Artan maliyetler sonucu yaşayan poliçelerdeki sigorta bedelleriile yenilemeler sonucu alınan primlerin yetersiz hale geldiğini söyleyen Howden ACP Sigorta ve Reasürans Brokerliği Genel Müdür Ercan Eryaşar, “Yenilemelerde eksik sigortayı normale çeviremediğimiz sürece fiyatı arttırsak bile eksik bedel nedeniyle doğru primi alamayacağız. Sektör olarak eksik sigorta konusunda hem yaşayan poliçelerin hem de yenilemelerin doğru fiyatlarla yapılması için emek harcamamız gerek” dedi.
Zorlu ekonomik koşullar devam ederken her alanda yaşanan maliyet artışları hayatı daha da zorlaştırıyor. Mevcut varlıkları elde tutmanın önem kazandığı bu dönemde değerleri korumak adına sigorta daha fazla ön plana çıkıyor. Ne var ki sigorta sektörü de hem prim hem de hasar tarafında artan maliyetlerden dolayı sıkıntılı.Sigorta Ekranı’nda Sigorta Medya Genel Yayın Yönetmeni Can Kantar’a konuk olan Howden ACP Sigorta ve Reasürans Brokerliği Genel Müdür Ercan Eryaşar, ekonomik gelişmelerin sektöre yansımalarını ve Howden Sigorta’nın hedeflerinden de bahsetti.
Ekonomik gelişmeler risk algısını değiştirdi
Yaşanan gelişmelerin şirketlerin risk algısında da sertleşmelere neden olduğunu ifade eden Eryaşar, “Eskiden çok rahat kabul ettiklerini biraz daha inceler hale geldiler. Fiyatlar da arttı. Bunları dengelemeye çalışıyoruz. Biz yanlış fiyatlandırma yapmadık. Kaçırdığımız konu eksik sigorta. Birden artan maliyetlerle, yaşayan poliçelerdeki sigorta bedelleri, onun dışında alınan prim ne yazık ki yetersiz hale geldi. Yenilemelerde de eksik sigortayı normale çeviremediğimiz sürece fiyatı arttırsak bile eksik bedel nedeniyle doğru primi alamayacağız. Sektör olarak eksik sigorta konusunda hem yaşayan poliçelerin hem de yenilemelerin doğru fiyatlarla yapılması için emek harcamamız gerek. Burayı tamamladığımızda benzer fiyatlarla, fiyat artışı olmadan, bedel artışlarından kaynaklanacak prim girdisini yarattığımızda sorun yaşamayacağımızı düşünüyorum. Tabii ki bedele bağlı olmayan bazı branşlarda fiyatlar farklılaşıyor ama maddi varlığı olan sigortalarda doğru hareket etmek ve sigortalılarımızı bu konuda bilinçlendirmek çok önemli” diye konuştu.
En önemli zorluğumuz fiyatlandırma
Eryaşar, moral ekonomisinin geri geleceğine inandıklarını belirterek,“Reasürans piyasalarına karşı önlemler alıyoruz. Müşterilerimize en iyisini sunmaya çalışıyoruz. Müşteriler de etkileniyor. Süreci güzellikle yöneteceğimizi düşünüyoruz. Yaşadığımız zorlukların en önemlisi, pandemi başında ve sonrasındaki ekonomik kriz sonrasında yapılan fiyatlandırmalar, enflasyonun ve kur artışının getirdiği artışı karşılayamaz hale getirdi. Dolayısıyla hasar yükleri özellikle sağlık ve trafik tarafında sigorta şirketlerinin belini büktü. Son dönemde sigorta şirketlerinin biraz daha nefes aldığıyangın, mühendislik gibi branşlarda da ne yazık ki ciddi hasar maliyetleri çıktı. Dolayısıyla sigorta şirketleri 2021 ve 2022’de beklenmeyen maliyetlerle karşılaştılar” diye konuştu.
Sigortadan tasarruf refleksi var
Kriz dönemlerinde sigortalıların ilk refleksinin tasarrufa gitmek olduğunu dile getiren Eryaşar, şöyle devam etti: “Özellikle orta ölçekli kurumsal müşterilerimiz zor zamanlardan geçti. Orada da bir yatırımları var ve kaybı tamamen bir kayıp olacak. Dolayısıyla sigortadan neden vazgeçmemesi gerektiğini anlatıyoruz. Fiyattan primde tasarruf olabilir mi, nasıl çözüm sunabiliriz diye anlatarak sigortayı devam ettirmeye çalışıyoruz. Bu bilinci olan sigortalının vazgeçmemesini sağlamaya çalışıyoruz. Bir dönem kaskodan vazgeçme eğilimi oldu ancak tekrar eski seviyesine geldi. Bilinçli müşteriler ile bunları çözebiliyoruz. Sağlık sigortasında ise özel sağlık sigortasından tamamlayıcı sağlık sigortasına geçiş görüyoruz.”
Tedarik zincirindeki bozulmalar maliyetleri artırıyor
Programda taşımacılıkta yaşanılan sıkıntılara da değinen Eryaşar, savaş öncesi Amerika ve İngiltere’de taşımacılık alanında kamyon, tır temini ile ilgili yaşanan problemlerin etkilerinin devam ettiğini söyledi. Eryaşar, söz konusu krizin Çin marketine de yansıdığını dile getirerek,“Taşıyıcı grubu sıkıntılı. Tüm dünyayı etkiliyor bu durum. Arz talep meselesi bu ve fiyatların, maliyetlerin artması demek. Zaten yaşadığımız krizin temelinde bunlar da yatıyor. Tedarik zincirindeki bozulmalar bize maliyet olarak yansıyor. İnşaat yatırımlarında ciddi maliyet artışına neden oluyor ve etkileniyoruz. Diğer yandan savaşla birlikte Rusya, dünyada en büyük pazarlardan birisi.Yaptırımlar geldikçe, ülkelerin Rusya ile yaptığı ticaretteki daralma da yineekonomiye zarar veriyor. Bundan etkileniyoruz” açıklamalarında bulundu.
Sektör olarak pastayı büyütmemiz gerek
Türkiye’deki yatırımlar hakkında da konuşan Eryaşar,başlanmış projelerin devam ettiğini ancak eskisi kadar büyük yatırım olmadığını söyledi. Eryaşar, hükümetinbu alanı canlandırmak için adım attığını belirterek, “Özel sektöre yabancı sermaye girişi olarak bakıldığında da ekonomik kriz vemoral ekonomisindeki yavaşlama yeni yatırımcıları etkiliyor. Yeni yatırımlara pek girmiyorlar. Şu an sektörümüz genellikle eldekiyle dönüyor. Bizim sektör olarak pastayı büyütmek adına sadece bilinen müşterilere bilinen sigortaları vermek dışında farklı sigortalara da yönelmemiz gerekiyor” dedi.
Teminat bulmakta zorlanıyoruz
Teminatlar konusunda da değerlendirme yapan Eryaşar, süregelen klasik sigorta branşlarında sıkıntı yaşamadıklarını ama yerel piyasalardaki sigorta şirketlerinin daha seçici olmaya başladığını söyledi. Eryaşar, bazı sektörlerden çıkmak isteyen sigorta şirketleri olduğuna dikkat çekerek, “Maliyetler hasar anlamında çok arttı. Bunu yıllardır süregelen müşterilere anlatabilmekte zorlanıyoruz. Sıkıntı yaşadığımız, Türkiye’de geliştirmeye çalıştığımız finansal sigortalar var. Bunlarda reasürans temininde sıkıntılar yaşayabiliyoruz. Siber gibi branşlarda olabiliyor. Türkiye ekonomisi, Türkiye‘nin kredi notu ve o kredi notundan etkilenen Türk firmalar şeklinde sıralanarak, yüksek enflasyon, Türk Lirasının değer kaybı rejisörler için soru işaretleri yaratıyor. Maliyetler yüksek. Teminat bulmakta zorlanıyoruz. Elimizden geldikçe çözümler üretmeye çalışıyoruz” şeklinde konuştu.
Ticari alacak sigortaları büyüyecek
Ticari alacak sigortalarının yüzde 25-30 seviyesinde artış gösterdiğini aktaran Eryaşar, şunları söyledi: “Sigortalı adedinde de artış var. Bu güzel bir gelişme. Ticari alacak sigortalarında da fiyatlandırmalarda artışlar var. Ama şunu görüyoruz ki ticari alacak, müşterinin tercih ettiği, sigortalılarımızın da ihtiyacı olan bir alan. Bunu iyi anlatabildiğiniz zaman ilgi gösteriliyor. Geniş bir ticari alacak ekibine sahibiz. Yoğun ilgi görüyoruz, mutlu olduklarını görüyoruz. Büyüyeceğine inanıyoruz” dedi.
Siber sigorta önümüzdeki dönem efektif olarak kullanılacak
Değişen dünya gündemiyle siber sigortaların hayatımızın parçası haline geldiğini söyleyen Eryaşar, “Pandemiyle birlikte iş yapış modelleri ve bireysel alışkanlıklar değişti. Alışveriş alışkanlıklarımız bile değişti. Ticaret sanal ortama yüklenmiş durumda. Bu da siber saldırı risklerini doğuruyor. Buna rağmen Türkiye’de Siber sigortacılığa cevap bulma konusunda sıkıntı çekiyoruz. Rejisörler, siber sigorta satmak istediği zaman fiziksel olarak incelemek istiyor. Güvenlik önlemleri yetersiz olduğunda teminat vermiyor. Bunun da sigortacılar ve sigortalılar arasında yaşanacak iletişimle çözüleceğini düşünüyorum. Önümüzdeki gündem siber sigortanın efektif olarak kullanılacağını gösteriyor” dedi.
Sağlık sigortasında artış var
Tamamlayıcı sağlık ürünü hakkında da programda bilgi veren Eryaşar, “Hastane networkleri önemli. Her hastane grubu SGK hasta kabul etmiyor. Bu network ile anlaşma güzel yapıldıysa tamamlayıcı sağlık, özel sağlığın alanına hitap etmiş oluyor. O hastaneyle sınırlı kalarak hizmet verebiliyorlar. Özellikle büyük şehirlerde bu alternatifler çok olduğu için grup müşterilerimiz bazı tasarruflar yapabiliyorlar TSS ve ÖSS alanında. Bir de şehirlere göre tercihler değişebiliyor. Ama artan sigorta maliyetleri, sigorta şirketleri bunu yönetmekte zorlanabiliyorlar. Dolayısıyla sigortalı sayısının azalmasına değil artmasına neden oldu. Çünkü kendi cebinden gidecek rakamlardan bahsetmiyoruz. Bir çalışanın kendi başına özel hastaneye gidip, tedavi olup bunu karşılaması çok zor. O nedenle sağlık sigortası tercihini arttırıyor. Yani azalma olur mu diye ekonomi nedeniyle düşündüğümüz dönemde büyüdüğümüz görüyoruz” değerlendirmesini yaptı.