19 Aralık 2024, Perşembe
spot_img

2025’te devreye girecek TFRS 17 nedir?

TFRS 17 (UFRS 17) Sigorta Sözleşmeleri Standardı ile sigorta sektörü raporlamalarında yeni döneme geçiliyor. Sisteme geçerken yaşanabileceklere bir pencere açıyoruz.

TFRS (Türkiye Finansal Raporlama Standartları) aslında UFRS’nin Türkiye’deki uygulama biçimine verilen isim. Türkiye’nin finansal raporlama standardı, Uluslararası Muhasebe Standartları Kurulu tarafından Mayıs 2017’de yayımlanan bir Uluslararası Finansal Raporlama Standardı olan UFRS 17’ye uygun hale getiriliyor. TFRS 17 Sigorta Sözleşmeleri Standardı’nın (TFRS 17) 2025’te sorunsuz bir şekilde uygulanması amacıyla bu yıl sektörden çeyrek dönemler itibarıyla mali tablolarını TFRS 17’ye uyumlu şekilde vermeleri isteniyor.

Konuya dair yazılı açıklama yapan Sigortacılık ve Özel Emeklilik Düzenleme ve Denetleme Kurumu (SEDDK), TFRS 17’nin Kamu Gözetimi, Muhasebe ve Denetim Standartları Kurumu (KGK) tarafından 31 Aralık 2022’de ve 31706 sayılı (5. Mükerrer) Resmi Gazete’de yayımlandığını hatırlatıyor ve sektör genelinde sisteme uyumun sağlanması ve sürecin daha etkin şekilde yürütülmesini teminen TFRS 17’nin 1 Ocak 2025’ten itibaren uygulanması kararı alındığı belirtiliyor.

TFRS 17’nin 1 Ocak 2025’ten itibaren uygulanmasına karar verildi.

Bu doğrultuda şirketlerin TFRS 17 kapsamındaki 2024 mali tablolarını zamanında ve eksiksiz bir şekilde sunmaları, aynı zamanda bu süreçte ihtiyaç duyulan ek bilgileri titizlikle hazırlamaları isteniyor.

TFRS 17, “Sigorta Sözleşmeleri” standardı, sistemlerde, süreçlerde ve veri gereksinimlerinde yapılan değişiklikler de dahil olmak üzere finansal raporlamada önemli değişiklikler ön görüyor. Uyum sürecinde, standardın şirket üzerindeki etkisinin anlaşılması için yeterli planlama yapılması öneriliyor.

TFRS 17 sayesinde verileri daha etkin bir şekilde kullanmak, finans fonksiyonunuzun yapısını geliştirmek ve karar verme sürecinde en iyi bilgiye ulaşmak mümkün olabilecek.

Yeni standart, dijital alanda güncellemeler, yeni veri araçları ve paydaşların ve kurumların eğitilmesi gibi ek gereksinimler getiriyor.

Sistem kapsamında ne yapılması gerekiyor

UFRS sistemi, 20 yılı aşkın bir süredir sigorta muhasebesi gereksinimlerindeki en önemli değişikliği kapsayan bir uygulama. 1 Ocak 2025’te devreye girecek olan ve sigorta şirketlerinin iş süreçlerini ve teknolojilerini dönüştürmesi beklenen Türkiye’ye TFRS 17 olarak uyarlanan versiyonu, verilerin daha ayrıntılı hazırlanmasını gerektiriyor. Bu doğrultuda yeni mali tabloların, yerel muhasebe standartlarına ayak uydurulması şart. Karmaşık yapının uygun maliyetli ve güçlü bir TFRS 17 uygulanması yolunda zorlanmaya neden olabileceği düşünülüyor. Sektörü zorlayabileceği düşünülen ve yapılması gerekenler şöyle sıralanabilir:

  • Eski manuel sistemlerin, sürdürülebilir raporlama için verileri merkezileştirip süreçleri otomatikleştirecek modern platformlarla değiştirilmesi,
  • Sigorta sözleşmesi yükümlülüklerinin, mevcut muhasebe standartlarından farklı şekilde ölçülerek, primlerin kâr-zarar tablosunda sunulmasının bırakılması,
  • Sigorta dünyasına girecek sigorta hizmetlerinde amortismana tabi tutulması beklenen kazanılmamış kârları temsil eden sözleşmeye dayalı hizmet marjı kavramına hazır olunması,
  • Yeni standart kapsamında daha ayrıntılı verilerin, karmaşık modellemelerin, mutabakat ve ayrıntılı analizlerin gerekeceğinin bilinmesi,
  • Yeni sisteme göre, kâr-zarar tablolarının oluşturulmasında hem aktüerya hem finans ekiplerinden veri akışının gerçekleşmesi de gerektiğinden tüm iş birimleri arasında tutarlılığın, tahminlemenin veya düzeltmenin doğru biçimde uygulanması.

Sistemin başlıca faydaları

Öte yandan TFRS 17, sigorta şirketlerine teknolojiyle veri yeteneklerini modernize ederek finans, risk ve aktüeryal operasyonlarını geliştirme fırsatı sunuyor. TFRS 17’nin sağladığı başlıca faydalar şöyle sıralanabilir:

  • Onlarca yıllık aktüerya modellerinin ve teknolojilerinin modernize edilmesi,
  • Finansal kapanış ve dipnot oluşturma süreçlerinin optimizasyonun sağlanması,
  • Verilerin entegrasyonu da dahil, finansal ve aktüeryal faaliyetlerin entegre edilmesi,
  • Kontrollerin otomasyonunun gerçekleştirilmesi.

Sözün özü, sigorta şirketlerinin TFRS 17’ye uyum sağlaması, işletmelerinin söz konusu sözleşmeleri gerçeğe uygun bir biçimde göstererek, ihtiyaca uygun bilgiler sunmasını mümkün kılması açısından önemli ve gerekli görülüyor.

Kaynak: CORPUS SİGORTA

CEVAP VER

Lütfen yorumunuzu giriniz!
Lütfen isminizi buraya giriniz

SON EKLENEN HABERLER