Quick Sigorta’nın internetteki blog’u olan QBLOG’da dünyada yaygınlaşmaya başlayan ve yeni bir sigorta trendi haline gelen Açık Sigorta hakkında detaylı bilgi yer alıyor…
Sigorta endüstrisinde kullanılan açık sigorta terimi temelde yeni hizmetler, uygulamalar ve yenilikçi iş modelleri oluşturmak için hizmet ve veri sağlamayı ifade ediyor. Teknik açıdan bakıldığında açık sigortanın ana konsepti, açık uygulama programlama arayüzü (API) mimarisinden oluşuyor. Bu bağlamda açık API’lara erişim; farklı sigortacılar, girişimler, bankalar, InsurTech’ler (Fintech modelinden esinlenen teknolojiye dayalı sigorta girişimleri) ve diğer kuruluşlar arasında veri paylaşımına izin vermiş oluyor. Yani açık API’ları bünyelerinde barındıran sigortacılar InsurTech’ler tarafından geliştirilen yenilikçi çözümleri ve iç modellerine kolayca ulaşabiliyor. Örneğin girişimciler açık sigorta ile birlikte sadece diğer sitelerdeki gibi fiyat karşılaştırmasından değil veri analizleri ve yapay zeka olanaklarından da yararlanabiliyor.
Açık Sigorta ve Açık İnovasyon arasındaki ilişki nedir?
Sigorta endüstrisi bazen çeşitli bürokratik engellere takılabiliyor. Günümüzde teknolojinin daha erişilebilir olduğu durumlarda bile gizlilik sebebiyle kişisel veya ticari sigorta poliçelerine ait bilgilere hemen ulaşamıyor olabiliriz. Ancak dünyanın dört bir yanındaki hükümetler ve düzenleyici kuruluşlar bu durumu aşmak için çeşitli düzenlemelerin hazırlığı içerisinde. Özellikle hükümetler, ekonomik ve sosyal kalkınmayı teşvik etmek için finansal verilerin tüketicilere ve şirketlere nasıl fayda sağlayabileceğini dikkatle takip ediyor. Bu nedenle, Açık Sigortanın iç inovasyon gücünü hızlandırmak için pazarları genişletmek amacıyla bilgi akışını sağlayan Açık İnovasyon kavramıyla yakından bağlantılı olduğunu söyleyebiliriz. Çünkü Açık İnovasyon kavramında sınırlar ortadan kalkıyor ve kaynaklar diğer işbirlikçilerle kolay bir şekilde paylaşılıyor. Elbette ki bu paylaşım belirli güvenlik önlemleri ile yapılıyor.
Dünyadan açık sigorta örnekleri
Ülkemizde henüz çok gelişen bir sigorta türü olmadığı için dünyadan birkaç örnekle açık sigortayı örnekleyebiliriz. Dünyadan bazı ileri görüşlü sigorta şirketleri açık sigortayı benimseyip bu veri akışından yararlanıyorlar.
Çin’de bulunan Ping An, bilgi teknolojisinin altyapısını ve sistemlerinin bazı kısımlarını halka arz etti. Finans hizmetleri, otomotiv onarımları, sağlık hizmetleri ve emlak gibi sektörlerdeki birçok katılımcının erişebileceği yeni teknolojilerle desteklenen açık platformlar inşa ediyor. Öte yandan, İngiltere merkezli Anorak, büyük hacimli tüketici verilerini değerlendirmek ve müşterilere sigorta tavsiyeleri sağlamak için TrueLayer ile birlikte çalışıyor.
ABD’deki Reliance Partners, nakliyatçılara ve lojistik hizmet sağlayıcılarına gerçek zamanlı kargo sigortası sunmak için tedarik zinciri teknoloji firması Project44 ile birlikte çalışmaya başladı. Açık sigorta hizmetiyle, müşterilerin sevkiyatlarını göndermeden önce fiyat teklifi almalarına ve teminat satın almalarına olanak sağlıyor. Daha önce La Parisienne olarak bilinen Wakam, 50’den fazla açık sigorta API sistemi sunan Fransa merkezli bir sigorta şirketi. Açık sigorta modelini Avrupa çapında hızlıca yaymayı planlıyor ve bağlantılı sigorta çözümleri sunmak için IoT ağ sağlayıcısı Sigfox gibi oldukça görünür şirketlerle ortaklık kuruyor.
Neden Açık Sigorta?
Açık sigorta, şirketlere ve girişimcilere birçok imkan tanıyor. Açık Sigorta kavramının sağladığı yararları şu şekilde anlatmak mümkün:
Yenilikçi müşteri önerileri
Şirketler yeni müşteri teklifleri başlatmak için devasa veri akışından yararlanabiliyor. Ayrıca veri analiz ve sistemleri kullanılarak müşteri deneyimi önemli ölçüde iyileştirilebiliyor. Örneğin sigorta fiyatlarını ve risklerini ölçmek için büyük hacimli müşteri bilgilerini ve ilgili verileri analiz edip daha doğru bir değerlendirme yapılabiliyor. Bu durum, sigortacının risk yönetimini güçlendirip insanların yaptığı tahminlerin yerine daha doğru bir tahmin yapılmasına olanak sağlıyor.
Yeni ortaklık ve dağıtım modelleri
Açık sigorta, sigortalılara ürünleri ve hizmetleri için daha büyük bir pazar sağlıyor. Yeni iş ortaklarıyla beraber, geleneksel pazarlarının ötesine genişleme sağlayabilirler. Daha geniş ve daha çekici bir müşteri deneyimi sunmak için ürünlerini, iş ortaklarının sigorta dışı teklifleriyle de entegre edebilirler. Sigortacılar, açık sigorta girişimleri yoluyla ne kadar çok ortak ve müşteri kazanırsa potansiyel yeni ortaklar için o kadar çekici hale gelecektir. Açık sigortada ortaya çıkan “ağ etkisi”, erken hareket eden sigortacılara çok sayıda yeni iş fırsatı sağlıyor.
Ekstra gelir kaynakları
Bu sigorta türünü benimseyen sigortacılar, özel bilgi ve veri hizmetlerinden daha iyi gelir elde edebilirler. Açık sigorta, sigortacıların kendilerini müşterilerinin satın alma süreçlerinde daha erken konumlandırarak yeni gelir akışları yaratmalarını sağlayabilir.
KAYNAK: QBLOG