Türk P&I Sigorta Teknik Müdür Yardımcısı Umut Can’ın, şirketin Mayıs ayı sirkülerinde Koronavirüs (Covid-19) salgının denizcilik sigortalarına etkisini anlatan bir makalesi yayınlandı.
Can’ın makalesi, “Covid 19’un yarattığı şok dalgaları tüm dünyada bir çok iş sahasında hissedilmektedir. Denizcilik sigortaları da bundan nasibini almaktadır. Salgının denizcilik sigortaları sektöründeki ilk etkileri halihazırda kruvaziyer gemilerinde hissedilmiş; bu gemilerden bir çoğu mürettebat ve yolcu enfeksiyonları ile mücadele eder durumda kalmıştır” vurgusuyla başlıyor.
P&I sigortalarına rücu
“Covid 19’un öncelikle üçüncü şahıslar arasındaki sözleşmesel ve yasal sorumlukları etkileyecektir” diyen Can, “Hastalığın doğrudan malvarlığına gelecek zararlar yerine sorumluluk hasarlarından kaynaklı tazminat taleplerini meydana getirmesi olasıdır. Kargo sigortalarının operasyonel gecikmelerden dolayı bozulan mallar sebebiyle; doğrudan tazmine müsaade eden mal varlığı sigortaları arasında en çok etkilenen sigortalardan birisi olması beklenmekle beraber, bu tür hasarların da gemilerin P&I sigortalarına rücu etmeleri beklenmektedir” açıklamasını yapıyor.
Müşterek Avarya talepleri
Can, Covid-19’un etkileyeceği alanlar ilgili de şu bilgileri paylaşıyor: “Mürettebat, yolcu ve yük sorumluluklarının deniz sorumluluk sigortaları arasında en çok etkilenen alanlar olması beklenmekle beraber; virus nedeniyle yük ve gövde menfaatleri tarafından, seferin güvenliği için yapılan fedakârlıkların Müşterek Avarya taleplerine yol açması da olasıdır. Bu durumda bir fiziksel zarar veya kayıp olmamasına rağmen, tekne ve makine sigortalarında da bir etki olması beklenebilir. Taşınan yükün ilave forwarding masrafları ile karşılaştığı hallerde (mesela, orijinal tahliye limanının hasatlık nedeniyle kapanması, ve tahliyenin daha yüksek maliyetle başka bir fasilitede yapılması gibi) yine P&I sigortacılarının devreye girmesi gerekebilir. Yine de, bu tür masraflar nihayetinde yük sigortaları kapsamında kalacaktır.”
Kâr / kira / navlun kaybı gibi poliçelere de değinen Can, “Bu poliçeler geleneksel olarak geminin başına gelebilecek fiziksel zararlardan sonra ortaya çıkabilecek kayıpları tazmin edecek şekilde dizayn edilmektedirler. Bununla birlikte deniz ticaretinde virüsten kaynaklı gelir kayıplarına sahip olması halinde bu tür poliçelerin de tazminat ödemesine konu olması beklenebilir” diyor.
Kaynak: turkpandi.com