Türk Hava Yolları New York Ofisi Pazarlama Şefi Alp Ozaman, ABD’deki sigortacılığı ve Covid-19 sürecinde yaşanan gelişmeleri anlattı. Ozaman, ABD’de sigortanın nereden alındığı ve acentelerin neden tercih edildiği hakkında da bilgi verdi.
SigortaMedya Genel Yayın Yönetmeni Can Kantar’ın sunduğu Sigorta Ekranı’nın konuğu olan Ozaman, konuşmasına ABD’deki Covid-19 sürecini anlatarak başladı.
New York City eyaletinin koronavirüs salgının merkezi haline geldiğini belirten Ozaman, “En çok vaka görülen yer Queens idi. Ben de Queens’de oturuyorum. Gerçekten herkes panik modundaydı. Şu anda yeni vaka sayısında bir düşme var. Günlük vefat sayısında da azalma var. Yaklaşık 1.5 aydır çoğu insan evde. Sokağa çıkma yasağı yok. İsteyen dışarı çıkabiliyor. Market eczane gibi yerler açık. Kafeler bile açık ama içeri giremiyorsunuz. Alıp çıkıyorsunuz. İnsanlar sokağa çıkma yasağı varmışçasına hareket ediyor. Dışarı çıktıklarında da sosyal mesafeye dikkat ediliyor” dedi.
ABD ekonomisi geriye gidebilir
Ozaman, “THY, 19 Mayıs’a kadar uçuş yapmayacak. Ancak ara-sıra tahliye uçuşları oluyor. Eğer süre uzatılmazsa 19 Mayıs’ta uçuşlar başlayacak gibi duruyor. ABD’de ekonomik anlamda hiçbir şeyin eskisi gibi olmayacağı görüşü hakim. Açıklanan ekonomik paketlerin yetmediği görüldü ve geçen hafta 484 milyar dolarlık bir ek paket daha ABD kongresinden onay aldı. Devlet burada negatif etkilenmenin minimumda kalması için hakikaten elinden geleni yapıyor. Ama birtakım gerçekler de var. Son haftada 5 milyon kişi işsizlik sigortasına başvurdu. Krizin başlangıcından bugüne kadar olan süreye baktığınızda toplamda 30 milyon kişi işsizlik sigortasına başvurdu. Bu durum, hem devlet hem bireysel olarak büyük bir ekonomik sıkıntı anlamına geliyor. Bu nedenle yaşanan negatif yüklerin önce ortadan kalkması, sonra normale dönmesi uzun bir süre alacak. O süre zarfında da ekonomide belli bir yavaşlamanın, hatta geriye gitme durumu kaçınılmaz” diye konuştu.
“Bu süreçte online iş-satış yapan firmalar çok değer kazandı” diyen Ozaman, “İnsanların online insanların hayat tarzı haline geldi. Bundan sonrasında da yine online üzerine yoğunlaşan firmaların avantaj sağlayacağını düşünüyorum. Şurası da bir gerçek ki her ne kadar normale dönemeyecek bile olsak; banka, sigorta, ulaşım ve imalat gibi temel sektörler biraz sarsılsalar bile yollarına devam edecektir” görüşünde.
Enfeksiyon senaryoları
ABD sigorta sektörünün içinde bulunduğu durum hakkında bilgi veren Ozaman, şunları söyledi: “Sigorta şirketleri süreçten olumsuz olarak etkileniyor. Sigortacılar, 2020-21 yılları için enfeksiyon senaryoları hazırlamış. Bu senaryolara göre nüfusun yüzde 10 ila yüzde 60 oranında enfekte olması durumunda maliyet hesapları yapılmış. Bu oranın düşük tarafında yani yüzde 10 enfeksiyonun sigorta şirketlerine maliyeti 56 milyar dolara olarak hesaplanıyor. Eğer yüzde 60 enfeksiyon gerçekleşirse maliyet 556 milyar dolara çıkıyor. Yüzde 10 ile 60 arasında bayağı bir mesafe var. Daha gerçekçi bir senaryoda yüzde 20 enfeksiyon oranı ile gittiklerinde, bunun sigorta sektörüne maliyeti 112 milyar 185 milyar dolar arasında olacağı hesaplanıyor. Yüzde 20’lik oran demek Amerika’da yaklaşık 55 milyon kişinin virüse yakalanacağı anlamına geliyor. Şu anki verilere göre de 55 milyon kişi enfekte olursa yaklaşık 5.5 milyon kişinin hastanelere gitmesi gerekecek. Bu 5.5 milyon kişinin 1.5 milyonunun yoğun bakımlık duruma geleceği öngörülüyor.”
Kurulan fonlara yardım yapılıyor
Ozaman, “ABD’de sigorta şirketleri oto sigortalarında yüzde 15’lere varan indirimler yaptı. Bu indirimlerin şirketlere maliyetinin 2.5 milyar dolar olacağı hesaplanıyor. Sağlık sigortalarında daha önce hastaneye gittiğinizde, giderlerinizin bir kısmını sizin karşılamanız söz konusu olabiliyordu. Bugün ise o giderleri sigorta şirketi üstleniyor. Sigorta şirketleri ayrıca hastanelerin salgın kapsamındaki giderlerini de üstlenmiş durumda. Yapılan uygulamalardan birisi de hemen hemen bütün sigorta şirketleri bir takım fonlar kurarak insanlara finansal olarak da yardımcı olmaya çalışıyor. Mesela bir sigorta şirketi 5 milyon dolarlık bağış yaptı yine bir başka sigorta şirketi; vefat eden sağlık çalışanlarının aileleri için oluşturulan fona 50 milyon dolarlık yardım yaptı” dedi.
Uzaktan sağlık hizmeti
Ozaman, “Covid-19 süreci ile beraber sigorta şirketleri uzaktan sağlık hizmetine ağırlık vermeye başladı. Hem hasta yükünü azaltmak hem de insanların uzaktan çözülebilecek sorunlarını hastaneye ve doktora gitmeden halletmek için. Böylece gerçekten ihtiyacı olanlara daha rahat bir ortam sağlanıyor. Hastaneye gitmenin riskli olduğu bu dönemde uzaktan sağlık sisteminin önemi daha da arttı. Sigorta şirketleri insanları buna teşvik ediyor. Eskiden uzaktan sağlık hizmeti için bir ön onay gerekiyordu şu anda bu ön onay şartı da kalktı. Doktorlara da yüz yüze tedavi yapmış gibi ücret ödeniyor. Aynı durum diş tedavileri için bile uygulanıyor” diye konuştu.
Destekleri görülüyor
“İlaç tarafında da aynı şekilde özellikle Covid-19’la ilgili tedavi gören ve sonrasında ilaç kullanmak durumunda kalan hastalardan ilaç katkı payları alınmıyor” vurgusu yapan Ozaman, “Bütün maliyetler sigorta şirket tarafından karşılanıyor. İlaç bittiği zaman tekrar onay almaya gerek duymadan eczaneden ilacınızı alabiliyorsunuz. Yine sigorta şirketleri geliştirdikleri telefon uygulamaları ile insanların tedavi için hastaneye gidip gitmemeleri gerekliliğini anlamaya çalışıyor. Bütün bunları bir araya koyduğunuzda sigorta şirketlerinin aslında insanlara bu zor dönemde ellerinden geldiğince bir destek vermeye çalıştıkları görülüyor” dedi.
Acente değil danışman
Konuşmasının son bölümüne ABD’deki sigorta acenteliği sistemini anlatan Ozaman, şunları söyledi: “Araç sigortalarında genelde dijital kanallardan satış oluyor ancak yeni bir araç alacaksanız arabayı satan galeri sigortalamayı yapıyor. Sağlık sigortalarında ise işyerleri acente ile çalışıyor, direk müşteri ile ilişki kurulmuyor. Bireysel olarak da hareket ettiğinizde yine bir acenteden yardım almanız gerekiyor. Çünkü ürünler çok detaylı ve uzman görüşüne gerçekten ihtiyacınız oluyor. Amerika’da sigorta acenteleri bir anlamda danışmanlık hizmeti veriyor. ABD’de sigorta acenteliği itibarlı bir meslek. Sigorta acenteleri, kapıya gelen pazarlamacı gibi görülmüyor. Acenteler konularına çok hakim ve bilgi birikimleri var. Ayrıca acenteler ürüne ayrı bir katkı sağladığı için bir anlamda sigorta şirketlerinin de açığını kapatıyor.”