Sigorta Ekranı’nda Findeks konusun işlendiği programda sigorta acentelerini yakından ilgilendiren bilgiler verildi. Findeks ürünleriyle acentelerin hem yüzde 25 komisyon elde ettiği hemde pazarlarını yarı yarıya artırma imkanına kavuştukları belirtildi. Üstelik Findeks ürünlerini satabilmek için herhangi bir sözleşme ücreti de alınmıyor.
Sigorta Ekranı’nın canlı yayınları ilgi çekici konu ve konuklarla devam ediyor. KKB (Kredi Kayıt Bürosu) ve Findeks İş Yönetimi Müdürü Serdal Türkmen ve Türkiye Sigorta Acenteleri Federasyonu (TÜSAF) Başkanı Murat Büyükçelebi; canlı yayında Findeks’i anlattı. Türkmen ve Büyükçelebi, moderatörlüğünü SigortaMedya Genel Yayın Yönetmeni Can Kantar’ın yaptığı programda sigorta acentelerini yakından ilgilendiren bilgiler paylaştı.
Konuşmasına Kredi Kayıt Bürosu’nu (KKB) tanıtarak başlayan Türkmen, “KKB, 1995 yılında tüm bankalarımızın doğru bilgiye ulaşabilmeleri için Bankalar Kanunu’na dayanarak; önde gelen 9 bankamızın ortaklığıyla kurulmuş bir şirket. KKB, tüm bankacılık sektörü içerisindeki verileri toparlayıp yine sektör içerisindeki oyunculara doğru bir şekilde finansal yönetim yapılabilme olanağı sağlıyor. KKB’ye kredi bürosu olarak bakıldığında ‘Üç tane veri sağlama alanı var’ diyebiliriz. Kredi kuruluş verileri, halka açık kaynaklardan gelen veriler ve bu ikisinin dışında kalan diğer veri kaynakları. KKB bu verileri rapor ve skorlama adı altında katma değerli ürünler haline getiriyor. Bunları bankalara, diğer üye finans kuruluşlarına, müşterilerine kredi kullanımı yaptıran diğer sektörlerdeki kuruluşlara ve bunun haricinde son tüketici dediğimiz kişilere de bilgileri sağlıyor. KKB’nin temel vizyonu finans sektörünün risklerini daha iyi yönetebilmesini sağlamak için ürün ve hizmetler geliştirmek. Müşterilere sağlanan değerleri sürekli olarak arttırırken bu verilere ulaşan maliyetleri de minimize etmek. Vizyonumuzdaki ikinci başlığımız reel sektörün risklerinin yönetilmesi için gerekli olan tüm araç-gereç ve bilgiyi; kurumların hizmetine sunabilmek. Ülke genelinde bireylerin finansal farkındalığını yükseltmek; risk yönetim bilgilerini geliştirmek. Genel olarak bakıldığında gelişen ülkemizde finansal okuryazarlığı artırmak” dedi.
Acentelerin başka iş yapma yasağı kalktı
Büyükçelebi Findeks’le tanışmasını ise şöyle anlattı: “Findeks yetkilileri beni ziyarete geldiğinde, ‘Biz bunu neden satmıyoruz? Biz bunu satabilir miyiz?’ diye sordum. Real bir noktaya geldikten sonra çalışmaya başladık. Hazine’den izinler alındı. Biliyorsunuz acentelerin başka iş yapma yasağı var. İşte bu yasağı ortadan kaldıran projedir Findeks. Acentelerin aslında tüm dünyada örnekleri olduğu üzere finansal aracı olmalarında bir anahtardır Findeks. Uzun bir hazırlık döneminden sonra acentelerimiz Findeks ürünlerini satar hale geldi. Şimdi asıl amacımız bunu acentelerin tabanına yayabilmek ve tüm acentelerimizi bu Findeks ürünlerini satar hale getirebilmek. Meslektaşlarımız böylece ek bir gelir elde etmiş olacak.”
Cazip hale getirdik
“Finansal hayatın sigortası mantığıyla yaklaşarak Findeks’i acentelerimiz için oldukça cazip hale getirmeye çalıştık” diyen Türkmen, “Acentelerimiz her sattıkları ürünün yüzde 25’i oranında komisyon alıyor. Çalıştıkları bir firmaya yıllık 10 bin raporluk bir paket sattıklarını düşünelim. 40 bin liralık bu paket karşılığında 10 bin 30 lira gibi bir komisyon alma şansları var. Temel olarak bakıldığında Findeks kredi notunun çalışma şekli 0 ile 1900 arasında bir değerdir. Özellikle tüketici kredisi kullanan tüm kişilerin yakından bildiği ve bankaların ‘notun yüksek-düşük’ dediği insanların ödeme sadakatini gösteriyor. Kredinizin çok fazla olmasından değil tamamen ödeme disiplini ile alakalı bir sistem” diye konuştu.
Findeks’te hangi ürünler var?
Türkmen, Findeks ürünlerini şöyle anlattı:
- Risk Raporu: Halen son 5 yıl içerisinde aktif veya kapanmış olan kredilere bakıyoruz. Bu 5 yıl içerisinde kredi kullanılmış mı? Nasıl ödemiş? Zamanında ödemiş mi? Bunlara bakıyoruz.
- Mevcut notumu nasıl yukarı çıkarabilirim?: Bu ürünümüzde kredi notunun artırılması için detaylı bir şekilde bilgi veriliyor.
- Takipçi hizmeti ürünü: İnternet ortamında yapılan alışverişlerde kimliğin korunması yönünde hizmet veriyoruz.
- Üçüncü kişiler için risk raporu: Hizmetimizde ise acentelerimizin personel alımlarında bile; çalışacağı kişilerin. Findeks bilgilerini karşısındaki kişilerin onayıyla öğrenebileceği bir sistem. Bu sistemle kişilerin borçluluk durumlarını görebiliyoruz.
- Karekodlu çek: Artık bankalar kanunu girince tüm çeklerin üzerinde karekod zorunluluğu var. Çeklerin çalıntı mı değil mi? Daha öncesinde yasal takibi var mı şeklinde tüm güvenirliğini kontrol etme sistemi ile çalışan bir yapı.
- Çek raporu: Yine keşidecinin çek ödeme performanslarını gösteriyor.
Damatlara findeks notu
Türkmen, Findeks’ten nasıl fayda sağlandığını anlatırken, “Bizim genel müdürümüz toplantılarda bize ‘Kızımı evlendirecek olsam damadın Findeks notuna bakarım’ diyor. Bu nedenle Findeks’ten çok geniş yelpazede yararlanabiliyoruz. Acentelerimiz de bu geniş yelpazeyi rahatlıkla gelir kaynağına dönüştürebilir” diye konuştu.
Her sigortalıya satılabilecek bir ürün
Büyükçelebi ise Findeks’in tabana yayılması konusunda acentelerin aktif rol üstlenebileceğini belirterek, “Biz acenteler olarak hem bireysel hem kurumsal bazda 83 milyonluk nüfusumuzun tamamına hizmet veriyoruz. Findeks ürünleri içerisinde hem kurumsal hem de bireysel kişilere yönelik ürünler var. Bu ürünlerin her vatandaşın cebinde olması gerektiğini düşünüyorum. Dolayısıyla Findeks her sigortalıya satılabilecek bir ürün. Kurumsal bazda da bankaların çok yoğun bir şekilde yaptığı kredi sorgulaması ile ilgili satıştan acentelerinde pay alması lazım. Nasıl bankalar sigortacılık yapıyorsa, bankada satılan birtakım ürünlerin finansal aracı anlamında acentelerin de satmış olmasında herhangi bir engel olmamalı. Daha çok insana ulaşma anlamında acentelerin daha etkili olduğunu rahatlıkla söyleyebiliriz” dedi.
Findeks ürünleri satışta daima ilk üçte
Kantar’ın “Acenteler Findeks satışından ne kadar kazanç sağlayabilir?” şeklindeki sorusunu Türkmen şöyle yanıtladı:
“Şu anda tüm bankalardan Findeks ürünleri satılabiliyor. Bankaların sattığı diğer ürünleri baz aldığımızda Findeks ürünleri daima ilk üçe giriyor. Bireysel olarak bilmemiz gereken Türkiye Cumhuriyeti kimlik numarasından sonra 2. sıraya kredi notumuzu bilmeyi koyarsak; bankaların Findeks ürünlerinden elde ettiği kazancın ne kadar fazla olduğunu anlamış oluruz. Acenteler ise hem kendi işlerini yaparken Findeks ürünlerinden faydalanacaklar. Böylece daha sağlam bir şekilde hareket etmiş olacaklar. Hem de Findeks ürünlerini satarak gelir elde edecekler. Genele baktığımızda da acentelerin yarı yarıya bir gelir artırımı söz konusu. Projeye bu kadar fazla önem vermemizin sebebi de bu.”
Fiyat her yerde aynı, sözleşme ücreti yok
Findeks ürünlerinin her yerde aynı fiyat üzerinden satıldığını vurgulayn Türkmen, “Acenteler, Findeks ürünlerini bankalar veya Findeks kendi sitesi üzerinden kaça satıyorsa aynı fiyata satabilecek. Bu asla değişmeyecek. Böylece aynı ürünü başka bir yerden daha ucuza aldım denilemeyecek. Findeks sisteminde satılan ürün üzerinden komisyon alınan bir yapı var. Acentelerden ayrıca bir sözleşme ücreti alınmıyor. Bizim amacımız acenteler üzerinden para kazanmak değil. Acenteler sattıkları her üründen komisyon alarak gelirlerini arttırıyor. Bu ürünü herkes alıp satabilir. Acentelerin satışlardan elde ettikleri komisyonları aylık olarak belirleyip, onlara fatura karşılığında ödeme yapıyoruz” açıklamasını yaptı.
Faturalandırma konusuna açıklık getiren Büyükçelebi, “Findeks satışlarından elde edilen komisyonun KDV’sini kesilecek faturada belirtilmesi gerekiyor. Şu anda acentelerimiz komisyon gider belgesi türündeki bir belgeyi burada kullanamıyor” dedi.
Findeks’in ne olduğunu ve nasıl satılabileceğini anlatan videolarla desteklenen yayını aşağıdaki linkten izleyebilirsiniz.