24 Kasım 2024, Pazar
spot_img

‘50 cc altı motor’un sigortası mağduriyetleri önleyecek!

Sayısı 800 bini aşan ve ‘motorlu bisiklet’ olarak tanımlanan 50 cc altındaki motosikletlere uygulanması gündemde olan zorunlu trafik sigortası hukuki sıkıntıları ortadan kaldıracak…

SİGORTAMEDYA/ÖZEL

Pandemi sonrasında tüm sektörlerde olduğu gibi motosiklet sektöründe de arz sıkıntısı yaşanır hale geldi. Dövizin de önlenemez yükselişi sonrasında motosiklet alabilmek adeta hayale dönüştü. Hali hazırda 100-125 cc’lik ‘pizzacı’ motoru olarak küçümsenen giriş versiyon motosikletler bile 50 bin lira bandını aşmış durumda…

Hal böyle olunca 50 cc ve altı motorlu bisikletler sepetlerinde taşıdıkları avantajlarla sektörün adete tükenişini önleyen ilaç haline geldiler… Motosiklet ehliyeti gerektirmeyen, motorlu taşıtlar vergisinden muaf, zorunlu sigorta gibi maliyetler taşımayan bu ürün grubunun bir diğer önemli avantajı da piyasada bulunabiliyor olması. Tabi ki yoğun olarak Çin menşei taşımaları bunun en önemli açıklaması…

Tüketicinin eli ayağı olan bu ürün grubuna yönelik önemli bir güncellemeyseanons edilmeyi bekliyor. SEDDK (Sigortacılık ve Özel Emeklilik Düzenleme ve Denetleme Kurumu) 50 CC altı motosikletlerin zorunlu trafik sigortası kapsamına alınması için başlattığı çalışmayı hayata geçirmenin arifesine geldi.

Hukuk sistemini meşgul ediliyor

50 cc altı motosikletler uygun fiyatlı, düşük kullanım maliyetli olsa da aslında gelişen teknoloji nedeniyle artık giriş sınıfı motosikletler kadar yüksek hızlara çıkabiliyor, hacimsel anlamda göze çarpan boyutlar taşıyabiliyor. İşte bu durum olası kaza durumunda diğer motosikletlere paralel sonuçlar doğuruyor.

SEDDK’nın da bu nedenle desteklenebilir bir tezi var: Trafiğe katılıyorsa sigortası bulunmalı… Trafikteki diğer araçların trafik sigortası var ve olası bir kazada bu motosikletlere ve sürücüsüne vereceği zararları sigorta kapsamında karşılanıyor. Fakat 50 CC altı bu motorlu bisikletlerin trafik sigortasının olmaması nedeniyle karşı tarafa verecekleri maddi zararlar ya da üçüncü kişilere verecekleri bedeni zararlar gri bir zemin oluşturuyor. Ortada bir sigorta olmaması nedeniyle olası kazalardan kazaya karışan motosiklet sürücüsü sorumlu oluyor ve maddi ve bedeni zararları ödemek durumunda kalıyor.

Bu konuda da birçok mağduriyet yaşanıyor. Kazalarda zarar görenler motosiklet sürücüsünden zararı alabilmek için tek seçenek hukuk sistemini kullanabilmek. Hal böyle olunca onlarca dava dosyası çözüm bekler hale geliyor. Hasar rakamları ciddi boyutlara ulaştığındaysa motosiklet sürücüleri bu hasarları karşılamakta zorluk çekiyor.

Peki nasıl olacak!

SEDDK’nın duyurusu sonrasında bu araçlara yönelik sigorta diğerleri gibi acenteler üzerinden satın alınabilecek. Trafik sigortasında fiyat artışlarını kontrol etmek için 12 Nisan 2017 itibarıyla tavan fiyat uygulanıyor. Yani sigorta bedelleri illere ve basamaklara göre belli tutarların üzerine çıkamıyor. Bu tavan fiyat aylık güncelleniyor. 31 Aralık 2021’e kadar tavan fiyatlardaki bir önceki aya göre artış yüzde 1’di. 2022 Şubat ayı itibarıyla artış katsayısı yüzde 1.50 olarak uygulanmaya başladı. 

 Trafik sigortasında primler sürücünün hasar geçmişine göre belirleniyor, çok hasar yapanın sigorta primi yüksek, hasarsız sürücünün ise düşük oluyor. Fiyatlar, ‘hasarsızlık kademesi’ adı altında 7 basamaktan oluşan sisteme göre belirleniyor. 4. kademe, prim artırım ve indirimi içermeyen, ilk kez trafiğe çıkacak olanların kademesi. Hasarsız geçen her yıl, bir kademe artıyor, 5-6 ve 7. kademeye kadar çıkılıyor. Bu kademe çıkışında da sürücülere belirli oranlarda indirim uygulanıyor. Hiç hasarı olmayan sürücüler 7. kademeye kadar çıkıyor ve en yüksek indirimi alıyor. Tüm bu indirimler de 4. basamağa göre belirleniyor. Hasar yapıldığı her yıl için de kademe düşerek, 1. kademeye kadar iniliyor.

Pazarın dikkat çeken üyeleri!

1-YUKİ Enzo 50cc  22.850 TL

Giriş motosikletlerle hacimsel anlamda aynı boyutta… 3.3 HP’lik 49 cc hacminde bir motor taşıyor. Maksimum hızı 45 km/h ile sınırlandırılmış. Kendisi 100 kg olsa da 252 kg toplam ağırlıkla ilerleyebiliyor. 5.5 litrelik deposu onu yaklaşık 100-150 km menzile ulaştırıyor.

2- Mondial Revival 50 cc 19.500 TL

Kalbinde yer alan 2.5 Hp’lik 49.6 cc motor onu 170 kg taşır hale getiriyor. Kendisi topu topu 85 kg ve önemli bir fiyat avantajıyla alıcı bekliyor.

3- Kuba Newton 50cc  21.150 TL

Hava soğutmalı CVT şanzımanlı bu minik herkül 3.2 HP gücünde. Toplam 250 kg ağırlıkla haraket edebiliyor. Yakıt tankı 7.5 litre olarak belirlenmiş

4- VOLTA RS5 50 CC  19.750 TL

Distribütör yanında 80 cc kitini hediye olarak veriyor. Bu 3 HP civarındaki gücün daha da artması anlamına geliyor. Pazarın en çok bulunan ve talep gören üyelerinden birisi…

5- KRAL KR-44 LOYAL 50cc 16.999 TL

49 cc’lik motoru tam 5 Hp gücünde ve diğerlerinden biraz daha kaslı. Buna karşın pazarın en iyi fiyat etiketlerinden birisini taşıyor.

6- RKS AZURE 50 CC 22.250 TL

Rakiplerinin çoğu gibi 3 hp’nin biraz üzerinde bir motor gücü bulunuyor. Bu üründe de 80 cc aparatı hediye olarak müşterilere sunuluyor.

7- ARORA CAPPUCINO 50CC 33.400 TL

Görsel olarak kült olarak tanımlanan İtalyan ağabeyini andırıyor. Motoru tipik 3 HP’ler civarında ama albenisi nedeniyle etiket değeri bir hayli yüksek.

8-Yamaha Neo’s 4 40.400 TL

Herkes üretir de Japonlar ünetmez mi? Yamaha’nın bu 3.1 HP’lik şehirli miniği kalitesini hak eden bir etiket değeri taşıyor.

8 YORUMLAR

      • Yaptıramıyorsunuz maalesef Selahattin Bey 🙂 Meraklısına gider gibi bir durum değil. İsteğe bağlı da yapılamıyor , sistem izin vermiyor henüz. Umarız en kısa zamanda zorunlu hale gelir ve sizi korur 🙂

CEVAP VER

Lütfen yorumunuzu giriniz!
Lütfen isminizi buraya giriniz

SON EKLENEN HABERLER