Türkiye Sigorta Birliği (TSB) trafik sigortasında doğrudan tazmin sisteminin uygulandığı İspanya, Portekiz, İtalya, Fransa, Yunanistan, Rusya ve Belçika örneklerini inceledi.
Sigorta sektörünün üretim lideri olan aynı zamanda da en çok zarar yazılan branşı trafik sigortasında Doğrudan Tazmin Sistemi (DTS) heyecanı yaşanıyor.
2015 yılında yürürlüğe girmesi beklenen Doğrudan Tazmin Sistemi’nin (DTS) trafik sigortasında hasar sonrası yaşanan sorunları azaltacağı ve sigortalıların sektöre olan güvenini daha da artırması bekleniyor. Şuan ki uygulamada herhangi bir trafik kazasında hasar alan sürücü karşı tarafın sigorta şirketinden hasarının karşılanmasını talep ediyor. Yeni uygulama geçerli olduğunda ise artık bu durum değişecek. Artık sürücüler kazada kusurlu ya da kusurlu olmamasına bakılmaksızın hasar tazminini kendi sigorta şirketinden talep edecek. Karşı tarafın sigorta şirketiyle bağlantıya geçmek durumunda kalmayacak.
DTS’nin sigorta şirketlerinin gönüllülüğü esasına dayalı olacağı belirtilirken, sadece iki aracın karıştığı kazalarda devreye girecek DTS’nin günümüzde uygulandığı ülkeler arasında, sadece İtalya’da zorunlu olduğu, sistemi faydalı bulan ülkelerde ise çoğu şirketin uygulamaya katıldığına dikkat çekiliyor.
Doğrudan Tazmin Sistemi’nin (DTS) en önemli faydasının hizmet kalitesini artırma yönünde olacağını belirten Türkiye Sigorta Birliği (TSB) Genel Sekreter Yardımcısı Atilla Oksay, diğer taraftan hasar maliyetlerinin de daha etkin yönetilebileceğine dikkat çekti. Oksay, DTS’nin uygulandığı ülkeler arasındaki farklılıkların genellikle ortalama hasar tutarının hesaplama modelinde, hesaplama sıklığında ve hesaplandığı yerde ortaya çıktığının altını çizerek şunları söyledi: “Örneğin İspanya, Belçika ve Fransa’da tek ortalama kullanılırken İtalya’da tarım araçları sistem dışında bırakılmış, üç coğrafi alan için motosikletler ve diğer araçlar olmak üzere hesaplanan ortalama tutarlar üzerinden takas işlemi gerçekleştirilmektedir. Rusya’da bölgeler ve araç türleri dikkate alınarak hesaplanan 30 ortalama hasar tutarı üzerinden sistem işlemektedir. Portekiz ve Yunanistan’da ise hasar büyüklüklerine göre sınıflanan üç grup için rastlantısal ortalamalar kullanılmaktadır. Sistemin uygulandığı ülkelerin bazılarında ortalama hasar tutarı kurulan komiteler aracılığıyla hesaplanırken bazılarında ortalama hasar ‘Takas Odası’ tarafından hesaplanmaktadır.”
Uyguluma, maddi hasarlarda gerçekleşecek
Sistemin uygulandığı ülkelerde sistemin önce maddi tazminat ödemesi gerektiren hasarların kapsam dahilinde olduğunu söyleyen Oksay, zaman içerisinde bedeni tazminatların da sisteme dahil edildiğini belirtti. Oksay, sadece iki aracın karıştığı hasarlarda sistem devreye girerken, günümüzde bazı ülke uygulamalarında ikiden fazla aracın karıştığı kazalarda da sistemin uygulandığını vurguladı. Türkiye’de DTS’nin sadece iki aracın karıştığı kazalarda devreye gireceğini dile getiren Oksay, maddi hasarlarda bu uygulamanın gerçekleşeceğini söyledi.
Oksay, sistemin işleyişinin tam olarak yerleşmesinden sonra bedeni zararların da kapsam altına alınmasına yönelik çalışmaların olması gerektiğini sözlerine ekledi. DTS’nin sadece İtalya’da yasal olarak zorunlu olduğunu belirten Oksay, sistemin faydalı görülmesiyle gönüllülük esasına dayalı olan ülkelerde çoğu şirketin sisteme katıldığını vurguladı. Oksay sözlerine şöyle sürdürdü: “Doğrudan Tazmin Sistemi’nin uygulandığı ülkelerin çoğunda birleşik ürünlerin sunulduğu görülmektedir. Gerek doğrudan tazmin sisteminin hayata geçmesi, gerekse ‘Oto Sigortaları Projesi’nin bir diğer başlığı olan ‘Yedek Parça / Özel Servis Sertifikasyonu’ projesinin hayata geçmesiyle birlikte birleşik ürünlerin yaygınlaşması gibi bir durumun ortaya çıkması muhtemeldir.”
Tüm taraflara fayda sağlıyor
Doğrudan tazmin sistemi konusunda Birlik tarafından yapılan son çalışmada iki danışman firma ile çalışıldığını belirten Oksay, “Doğrudan tazmin sisteminin uygulandığı ülkelerde gerek sigortalı ve mağdurların, gerekse de sektörün yararına bir takım sonuçların ortaya çıktığı görülmektedir” dedi.
DÜNYA