Türkiye’deki asistans hizmetlerinin, Avrupa ülkelerinden birçok konuda ileride olduğunu vurgulayan Tur Assist Genel Müdürü Cemal Fenercioğlu, sektör olarak, gelişmiş ülkelere hizmet ihraç etmeye başladıklarını söylüyor. Fenercioğlu, hizmet kalitesine karşın, sektörde mevzuatla ilgili eksikliklerin olduğuna da dikkat çekiyor.
ALP SÜER / HAYATIMIZ SİGORTALI
Fotoğraflar: Ahmet Korkmaz
Buzlu havada aracınız yolda kaldı… Evinizin anahtarını kaybettiniz, kapıda kaldınız… Acil bir sağlık sorununuz oldu; hastaneye gitmeniz gerekiyor. Bu listeyi daha da uzatmak mümkün. Bunlar, hepimizin yaşamında zaman zaman karşılaştığı, büyük zaman kaybettiren ve hayatımızı da kabusa çeviren olaylardan sadece birkaçı. Özel sigortası olanların ise bunları dert etmesine gerek yok. Sigorta şirketleri ile işbirliği içersinde çalışan asistans şirketleri, sigorta poliçesi olan bireylerin sorunlarını şıp diye çözüyor. Nitekim, günümüzde sigorta sektöründe de şirketler arasındaki rekabette, asistans hizmetleri anahtar bir faktör haline geldi.
Türkiye’de asistans hizmetlerinin kalitesi ve çeşitliliğinin artmasına karşın, sigortalıların bu hizmetlerden yeterince yararlandığını söylemek zor. Bunun da temel nedeni, sigorta poliçesi satın alan bireylerin, hakları konusunda yeterince bilgi sahibi olmaması. Sigortalıların, darda kaldıklarında hızır gibi yetişen asistans şirketlerinin hizmetlerinden daha fazla yararlanmaları gerekiyor. Biz de SİGORTALI Dergisi olarak yılbaşı sayısında, asistans sektörünün lideri Tur Assist’in Genel Müdürü Cemal Fenercioğlu’nu kapak sayfalarımıza konuk ettik. Fenercioğlu ile Türkiye’de sigorta ve asistans sektörü ve Tur Assist ile ilgili olarak söyleştik.
Fenercioğlu’ndan öncelikle Türkiye’deki asistans sektörünü, Avrupa ülkeleri ile karşılaştırmasını istedik. Ülkemizdeki asistans hizmetlerinin, Avrupa ülkelerinden birçok konuda ileride olduğunu vurgulayan Fenercioğlu, sektör olarak gelişmiş ülkelere hizmet ihraç etmeye başladıklarını söylüyor. Türkiye’de geliştirdikleri “oto cam sistemi”nin, Türkiye’de uygulandıktan sonra diğer ülkelerde de uygulanmaya başladığını ifade eden Fenercioğlu, “Ayrıca, Türkiye’de geliştirip, yurtdışına ihraç ettiğimiz ürünler arasında konutlara yönelik olarak hazırlanan Konutex de var. Sigorta şirketleri, eksperler ve asistans şirketleri birlikte aynı programı kullanarak, konut hasar onarımlarını hızlı ve sorunsuz şekilde yürütüyoruz” diyor.
Sektöre zarar veren şirketler var
Asistans sektöründe hizmet kalitesinin yüksek olmasına karşın, sektörde mevzuatla ilgili eksikliklerin olduğunu belirten Fenercioğlu, bu konuda Hazine Müsteşarlığı’nın da yoğun bir çalışma içinde olduğunu kaydediyor. Asistans Şirketleri Derneği kurarak, Hazine ile temaslarını yoğunlaştırdıklarını ifade eden Fenercioğlu’na göre en büyük sorun, sektöre zarar veren ve sektörün itibarını zedeleyen profesyonel olmayan şirketler. Sektörde geçici kâr amacı güden şirketlerin olduğuna dikkat çeken Fenercioğlu, “Asistans hizmeti verebilmek için güçlü bir teknolojik altyapı ve nitelikli eleman gerekiyor. Bu da güçlü bir sermaye yapısı gerektiriyor” görüşünü dile getiriyor.
Türk sigorta sektöründeki gelişmelerin, asistans sektörü üzerindeki etkileri ile ilgili olarak sorularımızı yanıtlayan Fenercioğlu’nun verdiği bilgilere göre, asistans sektörünün sigorta pazarından aldığı en büyük payı kasko sigortalarına yönelik asistans hizmetleri oluşturuyor. Bu nedenle kasko sigortalarındaki bu yılki daralma, asistans sektöründe de hacimsel olarak küçülmeye yol açtı. Tüm bunlarla birlikte 2014’ün beklendiği gibi kötü geçmediğini ve 700 bin civarında otomobil satıldığını ifade eden Fenercioğlu’na göre, sektörde risk algısı güçlendi ve sigorta şirketleri hasarlı portföyden uzaklaştı. Bu durum da sigorta şirketlerinin kârlılıklarına olumlu şekilde yansıdı.
Asistans, sigortanın ayrılmaz parçası sigortalılar daha çok yararlanmalı
Tur Assist Genel Müdürü Cemal Fenercioğlu’na göre, günümüzde asistans sektörü artık sigorta sektörünün ayrılmaz parçası oldu ve asistans hizmetleri, sigorta şirketlerinin ürünlerini satmak için kullandığı bir araç haline geldi. Asistans sektörü olarak, sigorta şirketleriyle uyumlu olarak çalıştıklarını ve aralarında herhangi bir sorun olmadığını vurgulayan Fenercioğlu, “Asistans şirketleri, insanların zor durumda olduğunda onlara yardım etmeye soyunan firmalar. Sigortalıların da asistans hizmetlerinden daha çok yararlanması gerektiğini düşünüyorum” şeklinde konuşuyor.
Petrol fiyatları düştü 2015’te hasarlar artabilir
Yeni yıldan oldukça ümitli olan Fenercioğlu, “Asistans sektöründe büyüme hızı geçen yıla göre artacak. Sektörün poliçe adedi bazında nominal olarak yüzde 5 civarında büyüyeceğini tahmin ediyorum. Ancak, petrol fiyatlarının düşmesi sonucu, araç kullanımının artacağını düşünüyoruz. Bu nedenle, 2015 yılında sektörde hasarlar artabilir” diyor.
Fenercioğlu ile asistans sektörü dışında, Tur Assist ile ilgili olarak da söyleştik. Şirketle ilgili olarak okuyuculara kısa bir bilgi vermek gerekirse şirket, İspanya’nın önde gelen sigorta, reasürans ve asistans grubu Mapfre’ye bağlı, Mapfre Asistencia’nın Türkiye kuruluşu olarak, 1996 yılından beri faaliyet gösteriyor. 4 milyonu aşkın lehdara hizmet veren Tur Assist, yüzde 60’lık pazar payı ile sektör lideri. Şirket, son yıllarda gösterdiği performansla, 47 ülkede faaliyet gösteren Mapfre Asistencia’nın en büyük üç şirketi arasına girmeyi başarmış.
Terzi işi ürünler geliştiriyor
Fenercioğlu’ndan aldığımız bilgilere göre Tur Assist, 2014 yılında kasko sigortalarındaki olumsuz tablonun, asistans sektöründe yarattığı sarsıntıdan etkilenmemiş. Hatta ciro olarak yaklaşık yüzde 10’luk büyüme kaydetmiş. Bunun da temel nedeni, şirketin sigorta dışındaki sektörlerde de yeni işler yaratmış olması. Şirketin cirosunun yaklaşık yüzde 60’ı sigorta şirketlerine yönelik asistans hizmetlerinden gelmesiyle birlikte, şirket sigorta sektörü dışında da otomotiv, bankalar ve diğer sektörlere yönelik hizmet sunuyor. Tur Assist, yılda 1 milyona yakın ikame araç, 400 bine yakın çekici hizmeti veriyor. Network hizmet ağını ve ürün yelpazesini sürekli geliştiren şirket, müşteri ihtiyaçlarına yönelik “terzi işi” ürünler de sunuyor.
Röportaj yaptığımız sigorta sektörü temsilcilerine yönelttiğimiz “Sektörde satın almayı düşündüğünüz bir şirket var mı?” sorumuzu bu kez de Fenercioğlu’na soruyoruz. Fenercioğlu, bu konuda ser verip sır vermiyor. Ancak, Tur Assist olarak sektörde satın almalara açık olduklarını belirterek bir anlamda açık kapı da bırakıyor.
Sigorta şirketlerinin risklerini direkt asistans şirketleri satın alacak
Cemal Fenercioğlu, bu yıldan itibaren asistans ve sigorta şirketleri arasındaki ilişkilerde önemli bir değişiklik yaşanacağına dikkat çekiyor. Fenercioğlu’nun verdiği bilgilere göre, 2014’ün sonuna kadar sigorta şirketleriyle yapılan işler büyük ölçüde reasürans sözleşmeleri ile gerçekleştiriyordu. Sözgelimi, Tur Assist özelinde bakıldığında bir sigorta şirketiyle anlaşma gerçekleştirildiğinde, söz konusu şirketin risklerini, Tur Assist’in sermayedarı olan Mapfre Asistencia (reasürans hizmeti şeklinde) satın alıyordu. Risklerle ilgili hizmet organizasyonunu ise Tur Assist ile Mapfre Asistencia arasında yapılan servis anlaşmasıyla, Tur Assist gerçekleştiriyordu. Ancak, Hazine Müsteşarlığı’nın da tavsiye kararı doğrultusunda reasürans sözleşmeleri kaldırılacak. Sigorta şirketleri ile asistans şirketleri arasındaki işler, servis anlaşmaları ile yapılacak. Tur Assist örneğinden hareket edersek, Mapfre Asistencia devreden çıkacak, sigorta şirketlerinin risklerini de Tur Assist satın alacak ve servis anlaşması şeklinde sigorta şirketlerine hizmet verecek.
2016 yılında 20 yaşında
Türkiye’de 1996 yılında kurulan Tur Assist, gelecek yıl 20’nci yaşını kutlayacak. Fenercioğlu’na “20. yıl dolayısıyla özel etkinlikler düzenleyecek misiniz?” sorusunu yönelttik. Fenercioğlu, bu soruya şimdiden yanıt vermenin biraz erken olduğunu dile getirmekle birlikte 2016 yılında, Tur Assist olarak çalıştıkları firmalar ve iş ortaklarının da katıldıkları etkinlikler düzenlenebileceğini kaydediyor.
Türk Traktör’e hizmet verecek
Tur Assist, geçen günlerde Türk Traktör’le de önemli bir anlaşmaya imza attı. Anlaşma ile Türkiye’de ilk defa bir traktör firmasına hizmet sunulacak. Bu konudaki sorularımızı yanıtlayan Cemal Fenercioğlu, şunları söylüyor: “Yaptığımız anlaşma kapsamında, Tur Assist olarak ilk defa traktör firmasına da asistans ve mekanik garanti hizmetlerini sunmuş olacağız. Türk Traktör, sektörde yüzde 50 pazar payına sahip ve ikinci el satışları olan bir firma. Yaptığımız anlaşma da Türk Traktör’ün kendi bayileri kanalıyla sattıkları ikinci el araçları için geçerli. Şirketin, ikinci el aracını satın alan bir müşteri, aracı aldıktan sonra araçta bir arıza meydana gelirse Tur Assist olarak biz devreye gireceğiz. Belli bir tutardaki arıza için aracı tamir ettireceğiz.”
Beşiktaş’ı tutuyor Demba Ba’ya hayran
Sıra geldi, kapak röportajlarının en ilgi çekici bölümü olan “konukların hobileri” kısmına. Kendisinden aldığımız bilgilere göre Cemal Fenercioğlu, özellikle deniz ve denizle ilgili faaliyetlere çok düşkün. Yüzmeyi, balık tutmayı, balık yemeği çok seviyor. Fırsat buldukça da mutfağa girip yemeklerini kendisi pişiriyor. Kış aylarında kayak yapan Fenercioğlu, aynı zamanda tam bir futbol tutkunu. Gençliğinde futbol oynadığını ve iyi bir futbolcu olduğunu söyleyen Fenercioğlu, Beşiktaş’ı tutuyor. Hafta sonları Beşiktaş’ın maçlarını Dalyan’daki “Köşebaşı”ında arkadaşlarıyla birlikte izleyen Fenercioğlu, Demba Ba’ya da hayran. 21 yaşında üniversiteye giden bir kızı olan Fenercioğlu, ailesine zaman ayırmayı da sevdiğini dile getiriyor. Fenercioğlu, çeşitli sektörlerde görev yapmış, mesleki açıdan oldukça tecrübeli bir yönetici. Geçmişte, Egesat, Johnson & Johnson, Transvaro, Mega Ship Group gibi şirketlerde farklı pozisyonlarda çalışan Cemal Bey, Şubat 1998’den Aralık 2012’ye kadar Tur Assist Genel Müdür Yardımcılığı görevini yürütmüş. Ocak 2013’ten bu yana Tur Assist’in Genel Müdürü olarak görev yapıyor.
Sinemayı seven Fenercioğlu en son Interstaller’ı izlemiş
Tur Assist Genel Müdürü Cemal Fenercioğlu, sanata özellikle de sinema ve tiyatroya büyük ilgi duyuyor. Fırsat buldukça tiyatroya, düzenli olarak da sinemaya gittiğini belirten Fenercioğlu, kuantum fiziğine ilgi duymasından ötürü son olarak Christopher Nolan’ın yönettiği, ülkemizde “Yıldızlararası” adıyla oynayan “Interstaller” filmini izlemiş ve çok beğenmiş. Sinema dışında resim sanatıyla da yakından ilgilenen Fenercioğlu, sürekli resim malzemeleri satın alıp, resim yaptığını ifade ediyor. Kitap okumayı çok sevdiğini dile getiren Cemal Bey, son zamanlarda özellikle insan beyninin çalışması ve algılama ile ilgili psikoloji kitaplarını okumaya yönelmiş. Son olarak da David Eaglamen’ın, ”Beynin Gizli Hayatı” isimli kitabını okumuş. Tur Assist’in ilk yıllarında sigortalıların aldıkları hizmetten memnuniyetlerini zaman zaman şirkete gelerek ilettiklerini söyleyen Fenercioğlu, personele dağıtmak üzere birkaç kasa palamut balığıyla şirketi ziyarete gelen sigortalıyı unutmuyor.
Darda kaldığınızda Tur Assist ‘yardım’ için hızır gibi yetişiyor
Yol yardım: Aracınızın arızalanması, çalınması veya kaza geçirmesi gibi beklenmeyen durumlarda, Tur Assist, aracınızın yerinde onarılması veya aracınızın çekilmesi için bir çekici veya gezici servis aracı gönderiyor.
İkame araç temini: Araç bir arıza veya kaza nedeniyle hareket edemez hale geldiğinde, Tur Assist bir ikame araç temin ederek, aracın serviste bulunduğu süre içerisinde kişinin araçsız kalmasına engel oluyor.
Konut yardım: Cam kırılması, kapıda kalma, su tesisatında sızıntı ve elektrik arızaları gibi acil müdahale gerektiren durumlarda tek telefonla, eksper/bilirkişi incelemesine gerek kalmaksızın kısa sürede çözüm üretiliyor.
İş yeri yardım: İş yerinde oluşabilecek acil hasar onarım işlerinde Tur Assist’in networkü en profesyonel hizmet ve avantajlı fiyatlar ile sigortalıya sunuluyor.