28 Nisan 2025, Pazartesi
spot_img

2. elde bahar havası!

Quick Finans’ın SmartIQ iş birliğiyle yayınladığı 2. El Oto Raporu’nun mart ayı verilerine göre, sıfır araç fiyatlarındaki artış beklentisi, ikinci el pazarına hareket getirdi. Mart 2025’te ikinci el araç satışları geçen yılın aynı dönemine göre yüzde 8 artarken, yılın ilk çeyreğinde bu artış yüzde 11’e ulaştı. 0-5 yaş genç araçlara talep artarken elektrikli ikinci el satışlarında yüzde 55’lik rekor büyüme dikkat çekti. Hafif ticari araç satışları ise yüzde 20 artışla sıfır araç pazarının önüne geçti.

Quick Finans ve SmartIQ tarafından hazırlanan 2. El Oto Raporu’nun mart ayı verileri açıklandı. Buna göre, 0 km otomobil ve hafif ticari araç pazarı, tüm zamanların mart ayı rekorunu kırarak bir önceki yıla göre yüzde 6,4 arttı ve 116 bin 900 adete ulaştı. Gerçekleşen rekor satışta bayramın etkisi ön plana çıkarken bayram sonrası piyasaya girecek yeni model araçlara gelmesi beklenen fiyat artışları etkili oldu. Ocak-Mart dönemine bakıldığında, elektrikli otomobil satışları 29.594 adetle yüzde 13,2 payla dizel motorlu araç satışlarının önüne geçti.

Aynı beklentiler çerçevesinde 2. el oto pazarında da satışlarda bahar havası hissedilmeye başladı. 2025 Mart ayında, bir önceki yılın aynı dönemine göre yüzde 8’lik artış ile 2025 ilk çeyreğinde geçen yıla oranla artış yüzde 11 olarak kaydedildi. 0 km araçlarda beklenen fiyat artışı nedeniyle genç yaş 2. el araç alım tercihi fiyat açısından öne çıkarken önceki aylarda görülen altın yatırımının araç alımına kaydığı izlendi. Öte yandan, son gelişmeler çerçevesinde yükselen faiz oranlarının satışlara etkisi henüz yansımadı.

İkinci elde yılın ilk çeyreğinde yükseliş sürdü

2025 yılının şubat ve mart aylarında 2. el araç satışları, önceki yılın aynı dönemlerine göre artış gösterdi. Şubat ayında 355.301 adetlik satışla, 2024 Şubat ayına kıyasla yüzde 18 oranında artış yaşandı. Mart ayında ise satış adedi geçen yılın aynı ayına göre %8’lik artışla 367.186’ya yükseldi. Ayrıca 2025 Mart ayında, bir önceki aya göre (Şubat 2025) yüzde 3,3 oranında yükseliş gözlendi. B-C-D-E segmentleri toplamında ise geçen aya göre artış yüzde 7 seviyesinde oldu.

Mart 2025’te ikinci el binek araçlarda satışlar hızlandı

2025 yılının şubat ve mart aylarında ikinci el araç pazarında stokta kalma sürelerinde segment bazında küçük değişiklikler yaşandı. Pazar geneli incelendiğinde, araçların ortalama stokta kalma süresi şubat ayında 51 gün iken, mart ayında 50 güne geriledi. Binek araçlarda bu süre 52 günden 50 güne düşerken ticari araçlarda ise 46 gün ile sabit kaldı.

İkinci el hafif ticari araç satışları arttı

2025 yılı Mart ayında, geçen yıl 49.364 adet olarak kaydedilen hafif ticari araç satışları, bu yıl 59.370 adede çıkarak dikkat çekici bir artış gösterdi. Bu artış oranı, sıfır kilometre otomobil satışlarındaki yüzde 10,2’lik yükselişi geride bırakarak yüzde 20,1 seviyesine ulaştı.

2025’in ilk çeyreğinde ise toplam satış hacmi, geçen yılın aynı dönemine göre yaklaşık yüzde 16 oranında artarken sıfır kilometre otomobil satışlarında yüzde 15,5 oranında bir düşüş yaşandı. Satışlardaki bu yükselişe rağmen, hafif ticari araçların ilanda kalma süresi ocak ayından itibaren 46 gün ile sabit kaldı.

0-5 yaş 2. el araç satışları Mart 2025’te yüzde 10 arttı

Model yılı bazında ikinci el araç satışlarına bakıldığında, 2023 model araçlar 34.822 adetle en fazla satılan araçlar oldu ve pazar liderliğini elde etti. 2016 model araçlar ise 30.567 adetlik satışla ikinci sırada yer aldı.

Ayrıca, 0-3 yaş arası araçların, 15 yaşa kadar olan araçlar içindeki payı yüzde 25’ten yüzde 27’ye yükselerek artış gösterdi. Bununla birlikte, 0-5 yaş grubundaki araçların satış adedi, bir önceki aya göre yüzde 10 oranında arttı.

2. el elektrikli araç satışlarında yılın ilk çeyreğinde yüzde 55 artış

2025’in ilk çeyreğinde, elektrikli araç pazarında kayda değer bir büyüme yaşandı. Geçen yılın aynı dönemine kıyasla, elektrikli araç satışları genel pazarda yüzde 55 oranında artış gösterdi. Bu büyümede, yerli üretici TOGG öne çıkarak satışlarını yüzde 72 oranında artırdı. Öte yandan, Mercedes, yüzde 124’lük etkileyici bir artış yakalayarak en yüksek büyüme oranına ulaştı. BMW ise yüzde 36’lık satış artışıyla yükseliş trendini sürdürdü.

Ocak-Mart 2025 döneminde, model bazında en fazla satış gerçekleştiren markalar TOGG, BMW ve Mercedes oldu. Bu üç marka, ilk üç sıradaki yerlerini koruyarak pazar liderliğini sürdürdü.

CEVAP VER

Lütfen yorumunuzu giriniz!
Lütfen isminizi buraya giriniz

SON EKLENEN HABERLER