızın içindeki en büyük bölüm kara araçları sigortasından kaynaklı, bunu yangın sigortası takip ediyor. Tüm sektör için sıkıntılı olan taraf sorumluluk sigortaları. Özellikle mesleki sorumluluk branşı sıkıntılı bir şekilde devam ediyor. Çünkü sigorta şirketleri aleyhine geçmişe dayalı olarak gerek işveren gerek mesleki sorumluluklar gerek bedeni zararlar gerek destekten yoksun kalma tazminatı ile çokça dava açılıyor. Bunları zaman içerisinde düzelttiğimiz ölçüde biraz daha iyi sonuçlar alacağız.”
Pert Kasko’dan temel risklere küçük primlerle güvence
Sektörde ana branşlarda yeni ürünler çıkarma olasılığının az olduğunu dile getiren Musa Ülken, mevcut ürünlerden hareketle küçük değişikliklerle yeni şeyler yapılabildiğini söyledi. Anadolu Sigorta’nın da bu doğrultuda Pert Kasko ürünü olduğunu ifade eden Ülken, bu ürünle maddi olarak tam kasko primini ödeyemeyecek, sadece araç pert olduğunda zararının karşılanmasını isteyen gruba hitap ettiklerini açıkladı. Sene sonuna doğru 10 bin adet Pert Kasko poliçesi yazmayı planladıklarını belirten Ülken, “En az prim ile kasko sigortasındaki en önemli temel riskleri teminat kapsamına almayı amaçlıyoruz” dedi.
Anadolu Sigorta Pert Kasko ürünü ile aracın tam hasara uğraması veya çalınması durumunda ‘Kasko Sigortası Genel Şartları’ kapsamında sigortalıya teminat sağlıyor. Bu teminatlar şöyle:
- Aracın karayolunda veya demiryolunda kullanılabilen motorlu, motorsuz araçlarla çarpışması
- Gerek hareket gerek durma halinde iken sigortalının veya aracı kullananın iradesi dışında araca ani ve harici etkiler neticesinde sabit veya hareketli bir cismin çarpması veya aracın böyle bir cisme çarpması, devrilmesi, düşmesi, yuvarlanması gibi kazalar
- Aracın yanması
- Aracın veya araç parçalarının çalınması veya çalınmaya teşebbüs edilmesi.
Sektör, 2012’den ders çıkarmadı
Son çeyreğin içerisine giren sektörün tamamen fiyat odaklı rekabete girdiğini ve bunu tasvip etmediğini söyleyen Musa Ülken, bu rekabetin özellikle oto sigortalarında görüldüğünü belirtti. Bu durumun sonuçlarından endişe duyduğunu dile getiren Ülken, sektörün 2012’de zararlı dönemden ders çıkarmadığını düşündüğü ifade etti. Ülken, sözlerini şöyle sürdürdü: “Sektör, 2012’deki zararlı dönemi, 2013’te telafi etti. 2014’ün ilk altı ayında ise sektör verileri teknik kâr gösteriyor. Trafik ve genel sorumluluk sigortaları hariç iyi bir gösterge var. Rekabetin olmaması demek,fiyatların istenebildiği gibi uygulandığı bir piyasa demek. Ancak böyle bir piyasanın olabilirliği yok. Rekabet olacak, her şirket kendi sonuçlarına göre fiyatlarını pazara yansıtacak. Ama özellikle son dönemde kâr edilen kaskoda yine yoğun bir rekabet başladı.”