Kısa süre önce Axa Türkiye’nin CEO’luğundan Yönetim Kurulu Başkanlığı’na atanan Cemal Ererdi, 2014’ün Axa Sigorta açısından başarılı geçtiğini belirterek, şirketin teknik kârının 221 milyon TL’ye ulaştığını söyledi. Ererdi, Axa’nın hedeflerine ve şirketteki son görev değişimine yönelik görüşlerini de açıkladı.
Türk sigorta sektörünün en önde gelen yöneticilerinden Axa Türkiye CEO’luğu görevinden 1 Nisan 2015 tarihi itibariyle Axa Holding Yönetim Kurulu Başkanlığı’na atanan Cemal Ererdi, ilk 13 yıl başka bir uluslararası şirkette son 13 yıl da Axa’da olmak üzere 26 yıldır CEO olarak görev yaptığını belirterek, “Bir dönem sonra sermayedar ile stratejilerde farklı düşündüğünüzde ayrılmayı becerebilmek lazım. Axa, özellikle Nisan’dan sonra 3 yıl Yönetim Kurulu Başkanı olmam konusunda çok ısrarcı oldu, ben de kabul ettim. CEO’luktan sonra bu mevkide devam eden örnek de sektörde çok fazla yok” diye konuştu.
Cemal Ererdi, Axa’nın Türkiye piyasasına son derece önem verdiğinin altını çizerek şunları söyledi: “Türkiye, Axa içinde önemli bir bölge olarak nitelendirilmekte ve çevre ülkelerdeki potansiyeli kullanmak üzere yetki verilmiş bir ülkedir. Azerbaycan şirketimiz tamamen Axa Sigorta tarafından yönetilmektedir. Axa Sigorta ayrıca Axa içinde çok önemli bir büyüklüğe gelmiştir. 1,1 milyar Euro büyüklük Axa içinde dahi önemli bir büyüklüğü temsil etmektedir.”
Son yaşanan görev değişiminin gerekçeleri ve Yönetim Kurulu Başkanı olarak nasıl bir strateji izleyeceğini açıklayan Ererdi, 13 yıl Commercial Union’da, 13 yıl ise Axa’da toplam 26 yıl CEO’luk yaptığına dikkat çekerek şöyle konuştu: “26 yıl bu sektörde en uzun süre gibi. Bir diğer bakış açısı ile de demek ki yabancı şirkette 13. yıl bana iyi gelmiyor. Şaka bir yana bir dönem sonra sermayedar ile stratejilerde farklı düşündüğünüzde ayrılmayı becerebilmek lazım. Axa, özellikle Nisan’dan sonra 3 yıl Yönetim Kurulu Başkanı olmam konusunda çok ısrarcı oldu, ben de kabul ettim. CEO’luktan sonra bu mevkide devam eden örnek de sektörde çok fazla yok, bu bakımdan iyi şeyler yaptığımızın ana ortak tarafından onaylanması anlamına gelen bu yaklaşıma memnun oldum.”
“Axa, kendi içerisinden bir CEO çıkarabilirdi”
Axa Sigorta’nın yönetim takımında yeni CEO ile birlikte bir değişiklik beklenmediğini söyleyen Ererdi, sözlerine şu şekilde devam etti: “Zannetmiyorum, çünkü bu takım uzun yıllardır sektörün en başarılı takımı ve kendileri istemedikçe herhangi bir değişiklik olmaz. Benim kişisel tercihim de bu kadar başarılı yöneticilerin olduğu şirketin kendi içerisinden bir CEO çıkarmasıydı ancak şunu da söylemeliyim ki dünyada Fransız CEO olmayan iki üç ülkeden biri Türkiye idi. Diğer yandan Axa, gelecek CEO’nun 3 yıl kalacağını ve bu süre sonunda Türk yöneticilere koltuğu bırakacağını söylüyor.”
2014 sanıldığı gibi sektör açısında kârlı geçmedi
Açıklamalarında sektörün ve Axa Sigorta’nın hedeflerini de paylaşan Ererdi, 2014’te sigorta sektörünün büyümesinin geçtiğimiz yılların çok altında gerçekleştiğini ve enflasyon dikkate alındığında reel büyümenin olmadığı bir yılın geride kaldığını söyledi. Oto branşlarında ve mühendislik branşında yaşanan küçülmenin bunun ana nedeni olarak öne çıktığını belirten Ererdi, sözlerini şöyle sürdürdü: “Yeni oto satışlarında yaşanan yüzde 10 civarındaki küçülme yanında bankaların sigorta satışlarında tüketici lehine getirilen yeni düzenlemeler ve 2013 yılında sektörün yaptığı önemli zamların geriye alınması düşük büyümenin nedenleri olarak öne çıktı. 2014 sektörün kâğıt üzerinde kâr ettiği bir yıl olarak gözükmesine rağmen yetersiz rezervleme ve mahkeme kararı ile geriye dönük gelen taleplere bazı şirketlerin dosya bile açmaması aslında sektörün kâr etmediğini de göstermektedir.”
“Axa Sigorta’nın ne kadar başarılı olduğu görülüyor”
Axa Sigorta olarak 2014 yılında yüzde 3 civarında küçülerek, prim üretiminden çok kârlılık üzerine yoğunlaştıklarına dikkat çeken Ererdi, “2014 genel anlamda Axa Sigorta açısından başarılarının tescillendiği bir yıl oldu ve bizi çok mutlu ediyor. Rakamlarımız bunu çok net gösteriyor. 267 milyon TL vergi sonrası kâr elde ederek sektörün en kârlı şirketi olma konumumuzu devam ettirdik. Bu kârın bazı meslektaşların söylediği gibi sermaye artışından kaynaklanmadığı, Axa’nın elde ettiği teknik kâr miktarından görülebilir, nitekim teknik kârımız 2014 sonunda 221 milyon TL’ye ulaşmıştır. Diğer yandan, ilave edilen sermayenin mali geliri çıkarıldığında bile kârın 210 milyon TL civarında gerçekleştiği görüldüğünde Axa Sigorta’nın ne kadar başarılı olduğu görülecektir” diye konuştu.
Axa Sigorta’nın rakiplerinden farkı
Axa Sigorta’nın karlılık konusundaki hedeflerini paylaşan Ererdi, şirketin performans yönetimi ile müşteri bazlı yönetimini Avrupa’da dahi en iyi uygulayan şirket olduğunu belirterek şunları söyledi: “Şirketimizin elde ettiği memnuniyet araştırmaları sonuçları ve piyasa araştırmaları şirketin hedeflediği müşteri segmentini seçmede ve bu segmenti yönetmedeki başarısını göstermektedir. Axa, sermaye artışını rezervi doğru yönetmek adına ve kanuni gereklilikleri yerine getirmek adına yapmıştır. Sermaye artışının neden eleştiri konusu olduğunu anlamak mümkün değildir. Sektörde sermayesi bu kadar güçlü, rezervleri yeterli, sorumluluklarını zamanında karşılayan bir şirket olan Axa Sigorta rakiplerinden her konuda olduğu gibi bu konuda da farklılaşmaktadır. Yetersiz sermayeli şirketlerin rezerv eksiklerini bir an önce gidermeleri ile sektör daha fazla güven verecektir.”
Türkiye’nin en büyük ve uluslararası kimliğe sahip sigorta şirketiyiz
Axa Sigorta olarak ‘Sorumlu Şirket’ anlayışı ile sosyal gelişim, çevreye saygı ve ekonomik performansın kesiştiği noktada yer aldıklarına dikkat çeken Ererdi, kurumsal sorumluluk anlayışının sürdürülebilir başarı açısından stratejik önemi olduğuna inandıklarının altını çizdi. “Türkiye’nin en büyük ve uluslararası kimliğe sahip sigorta şirketiyiz” diyen Ererdi, sözlerini şöyle sürdürdü: “Misyonumuz insanları uzun vadelerde korumak olan bir kurum olarak, sürdürülebilir toplumun oluşturulmasına destek olmak, inandığımız ‘kutsal amacımız’ gereği en önemli sorumluluklarımızdan birisidir. Her yıl tüm Axa grubu ülkeleri ile aynı zamanda Kurumsal Sorumluluk Haftası aktivitelerimizi hayata geçiriyoruz. Aktiviteleri, katılmak isteyen çalışanlarımızla birlikte yürütüyor, bu alanda toplumsal farkındalığı arttırmayı amaçlıyoruz. Bunun yanı sıra bu hafta dışında da şirketimizdeki gönüllü arkadaşlarımızla farklı zamanlarda değişik projelere imza atıyoruz. En son tasarruf ve iyileştirme çalışmaları yaptığımız Genel Müdürlük Binamıza Doğal Hayatı Koruma Vakfı (WWF) tarafından “Green Off ice” (Yeşil Ofis) sertifikası verildi. Tüm bölgelerimizin de yeşil ofis olması için çalışmalarımız devam ediyor.”
Sektörde bazı küçük şirketler çekilebilir
2015 yılına yönelik beklentilerini açıklayan Ererdi, 2015 yılında Türkiye’nin global hedefine uygun olarak 2014’ten çok farklı bir yıl yaşayacağını düşünmediklerini belirterek şunları söyledi: “2015 yılında şirketlerin rezervlerini doğru noktalara çekmesi ile kar etmekte zorlanacaklarını ve sermaye artırımına gideceklerini düşünüyoruz. 2015’te bazı küçük şirketlerin faaliyetlerini durduracaklarını, sektöre yeni yabancı sermaye girişi olacağını beklemekteyiz. 2015 yılında fiyatların kasko dışında artış, kaskoda azalış trendine gireceğini öngörüyoruz.”
Cemal Ererdi’den kısa kısa…
1-Axa Sigorta çalışanı şirketin en önemli varlığıdır. Verimlilikte sektörün en başarılı çalışanıdır. 2014 yılında çalışan memnuniyetinde yüzde 98 gibi çok yüksek bir sonuç aldığımızı söylersem şirket çalışan ilişkisini anlatmış olurum.
2-Axa olarak portföyümüze değer katacağına inandığımız her alternatife iştahla bakarız. Hazine, sigorta sektörünün değişimine son derece önemli katkılar sağlıyor. TSB’nin ise yapıcı, bilgi ile destekleyici ve projeler hazırlayıcı bir konuma geçmesi gerekir düşüncesindeyim.
3-Sektörün genç yöneticilerine her gün yeni şeyler öğrenmek için sürekli okuyup araştırmalarını, bugüne kadar yapılanları doğru kabul etmeyip nasıl değiştirebilirimi ve ne elde edebilirimi sorgulamalarını öneririm.
4-Hedefimiz her zaman kârlı büyüme. Bu hedef beraberinde birinciliği getirirse memnun oluruz ancak bu bizim temel hedefimiz değil. Acenteler temel satış kanalımız ve yüzde 90’a yakın bir ağırlıkta. Bankalar ise yüzde 6 civarında. 2015’te bu kompozisyon değişmeyecek.
YAKUP SAYAR/DÜNYA