23 Aralık 2024, Pazartesi
spot_img

2022’de küresel ticaret hacmi küçülecek

Allianz Trade’in yayınladığı Küresel Ticaret Raporu’na göre 2022’de küresel ticaret Ukrayna’nın işgali ve Çin’de yeniden başlayan Covid-19 salgını nedeniyle darbe alacak.

Allianz Trade, yeni Küresel Ticaret Raporu’nu yayınladı. Buna göre Ukrayna‘nın işgali ve Çin‘de yeniden başlayan Covid-19 salgını, 2022’de küresel ticaret hacmini düşürürken fiyatlar yükselecek. Küresel ticaret hacmi, Rusya-Ukrayna savaşı öncesine göre beklenenden 2 puan daha düşük kalacak ve yüzde 4 büyüyecek.

Allianz Trade tarafından yayınlanan rapora göre, 2021 yılının üçüncü çeyreğindeki daralmanın ardından tedarik zinciri darboğazları ve azalan talep 2022 yılının ilk yarısında küresel ticaret hacminde çift dip yaşanma riski doğurdu.

Öte yandan Ukrayna‘daki savaş nedeniyle dünya çapında GSYH büyümesinin yavaşlamasıyla, özellikle Avrupa ekonomilerinde bu durumun daha fazla hissedileceği öngörülüyor.

Savaş Doğu Avrupa şirketlerini çok etkileyecek

Raporda, savaşa bağlı olarak ortaya çıkan güven ve talep şokunun 2022 yılında Rusya ve Euro Bölgesi ülkelerine yapılan ihracatta 480 milyar dolar kayba neden olacağı belirtiliyor ve bundan en fazla Doğu Avrupa‘daki şirketlerin etkileneceği aktarılıyor.

Rusya ile ilişkilerin tamamen dondurulduğu senaryoya göre Almanya ve İtalya’nın en olumsuz etkilenebilecek ilk 20 ülke arasında yer aldığı raporda küresel ve bölgesel katma değer zincirlerindeki tedarikçi rolü bakımından ele alındığında Rusya’nın durumunun yine en fazla Doğu Avrupa bölgesi ülkeleri için risk yaratacağı ifade ediliyor.

Öte yandan Rusya ile ilişkilerin tamamen kesilmesi durumunda ise Euro Bölgesi’nin en büyük ilk dört ekonomisinin toplam GSYH’sinin yüzde 0,4 ve toplam ihracatının yüzde 1,1 azalabileceği belirtiliyor.

Küresel tedarik zinciri tehdit altında

Rapora göre, Çin’in sürdürülebilir sıfır Covid politikası nedeniyle yaşanabilecek kapanmalar 2022 yılı boyunca teslimat sürelerinin uzamasına sebep olurken bu durum küresel tedarik zinciri için daha büyük bir sorun yaratacak. Çin’in büyük şehirlerindeki artan vakalara yanıt olarak bölgesel karantina önlemleri ile kısıtlamalara başvurması nedeniyle limanlarda yaşanacak kesintiler ve uzun bekleme sürelerinin üretim ve lojistiği etkileyebilecek unsurlar olarak sıralandığı raporda bekleme süreleri ve demirleyen gemi sayısı, salgının limanların geçici olarak kapanmasına neden olduğu 2021 yazında görülen seviyelerin altında olsa da Çin‘de liman kapanışlarının tekrarlamasının küresel lojistik zincirinde dalga etkisi yaratabileceği belirtiliyor.

Ham petrol ve benzin piyasası küresel ekonomiyi etkiliyor

Brent petrol fiyatı ve konteyner navlun fiyatları arasında Covid sonrasında yüzde 90’lık bir korelasyon oluştuğuna dikkat çekilen raporda, bu ilişkinin navlun fiyatlarının 40 feet’lik konteynerlar için 14 bin dolar gibi yeni bir zirveye tırmanarak rekor kırabileceği belirtiliyor.

Allianz Trade raporuna göre, küresel ekonomi hem ham petrol hem de motorin/benzin piyasasında kritik bir durumla karşı karşıya. Küresel olarak stoklar azalıyor, rafinaj kapasiteleri zorlanıyor ve Nijerya gibi rafine edilmesi daha kolay ham petrol tedarik eden üreticiler piyasaya daha fazla ürün sunmakta zorlanıyor.

Dizel yakıtla bağlantılı sıkıntılar da karayolu taşımacılığı sektörü üzerinden küresel tedarik zincirlerinde daha fazla aksaklık yaşanmasına neden oluyor. Tahmini stoklara göre, Finlandiya gibi ülkeler için eldeki stoklar 200 günlük, Fransa, İspanya veya Macaristan için üç aylık, Almanya ve İtalya için iki aylık kullanıma yetiyor. İngiltere ve ABD için ise sadece bir aylık stok bulunuyor. 

CEVAP VER

Lütfen yorumunuzu giriniz!
Lütfen isminizi buraya giriniz

SON EKLENEN HABERLER