Alacak sigortası şirketi Euler Hermes tarafından yapılan yeni bir araştırmaya göre, global otomotiv üretimi 2017’ye gelindiğinde yıllık 100 milyon adedi aşmış olacak.
Alacak sigortası şirketi Euler Hermes tarafından yapılan yeni bir araştırmaya göre; Türkiye otomotiv pazarı satışlarında 2014 yılının ilk 9 ayında, 2013 yılının aynı dönemine göre yüzde 19 daralma gerçekleşti. Daralmanın nedenleri arasında ise 1 Ocak’tan itibaren geçerli olan ÖTV artışı, BDDK’nın taşıt kredilerine getirdiği sınırlamalar ve seçimler öncesinde finansal piyasalarda yaşanan dalgalanmalar bulunuyor. 2014 yılının ilk dokuz ayında pazar toplamı 473 bin 498 olurken, 2013 yılının aynı döneminde bu rakam 586 bin 345 adetti. 2014 yılı, yurtiçi ve yurtdışı piyasalarda yaşanan politik ve ekonomik gelişmeler ile Türkiye için hareketli bir yıl olacak.
Euler Hermes Baş Ekonomisti Ludovic Subran, “Ekonomik kriz esnasında bozulan global otomotiv sektöründe işler yeniden rayına girmeye başladı. Uzun vadede olumlu beklentiler içindeyiz” dedi. Subran’a göre kısa vadede en kazançlı çıkacak olanlar büyük yedek parça üreticileri olacak. Pek çok otomotiv üreticisi gelişmekte olan bölgelerde yatırım yaparken tedarikçiler de araç üretimini takip etmek için yüzlerini düşük kapasiteli iç pazardan çevirip büyük uluslararası ortaklıklara döndüler. Bu hareket, 2010’dan beri marjlarını düzenli bir şekilde artırmalarını sağladı. Euler Hermes, önümüzdeki sene için tedarikçilerin marjlarında yüzde 7,5’lik bir artış öngörüyor.
Avrupa otomotiv satışında 6’ncı ülke
Euler Hermes Türkiye Genel Müdürü Özlem Özüner; “Avrupa’da ise AB ve Avrupa Serbest Ticaret Birliği (EFTA) ülkeleri toplamına göre otomotiv satışları 2014 yılının Ocak-Ağustos döneminde yüzde 6,1 arttı ve 9 milyon 854 bin 961 seviyesinde gerçekleşti. 2013 yılının aynı döneminde satışlar 9 milyon 286 bin 863 adetti. 2014 yılının Ocak-Ağustos döneminde Türkiye yüzde 20,8 daralma ile en fazla küçülen pazar olurken, Avrupa otomotiv satışları sıralamasında 6’ncı ülke konumunda yer aldı. 2014 yılı için endüstri tahminimizi 740 bin adet olarak belirledi. 2015 yılında ise toplam pazarın 810 bin seviyesine ulaşacağını öngörüyoruz” dedi.
ABD Çin’e yeniliyor mu?
Rapora göre; 2009 yılında dünyanın en büyük araç üreticisi olan ABD, tahtını yeni küresel güç olan Çin’e devrediyor. Motor endüstrisi hakkındaki değerlendirmeler, Avrupa sektöründeki durgunluğa ve Brezilya ile Rusya gibi ülkelerdeki düşük araç üretimine rağmen, sektörün toparlanmaya başladığını öngörüyor.
Özlem Özüner; “Raporumuza göre Almanya, öngörülen yüzde 6’lık büyümesiyle güçlü konumunu koruyor. Almanya’nın araç üretimi 10 yıl önce Fransa’nın iki katıyken bugün 4 katından daha fazla. Pek çok Avrupa ülkesine göre daha dezavantajlı bir başlangıç yapan İspanya’nın ise çift haneli büyüme rakamları elde etmesi bekleniyor” dedi.
Fiyatlarda düşüş yaşanabilir
Öte yandan, ABD ve İngiltere’de “yeniden endüstrileşme” (reindustrialization) gözlemleniyor. ABD otomotiv endüstrisi; kaybettiği rekabet gücünü geri kazanırken, İngiltere esnek iş gücü piyasası ve giderek cazipleşen kurumsal vergi rejimiyle bir kez daha dünya standartlarında bir araç üreticisi haline geldi.
Batılı şirketlerin yönlendirdiği Çin pazarı, çift haneli büyümesini sürdürürse satış fiyatlarının düşürülmesi gerekebilir. Çin’in kırsal kesimlerindeki yeni tüketicilere ulaşması, üreticilerin sürekli büyümeyi sağlaması açısından önemli olabilir.